Rutinkontroll på gammal häst

ygenda

Trådstartare
Hej! Hade velat höra era tankar på hur man kollar upp en äldre häst. Min gubbe är 24år, pigg, glad, rids lite lättare. Aldrig varit skadad eller halt under de nio år jag haft honom (hopphäst fram till 20års ålder). När han var yngre var vi på klinik ibland och böjde och gjorde lite rutinkontroller.
Nu vill jag inte att nån böjer honom, helst inte lägga pengar på röntgen heller. Vad gör man för att "kolla upp" hästen? Vill vara säker på att han inte har ont, pålagringar eller liknande, måste det röntgas eller ska jag vara lugn så länge han är pigg, glad och rör sig bra? Är ute främst efter koll av ben/kropp. Prov på njurar, lever, fixa tänder osv görs årligen. Pratade med en klinik som föreslog att jag skulle komma in och logera och rida lite under övervakning av veterinär. Vad tror ni?

Dela gärna med er sv era tankar! :)

Jag hade inte gjort det om han inte visar tecken på smärta eller besvär. En 24 år gammal häst har säkert pålagringar, men vad ska du göra åt att röntgen visar förändring i flera leder? Det går ändå inte att bota. Dessutom blir det jättedyrt att röntga igenom hela hästen på jakt efter artros, har du inte gjort böjprov och hästen inte är halt vet du inte var ni ska börja leta. Det är inte alls säkert att artroser ni hittar ens påverkar hästen. Att leta hältor genom att ge massa ledbedövningar är heller inte riskfritt.
Det viktiga är att ta väl hand om din gamla häst, hålla honom varm och så mjuk som det går genom att ge honom mycket rörelse. Ge en balanserad foderstat och gärna ledtillskott.

Det jag vill kolla på en gammal häst är tänder, ögon, hjärte, njurar och lever och ffa om den har fått PPID. Dvs ta ett ACTH prov på den. Sen kan du såklart be veterinären titta på den när du longerar om du känner dig osäker.

Jag hade inte gjort det om han inte visar tecken på smärta eller besvär. En 24 år gammal häst har säkert pålagringar, men vad ska du göra åt att röntgen visar förändring i flera leder? Det går ändå inte att bota. Dessutom blir det jättedyrt att röntga igenom hela hästen på jakt efter artros, har du inte gjort böjprov och hästen inte är halt vet du inte var ni ska börja leta. Det är inte alls säkert att artroser ni hittar ens påverkar hästen. Att leta hältor genom att ge massa ledbedövningar är heller inte riskfritt.
Det viktiga är att ta väl hand om din gamla häst, hålla honom varm och så mjuk som det går genom att ge honom mycket rörelse. Ge en balanserad foderstat och gärna ledtillskott.

Det jag vill kolla på en gammal häst är tänder, ögon, hjärte, njurar och lever och ffa om den har fått PPID. Dvs ta ett ACTH prov på den. Sen kan du såklart be veterinären titta på den när du longerar om du känner dig osäker.

Tack för ditt svar! PPID är det enda som inte är testat de senaste halvåret, ska kolla det i samband med vaccinering:) förstår vad du menar med att det är svårt att leta efter fel utan egentligt problem. Troligtvis jag som är lite överdrivet nojjig också, är så rädd om min gamling!

Hej! Hade velat höra era tankar på hur man kollar upp en äldre häst. Min gubbe är 24år, pigg, glad, rids lite lättare. Aldrig varit skadad eller halt under de nio år jag haft honom (hopphäst fram till 20års ålder). När han var yngre var vi på klinik ibland och böjde och gjorde lite rutinkontroller.
Nu vill jag inte att nån böjer honom, helst inte lägga pengar på röntgen heller. Vad gör man för att "kolla upp" hästen? Vill vara säker på att han inte har ont, pålagringar eller liknande, måste det röntgas eller ska jag vara lugn så länge han är pigg, glad och rör sig bra? Är ute främst efter koll av ben/kropp. Prov på njurar, lever, fixa tänder osv görs årligen. Pratade med en klinik som föreslog att jag skulle komma in och logera och rida lite under övervakning av veterinär. Vad tror ni?

Dela gärna med er sv era tankar! :)

Det är ju jättefint att du är rädd om din gamla häst och vill se till att han mår bra. :) Jag tycker dock absolut inte att du ska böja eller röntga honom när han inte visar några som helst tecken på att något är fel. Det du gör årligen räcker väl alldeles utmärkt.

Vad ingår i den kontrollen?:)

-Rörelsekontroll longerad eller under arbete (ridning)
-Kontroll rörelser på löpargång (ej böjprov)
-Auskultation hjärta och lungor
-Ögonkontroll
-Enklare tandinspektion om hästen accepterar detta osederad
-Blodprov, blodvärden
-Träckprov

Ev tillägg
ACTH kontroll (för ev PPID diagnos)
INSULIN kontroll (för ev EMS diagnos)

Sedan kan man självklart beställa till undersökningar om det framkommer något vid undersökning (röntgen, UL etc). Vi beställde som sagt alltid full tandvård och vaccination när vi ändå var där.

Jag böjer iofs även äldre hästar, men kräver inte de ska dansa igenom. Jag vill inte se ensidiga större reaktioner dock.

Men även utan böjprov så att en veterinär tittar på rörelserna rakt fram samt longerat i alla gångarter på olika underlag är nog så värdefullt. Samt en handkontroll, lyssna på hjärtat, kolla tänderna, ta ett rutinblodprov och vaccinera är väl investerade pengar. Röntga gör man om finns indikation, dvs en hälta man vill veta orsaken till

If it works, don't try to fix it.... ;)

Som flera sagt, den har säkerligen artroser och diversa, men so what? Är hästen pigg och glad så är det det viktigaste.

Med det sagt, så skulle man ju kunna känna över senor, och kolla mobiliteten i de olika leden osv utan att direkt göra böjprov. Men jag skulle vara mkt tveksam oavsett fynd till att sätta igång ledbehandlingar el.l. på en såpass gammal häst. Hellre hålla igång den lite lätt som du redan gör, så att den inte stelnar.

Jag har en 28 åring och hon har inte varit inne på klinik de senaste tio åren. Däremot kommer kliniken ut och gör en grundlig tandkontroll på den gamla och de andra. Träckprov och vaccinering görs årligen. Och hon verkar må ypperligt speciellt när hon för en månad sedan drog med sig hela gänget till skogs :nailbiting: jag hör hur hovslagen försvinner men snart kommer de tillbaka igen, gamlingen först med spetsade öron och ser överlycklig ut ;)

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 502
Senast: Sesca
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Jag har en 10 årig Weimaranertik som plötsligt för några dagar sen flyger på min 15månaders vorstehtik , till synes helt oprovocerat...
Svar
14
· Visningar
1 983
Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
665
Senast: Emmsan88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama