rutiner för 3 åringar

Status
Stängd för vidare inlägg.

zilla

Trådstartare
Hur är era rutiner för era 3 åringar?

Min fyller snart 3 och hon vägrar sova i sin säng .
Får jag henne att somna där har det varit för att hon inte sovit något på dagen.Hon vaknar någon gångmellan 23-02 och kommer inspringades till vårat sovrumm och är mer el mindre skräckslagen pga mardrömmar.

nästan varje dag så lägger jag henne i våran säng. För jag "orkar" inte ta tjafset som blir när man ska lägga henne i sin säng .
Hon är otroligt trotsig av sig ...

Har ni några ider hur jag ska göra.?

Hon går på dagis tis -tors och sover där middag 1 1/2 timme.

Det är otroligt trångt i sängen då jag måste ligga ner och amma. !pga ryggont.


kan det vara en ide att hon får sova ivåran säng och att jag och bebis byter rum?
eller ska man ta tjuren vid hornen och få henne att sova i sitt rum.?
 
Sv: rutiner för 3 åringar

är det struligare när hon har sovit middag så prova att dra ner middagssömnen successivt

jag tyckte det var enklast att låta vår son sova i vår säng på nätterna - det var liksom mindre spring så :idea: - kan ni ställa en säng bredvid er säng så den blir bredare eller ställa en i fotänden?

är sängen i hennes rum en fullstor säng så någon kan lägga sig bredvid henne när ni nattar och när hon vaknar på natten?
 
Sv: rutiner för 3 åringar

Jag skulle nog ta bort middagssömnen om hon inte behöver den... Sen har vi varit "stenhårda" på kvällsrutiner. Nu är Elin visserligen 4,5 år men de har sett ungefär lika ut hela tiden, förutom att hon fick välling som "början" på rutinen förut. Nu börjar vi med att tala om att om fem minuter är det dags att börja gå och lägga sig. Då hinner hon avsluta det hon håller på med och börja ställa om. Sen är det toa, ta av kläder, tvätta av sig och sätta på pyjamas. Borsta tänder och sedan säga Godnatt till "alla" som inte lägger. Sen går vi till hennes rum, läser saga, pratar lite, dricker lite vatten, stoppar om och Godnatt sov gott.
Sen sätter sig den som lägger utanför i hallen vid datorn, hon brukar somna på typ fem minuter...

Freddan är 1,5 år och där har vi slarvat med rutinerna, men nu har vi kommit till rätta med det och numera somnar han på ca 5 min med pappa. Med mig ligger han och bökar och stökar...
 
Sv: rutiner för 3 åringar

kl
Våran son höll oxå på så mkt. Han hade oxå en del mardrömmar. Det hela löste sig när han fick en våningsäng och fick sova där uppe. Tror att han helt enkelt kännde sig tryggare där en bit upp och att han hade koll där uppifrån. Sedan dess har det inte varit några problem, kan somna om efter ev mardrömmar bara man kommer in och stoppar om han.

Kan det vara så att hennes säng inte känns trygg? den kanske är för stor, för liten, för obekväm eller står den på ett konstigt ställe i rummet? Det vet man ju själv att man ibland upplever en difus kännsla av att nej åt det hållet vill jag inte sova. Låt henne vara med att möblera om, kanske kan ni köpa något speciellt kosedjur som är ett speciellt sängvaktardjur :) eller fina nya lakan som är speciella sova gott lakan :) Att ta till fantasin är jättebra. Fråga henne vad som skulle hjälpa henne att sova gott hela natten, barn har många finurliga tankar man kan spinna vidare på och göra en grej av det.
tänd även en lampa
lycka till
 
Sv: rutiner för 3 åringar

Vår son (blev 3 i nov) sov i vår säng fram till i sept. i år.
När min förlossning (2:a barnet) närmade sig så tog jag fram spjälsängen och tänkte att nya ungen skulle få sova där för det skulle ju bli omöjligt att få sonen att sova i sin säng.

När själisen stod uppackad bredvid vår säng sa sonen helt sonika att HAN skulle sova där :eek: surprise surprise liksom! Så lätt gick det att få honom att sova i egen säng.
Sedan dess har han sovit där, i födelsedagspresent fick han då en "riktig" säng, en barnsäng - som han älskar!!

Tilläggas kan att han har sin säng i vårt sovrum. annars skulle det nog inte funka lika bra tror jag :smirk:
Kan inte det vara en ide för er?

Sonen har ju mardrömmar och dyl. ibland men då är det bara att lugna han med rösten eller möjligtvis själv kliva upp och krama om honom så somnar han om direkt.

Det där med eget rum tar vi lite senare när han är tryggare med tt sova själv :)
 
Sv: rutiner för 3 åringar

Hur ser era nattrutiner ut ? Menas, vad händer INNAN barnet läggs i sin säng ?

Tiderna hänger kvar sen jag jobbade

1700 middag
1800 bollibompa
18 45 bada
1930 nattning (saga )
20 00 sova

Det som gör det svårt är att bebisen kan sätta igång och ta tid från 3 åringen.Och pappan jobbar och kommer hem ca 1930-20 00 är hon vaken då vill hon springa ner till honom.

Jag är hemma och är mamma ledig .Kan man skjuta på tiderna utan att drabbas allt för hårt när man väl börjar jobba ?
 
Sv: rutiner för 3 åringar

kl
Våran son höll oxå på så mkt. Han hade oxå en del mardrömmar. Det hela löste sig när han fick en våningsäng och fick sova där uppe. Tror att han helt enkelt kännde sig tryggare där en bit upp och att han hade koll där uppifrån. Sedan dess har det inte varit några problem, kan somna om efter ev mardrömmar bara man kommer in och stoppar om han.

Kan det vara så att hennes säng inte känns trygg? den kanske är för stor, för liten, för obekväm eller står den på ett konstigt ställe i rummet? Det vet man ju själv att man ibland upplever en difus kännsla av att nej åt det hållet vill jag inte sova. Låt henne vara med att möblera om, kanske kan ni köpa något speciellt kosedjur som är ett speciellt sängvaktardjur :) eller fina nya lakan som är speciella sova gott lakan :) Att ta till fantasin är jättebra. Fråga henne vad som skulle hjälpa henne att sova gott hela natten, barn har många finurliga tankar man kan spinna vidare på och göra en grej av det.
tänd även en lampa
lycka till

Hon och storasyster (som är hos oss varannan helg )
Delar rum och har en våningsäng. ,3 åringen sover där nere.

Hon har en myslampa som är tänd på nätterna .
 
Sv: rutiner för 3 åringar

Har du int emöjlighet att låta henne ha en egen säng inne i ert sovrum då? Det är säkert en större trygghet, om det är läskiga mardrömmar?

Alla mina barn delar rum och jag har inga problem alls med att få dem att sova därinne. Men de har haft sina sängar inne hos oss tills de slutat vakna titt och tätt på nätterna...
 
Sv: rutiner för 3 åringar

Min dotter är 3 och ett halvt och peridovis har hon hoppat upp i min säng nångång på natten för att hon varit jätterädd för spöken.

Jag låter henne göra det, för jag vet hur läskigt det var när jag var liten och spökrädd.

Jag låter henne berätta om de hemska spökena, inet på natten för om man ska sova i min säng så måste man vara tyst och sova och kramas. Men när vi vaknar så pratar vi om spökena.

När jag lägger henne har vi gemesnamt utfört "ritualer" för att jaga ut alla spökena ur rummet så att hon lägger sig i spökfritt rum.
visste ni tex att spöken inte vågar komma om man tänder en orange sjöhästlampa :angel: De är jätterädda för den.

Och om man äter upp spökena man fångar i handen (de är givetvis osynliga) så bajsar man ut dem sen.
Du kan ju själv gissa hur roligt det är att bajsa spöken :D

När jag tar hennes problem på allvar så försvinner det efter några veckor och hon sover hela natten i sin egen säng.
 
Sv: rutiner för 3 åringar

Min son är visserligen 5 år men vaknar varje natt och kommer och lägger sig brevid mig och lillebror.
Det är trångt och ofta sparkas han i sömnen.
Vet inte alls hur jag ska få honom att sluta.
Har gett upp nu och lagt en madrass på golvet brevid min säng där lillebror ska sova middag, där får 5-åringen lägga sig på natten när han kommer inspringades.
Kallar det för myshörna och 5-åringen har fått lägga sina favoritgosedjur där.
 
Sv: rutiner för 3 åringar

Har du int emöjlighet att låta henne ha en egen säng inne i ert sovrum då? Det är säkert en större trygghet, om det är läskiga mardrömmar?

Alla mina barn delar rum och jag har inga problem alls med att få dem att sova därinne. Men de har haft sina sängar inne hos oss tills de slutat vakna titt och tätt på nätterna...


nja ..det är rätt trångt

men jag funderar på att ta bebis och flytta in i hennes rum ...

Vet f*n inte....drömmer om att få sova i en egen säng ..eller iallafall i 4 timmar i sträck utan att de väcker varandra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 301
Senast: AlmostEasy
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 473
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Behöver lite tips och råd hur man kan tänka gällande sömnen för vår skrutt Melker snart 10 månader sov relativt bra fram tills han...
2
Svar
29
· Visningar
2 001
Senast: turbofling
·
Småbarn Jag ger snart upp. Vår son har aldrig förstått vitsen med att sova, vissa perioder har han dock sovit bra men rätt ofta faller det...
Svar
10
· Visningar
4 351
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp