Sv: Rusty

Jag har sett Rusty 2 ggr. I båda fallen har han haft rörelsestörningar, mindre denna gång än tidigare. Därmed inte per automatik sagt att han har ont. Däremot har han båda gångerna vid speciella tillfällen, ur perfekt taktmässighet, uppfört sig som om det plötsligt skär till i bakbenet och han har i det närmaste kastat sig av för att avlasta det, varefter han fortsätter som tidigare.

Vilken domare skulle säga något om smärta/hälta när hästen fått klartecken att starta av veterinärerna? För jag antar att de besiktigar hästarna även på OS? Och veterinärerna antar jag ser hästarna på rakt spår utan ryttare, och det syns ju ingenting ens i ökad trav under ryttare, utan först när benet är vinklat/viktbärande och speciellt om det måste gå från bär- till skjutkraft. Jag visste inte förrän idag att hästen varit drogad tidigare (?), och då blir min tveksamhet ännu större.

Är detta verkligen något annat än ett sätt för en enskild människa att uppnå sina drömmars mål på sin hästpartners bekostnad?

Sv: Rusty

Orenhet i gången borde ju dra ner på poängen. Men jag har sett flera hästar under åren som går orent (men som sagt inte behöver ha ont för det). Den jag kommer på nu är Guiness som hade helt olika längd på bakbensstegen, men det gick bra ändå. Det är svårt att veta vad som premieras, förvånande att piaff balancé kan få så höga poäng, den borde inte ens bli godkänd (min högst personliga åsikt).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
708
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 591
Senast: hollypolly
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar