rutiner före, under och efter fölning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Baddy96
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 427

Baddy96

Trådstartare
ja, nu alla ni här på buke som är duktiga på det här med dräktighet och fölning kan ni inte göra en lista på vad ni gör precis innan, under och efter fölningen. Känner att det är dags att få ordentlig koll på det nu eftersom mitt ena ponnysto ska föla i maj. :)

Sv: rutiner före, under och efter fölning

Före fölningen: Ha koll på juvret. Det börjar fyllas flera veckor innan fölning, och på slutet är det stort och spänt. Vissa ston får tydliga vaxproppar, alltså avlånga klumpar av råmjölk som pressas ut. Många ston droppar vit mjölk timmarna innan fölning.

Under fölning: Stoet trampar runt, äter lite, trampar runt, äter, vilar osv. Det kan hålla på i flera timmar. När stoet börjar svettas på halsen och bogen är det nära förestående. Först ser man fosterblåsan, och där kan man skymta framhovarna. Mellan dem ligger fölets nos.
Stoet lägger sig ner och fölar. Det ska gå ganska snabbt efter det att man ser fosterblåsan tills fölet är ute, tio minuter- en kvart ca.
Låt stoet ligga kvar en stund efter det att fölet är ute så att blodet i navelsträngen får pulsera färdigt. När hon reser sig efter några minuter slits navelsträngen av.
Ta bort fosterhinnorna från fölets huvud, resten sköter stoet själv. Hon slickar och buffar, slickar och buffar.

Efter fölning: Fölet reser sig inim en halvtimme. Det vinglar runt kraftigt, välter, reser sig och håller på en stund tills det har fått lite ordning på benen. Nu är det snuttedags. Fölet söker sig direkt till mamman och letar mat, ibland letar det på fel ställe och kan behöva lite guidning. Ta lite lätt under hakan på fölet och för nosen mot juvret. För det mesta fixar de detta själva alldeles utmärkt, även om man som människa kan bli lite stressad av att stå och titta på och se alla misslyckade försök i början....
Stoet ska släppa efterbörden inom nån timme. Kolla så att den ser hel och fin ut. Om efterbörden inte släpper måste veterinären komma och lossa den. Hon har sedan blodiga flytningar i några dagar.
Fölet ska släppa tarmbecket, den första avföringen, som är svart och klibbig.
Låt sto och föl vara ute så mycket som möjligt redan från början. Låt henne föla ute om det är möjligt, annars i en stor, välhalmad box.
Lycka till!!

det är 32 som kollat men bara en som svarat. Måste väl finnas nån mer här på buke som har varit med om fölningar?

kanske fler har koll under avel?

Låt sto och föl vara ute så mycket som möjligt redan från början. Låt henne föla ute om det är möjligt, annars i en stor, välhalmad box.
Lycka till!!

Vad jag hört ska man börja försiktigt med att ha föl och sto ute, ca 30min dag och längre stunder osv.

Min ska föla runt 22 juni, det är mitt i sommarbetet, ska jag låta dom gå ute hela tiden då lr ska jag låta dom gå ute på dagar och ta in dom på kvällen? lr ha dom inne och låta dom gå ut en stund på dagen bara?

Jag blir snurrig :confused:

Men denna är ju under avel, är det avelsgnägg ni menar?

Låt dem vara ute dygnet runt! Det är toppen för en fölunge att kunna röra sig fritt, sova i det rena fräscha gräset och smaka lite på det ibland, andas den friska luften ... Stallet bara ibland för att slippa flugor, bromsar och mygg, annars UTE! Vet inte var du har läst det där med att de ska vara ute 30 min. om dagen, verkar helt vansinnigt. Ett föl behöver röra sig mycket och behöver frisk luft dygnet runt. Alla mina föl har varit ute dygnet runt om de har fötts på sommaren. De föl som är födda i mars- april har förstås följt med mamman in på kvällen.

Jo men nu tänkte jag på tidigare föl :o Vet inte alls hur jag tänkte det, uscha..

Jo, men vid regnväder kommer jag nog ta in dom oxå, hoppas dock inte på regn men som förra året så hade vi en väldigt massa regn :(

Det finns bra tips på agrias hemsida under fölning,ett tips som inte ngn skrivet är att det är bra att ha lavemang hemma ifall fölet inte släpper tarmbecket.

Det har jag läst på Agrias hemsida förut och här inne på buke :)

Men måste nog skriva upp det, för annars kommer det glömmas tror jag :crazy:

ja, jag tycker att det är bra med en lista med vad man ska göra och i vilken ordning:D

När fölet fått i sej råmjölk och efterbörden släppt kan det vara bra att ta ut stoet och typ longera lite det gör att livmodern tömmer sej bra och drar ihop sej.

Ha gärna också en nappflaska i stallet,ifall det är svårt för fölet att börja dia.Själv fick jag slänga mej iväg och köpa en,tack och lov så skedde fölningen under dagtid.

hur är det med navelsträngen och så då, hur gör man?

Även det står jättebra på agrias sida under dräktighet/fölning.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 092
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Shaggy
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 973
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka