Ruttna hovar och vispande i hö´t?????

TinyWiny

Trådstartare
Har fått hem en tvååring på prov. Jag blir inte klok på hans beteénde!
Han vispar mest runt i hö´t och blötlägger det gärna, tuggar knappt utan sväljer bara:confused: fattar ingenting! kan en tvååring ha så dålig tandstatus eller är det något annat?
Hade honom inne de första nätterna och stanken i hans box kan bara beskrivas som vidrig:eek: Han var inte dålig i magen eller så men det stank så jag höll på att spy och jag brukar inte ha ont av lukter.
Dessutom är hela strålen som en tvättsvamp på alla fyra hovarna och stinker död:eek:
Han verkar sjuk! men ingen feber och kommer fram och är social, men det känns som om han är FÖR lugn:confused:
Ja jag kommer lämna tillbaka honom, det är mycket som är fel, men vill gärna höra era kommentarer och reaktioner!

Sv: Ruttna hovar och vispande i hö´t?????

Visst kan 2 åringar ha dålig tandstatus, det låter som att den hästen inte är riktigt frisk och när dom blötlägger höet så kan det vara en magkatarr som ligger bakom. har han exempelvis foderinpackningar så sväljer han ju ner det "ruttna" med saliven och magen mår inte så bra av det.

Visst kan en tvååring ha dålig tandstatus, han kan ju vara född med bettfel t ex, fått en tandskada etc.

Av det du beskriver så skulle jag dock misstänka magen först och främst! Att 'doppa höet' är ett hyfsat klassiskt beteende för magsårshästar t ex. Nu låter det ju som lite mer än magsår på den herrn, men en rubbning i magen kan påverka även hovarna.

Så, var det min häst skulle jag förutom en grundlig veterinärundersökning vilja ha en blodstatus och en gastroskopi.

Visst kan 2 åringar ha dålig tandstatus, det låter som att den hästen inte är riktigt frisk och när dom blötlägger höet så kan det vara en magkatarr som ligger bakom. har han exempelvis foderinpackningar så sväljer han ju ner det "ruttna" med saliven och magen mår inte så bra av det.

Min häst blötlägger höet själv men inte ser hon ut att må dåligt för att hon gör det :crazy:

Nej, men om du kollar upp det så kanske det visar sig att fallet är så.
Jag vet inte riktigt, men upp till 80% av alla våra hästar har nån form av katarr/magsår.....och speciellt dessa hästar som går på exakt uträknade foderstater där grovfodret inte räcker till för deras behov.
Hästar behöver inte må dåligt för att dom har katarrer, men det har visat sig att hästar som vill blöta maten ofta har problem.

rekomenderar tandraspning, detta bör göras ca 1 gång per år, och detta låter som et typiskt tecken på att detta skulle behövas här...
oroligheterna kan vara många orsaker till, men du kan flytta den till en annan box, kanske till den platts där hästen kan se först när någon närmar sig stallet, eller närmast maten, alla hästarna har olika "jobb" i stallet, att rapportera olika saker, kan vara att denna häst har hafft det i sitt förra stall, kan varit så att den inte har haft det och behöver stå mer i mitten av boxarna där den kan få allt "rapporterat" till sig!

rekomenderar tandraspning, detta bör göras ca 1 gång per år, och detta låter som et typiskt tecken på att detta skulle behövas här...

Tandkoll bör göras minst en gång per år. Tandraspning ska göras vid behov och aldrig på slentrian. Vissa hästar behöver knappt raspas alls, andra med bettavvikelser etc behöver raspas flera ggr per år.

Nu kanske du menade tandkoll, men ville i alla fall vara lite petimeterAlex då just slentriantandraspning är något jag inte alls tycker om. Som jmf så valacken så tar vi lite på en tand långt bak i underkäken vartannat - var tredje år. Däremellan behövs inte, har har alldeles korrekt och exemplariskt bett. Kele är 3½ år och har aldrig sett varken rasp eller slipmaskin än. Kblstoet raspades var 6 - 8 månad då hon fick vassa åsar.

De tandKOLLAS dock årligen, och oftare om jag misstänker något knas.

om man raspar en gång per år kommer hästen knappt ha några tänder kvar, hästens tänder växer bara tills de är ca 14 år, sedan slutar dom växa, raspar man ner dom för mycket så slits det ju dubbelt eftersom att hästen sliter på sina tänder själv. Nej en riktig hästtandläkare bör man kontakta om det skulle vaa något fel, alla vet är inte utbildade för att förstå sig på hästtänder, lättare hakar kan en vanlig vet raspa bort men man ska ALLTID undersöka om det är nödvändigt att raspa eller inte. att göra som du säger, raspa en gång om året "bara för att" är inte bra..

Min häst blötlägger höet själv men inte ser hon ut att må dåligt för att hon gör det :crazy:

Det behöver inte 'synas utanpå' att de har magproblem.

Kele såg ju ut som hälsan själv, åt med god aptit och badade ingen mat. Men hon var svårfödd. Av en slump egentligen började jag ge henne Krafft Rehab, det låg bra i pris, var en av få foder hon tyckte om, och passade i foderstaten. Då uppstod det intressanta att jag kunde ta bort mer och mer kraftfoder, dvs minska MJ, och hon fortsatte öka i vikt. 1 år efter det jag kallar 'Krafft Rehab'experimentet var min svårfödda häst en LÄTTFÖDD häst. Redan några mån efter jag börjat med Rehab undrade veterinären vad jag gett hästen för knark, och när jag talade om vad det var utbrast vet att 'vad ÄR det i det där fodret?' hon hade sett mer än ett svååårfött fullblod bli tvärfin, och det fort, på Rehab.

Min teori är att Kele hade någon liten magstörning, symptomlös, och att Rehaben, som ju utvecklades för konvalescenthästar, ska vara snäll mot magen och mer 'lättsmält' än annat foder faktiskt 'läkte ut'/hjälpte till att läka ut någon liten magstörning. Men som sagt, det fanns inga som helst symptom på att något var knas med magen innan. Men enda förklaringen är just att Rehaben hjälpte magen.

Tandstatusen skall kontrolleras minst en gång per år... Men det finns inget som säger att hästen skall raspas en gång per år.

Raspas skall de göras när det behövs. Om det inte behövs så skall raspen inte heller in i munnen. Har en 10 årig korsning här... Hon har perfekta tänder... hon är inte raspad de senaste 4 åren.... helt enkelt för att det inte behövts.

Kontollera munstatusen på hästen. Åtgärda om det finns något fel.

Hur länge har du haft unghästen? Kommer den direkt från bete? Har den någon gång under sitt liv ätit hö? Eller är den van vid ensilage/hösilage?
Är den van att få vatten i hink?

Om du bara haft den en kortare period så kan det behövas lite mer tid att vänja in sig i den nya miljön. Jag har fått vuxna hästar hit som aldrig ätit hö... det brukar ta en del tid innan de kommer på att de faktiskt måste tugga hö.... Kommer den direkt från bete och aldrig ätit hö så känns det torra sträva höt lite konstigt i munnen den säger sig självt.
Jag har haft unghästar här som tyckt att det varit väldigt roligt att leka med vattenhinken... bland annat genom att doppa hö i den.

Vad gäller hovarna så skulle jag rekommendera en duktig hovslagare. Ta ut en sådan och påbörja behandling av hovarna. Om han har dålig hovstatus så har du ju lite jobb framför dig. Men det borde ju med lite vanlig hovvård gå att åtgärda.

Att hästen är lugn behöver ju inte vara något problem. Han är kanske helt harmonisk och behöver inte hetsa upp sig. Hur ser han ut på ögonen?? Trött och matt i blicken? Eller är han pigg på ögonen och vaken i sitt allmäntillstånd så behöver ju lugnet inte vara ett fel.

Jag rekommenderar således en veternärundersökning av hela hästen. En genomgång av munstatusen där eventuella felaktigheter åtgärdas. Samt att du tar ut hovslagare och påbörjar behandling av hovarna...

Jag tror på tandbyte. Detta kan dom ha obehag av. Så hade i vart fall min när hon bytte tänder.

Skulle också gissa på problem med tandfällningen. Kan mycket väl vara så att en mjölktandskappa sitter på snedden över en permanent tand med foderinpackning, infektion och smärta till följd. Detta luktar apa och orsakar också störningar i tarmen då hästen undviker att tugga fodret ordentligt.

Ta ut en veterinär och kontrollera munhålan i första hand. Om problemet inte återfinns där får ni gå vidare. Finns ingen anledning att direkt misstänka magsår, såvid hästen inte uppvisar några andra symptom. Men visst, otänkbart är det ju inte.

Tack alla för era svar, ni bekräftade vad jag funderat på...
Till Syrran ja blicken kan väl beskrivas som nja om du förstår... inte matt men inte heller pigg, kanske har stackarn hemlängtan:cry:
Provade att ge honom en bit morot idag, det tog låååång tid att få ner den...
Ska ringa ägaren och diskutera med henne.
Han har ätit hö tidigare och visst är det kul att leka i vattenhinken (som han alltid har druckit ur) Men detta är något annat, han leker inte utan lägger i hö´t och tar upp det strå för strå.
Han leker överhuvudtaget inte, springer inte ens i hagen:crazy:
Tack alla för era synpunkter:bow: :bow: :bow:

Tack alla för era svar, ni bekräftade vad jag funderat på...
Till Syrran ja blicken kan väl beskrivas som nja om du förstår... inte matt men inte heller pigg, kanske har stackarn hemlängtan:cry:
Provade att ge honom en bit morot idag, det tog låååång tid att få ner den...
Ska ringa ägaren och diskutera med henne.
Han har ätit hö tidigare och visst är det kul att leka i vattenhinken (som han alltid har druckit ur) Men detta är något annat, han leker inte utan lägger i hö´t och tar upp det strå för strå.
Han leker överhuvudtaget inte, springer inte ens i hagen:crazy:
Tack alla för era synpunkter:bow: :bow: :bow:

Svårt när man inte sett hästen irl. Men lång tid att äta morot och så, det KAN (men behöver inte) ju vara så att han helt enkelt inte är van att äta morot/tycker om morot. Tog min friska och normala unghäst 2½ år att 'lära sig' äta äpple. Först ratade hon det och ansåg man försökte förgifta henne om hon fick äpple, sen när hon var två så åt hon men sakta och omständigt. Nu äter hon äpplen som en hel häst :devil:

Samma sak med leka och så, kan det bero på annat än hästens jälv? Vissa hästar, även unga, springer inte 'av sig själva' i hagen, utan de behöver rätt sorts leksällskap för att komma igång att göra det. Andra springer väldigt lite ändå och är mer av typen 'tjuren ferdinand'.

Så, helt klart är något knas med hästen iom hur han äter, hovarna etc, och resten kan vara kopplat till att han mår dåligt med, men det behöver inte vara det, så kan vara värt fundera lite på alternativa anledningar.

Hur är hullet förresten? Hur äter han kraftfoder? Hur stor mängd hö äter han per dygn? Dvs äter han med dålig aptit, äter för lite etc, eller äter han mest 'omständigt' men full giva?

Jag tycker du ska ta ut veterinären så denna får kolla hästen i munnen. Min häst blev välldigt hängig när hon fällde tänder. Blev uppringd en morgon av stallägaren som sa hon såg sjuk ut...tro tusan det. Tandvärk gör ju ont och man blir ju knappast matglad och pigg av det.

så varför inte bara kolla ??

Till alla
Hästägaren ringde mej i morse och ville ha sin häst tillbaka, hon hade ångrat sig, och ville inte sälja längre...
Så jag berättade för henne vad jag märkt av och nu får hon ta tag i saken.
Hon kom och hämtade hästen direkt och alla var glada att det löst sig så smidigt.
Hon har nära kontakt med en vetrinär så jag hoppas att hon kontaktar honom så att hästen blir grundligt genomgången.
Tack alla igen för era funderingar och råd:bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka