rutiner vid medicinering

M

M_Q

jag håller på och ska skriva "rutiner vid medicinering" till stallet. Följande har jag kommit på, har ni något övrigt att komentera?

* Upplys stallchefen om vilken häst samt hur länge medicineringen ska pågå.

* Märk box samt hage med "medicinering pågår".

* Medicinen ska i största mån ges oralt (pulver kan blötas) i spolspiltan vid inackorderingarna, efteråt ska man göra rent spolspiltan noga och försäkra sig om att inga rester finns kvar.
Övrigt som ska ges i tex. foder ges i separat hink, ej i boxen eller i den fasta krubban.
Försök att lämna momentet till sist så att ev. rester på händer o kläder inte kommer i kontakt med övriga hästar.

* Vid avslutad medicinering och när karenstiden har gått ut ska boxen rengöras nogrannt.

* Medicinen ska förvaras oåtkomligt för obehöriga.

* Var varsam vid hantering av alla dopingklassade preparat !

Någon som har något att lägga till/komentera/dra av ?
Gäller i ett stort inackorderings, tävlings o hingststall där hästarna står väldigt blandat och många människor är i rörelse!

Sv: rutiner vid medicinering

Tänkte på en annan sak.

Om ni ska vara så noga med medicinering,då kanske ni skulle ha regler kring tillskott.Många tillskott är inte tillräckligt innehållsdeklarerade och kan innehålla otillåtna substanser.

Kan vara bra att tänka på då dessa preparat ofta ges i stationär krubba.....

Annars tyckte jag att du fått till en bra lista.

PÅ klinikerna finns jättebra listor på Rutiner vid medicinering, åk och kika på en sån, så får du lite tips!

vi har en jättbra sådan lista i stallet jag jobbar i! Ska skriva av den imorgon så skriver jag in den här! :)

Något mer om hur medicinen ska hanteras kanske? Det jag tänker på är att om man t ex ska blanda den i maten, att man inte står med mathinken och medicinen precis över fodervagnen eller i närheten av andra mathinkar, likaså att man inte förbereder t ex en munspruta nära foder eller andra hästar (ifall det stänker).

Här kommer listan:

Rekommendationer vid medicinering av häst
*Förvara mediciner på ett betryggande sätt (låst utrymme)
*Se till att hästens namn står på förpackningen
*Sätt upp information på boxdörren
*Skilj oral medicinering från utfodring
*Ge ej oral medicin i boxen/utfodringskrubban
*Ge medicin på särskild avsedd medicineringsplats
*Sätt inte in en obehandlad häst i en box där en behandlad häst står eller nyligen har stått.
*Rengör noggrant behandlingsboxen efter avslutad behandling
*Om möjligt, ha en speciell konvalecenshage
*Dosera noggrant
*Ge direkt i munnen eller
*Ge i en speciell medicinhink
*Om medicinhink, rengör noggrant

Så det var den det!
(stod nåt om STC & två uppenbarligen välkända veterinärer på den också:angel:)
Ursäkta att det tog lite tid, skulle få tummen ur också ;):D

Stig H har ju uppenbarligen lyckats i 40 år (eller hur länge man nu kollat ;) ) så hans tips kanske är läsvärda:
http://www.hastmagasinet.com/newsItem.aspx?id=19027&a=Stig%20H%20-%20dopingfritt%20i%2040%20%E5r

Rutiner de lägger stor vikt vid är i korthet:
Budskapet var helt klart att man bör tänka efter före och det är precis detta som Stall Stig H Johansson redan har infört som strikta rutiner sedan många år:
- Tränaren måste alltid veta vilken slags behandling veterinären gör med respektive häst.
- Enbart mediciner godkända i Sverige används.
- Tydlig dokumentation över varje häst, veterinärjournal och stalljournal.
- På boxdörr för häst under behandling, ska finnas ett behandlingsprotokoll med instruktioner till all personal.
- Man undviker i princip att ge medicin oralt (via munnen), medicin ges helst via injektion för att slippa risk för smitta till grannhäst.
- Om något ges oralt, t ex avmaskning eller Hippotrim, sker detta i spolspilta som rengörs efteråt. Undantag är penicillin som injiceras inne i boxen p g a risk för chock.
- Alla salvor i stallet är kontrollerade, personalen ska tvätta händerna före och efter. Även bruk av salva förs in i journalen.
- Alla mediciner som medför karens för tävling/träning finns inlåsta och hanteras på särskilt sätt.
- Alla nya preparat som säljs på marknaden kollas upp innan de får användas i stallet.

Just personlig hygien av människan tror jag är långt viktigare än vi anar. Det finns de stallar som har förbud för kaffe i stallet.

Liknande trådar

I
Hästmänniskan Hej! Vi är i färd med att uppdatera våra stallregler och skulle behöva lite feedback.. Vad tror ni om detta; Rutiner...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 065
Senast: Kaffikakk
·
Hästvård Nu e jag uppgiven, Vaför blir hästarna inte av med hostan? Jag drar hela förloppet. I mars/april 2007 blir 2 av mina 3 hästar lite...
Svar
15
· Visningar
1 948
Senast: Jettan
·
Trav För att inte förstöra stallys tråd mer än jag redan gjort startar jag en egen. Jag hoppas vi kan ha en saklig diskussion där vi håller...
Svar
11
· Visningar
1 687
Senast: solros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama