Russin till kaniner?

fijja

Trådstartare
Hej! Köpte lite torkad frukt i djuraffären, såg då att dom sålde bl.a. Russin. Kan kaniner äta russin? Vet bara att det är giftigt för hundar, men behöver ju förstås inte vara det för kaniner bara för det. Sen får han ju inte mkt av den torkade frukten, får lite som godis i bland bara.

Jag har ingen aning om den saken. Men oekologiska russin är besprutade och besprutade russin är giftigt. Barn som äter stora mängder (kanske i nivå av en-två stora klasar) kan bli sjuka och dödsfall har förekommit (i USA). Kaniner är ju mindre än människor/barn och giftmängden blir ju större på så sätt.

Det finns flertalet sidor som har bra listor på vad som är okej respektive farligt för kaniner att äta. Medirabbit som är min personliga go-to-guide för mat säger att druvor är okej men listar inte russin. En snabb googling ger att flera sidor som jag litar på säger att det är okej som godis.

Personligen skulle jag efter det kunna ge det som godis men då jag själv inte äter russin alls så skulle jag inte köpa russin bara för att ge till kaninerna =)

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 839
Senast: Scata
·
Mat Hej Nu behöver jag lite hjälp igen. Jag har googlat mig blå utan att riktigt förstå då min engelska inte når hela vägen. Jag ska resa...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 631
Senast: Sel
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 959
Senast: KesoNeso
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 482
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar