Russhingstar poäng?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
S

Svanhild

Sitter o läser mig in på rasen Russ o kikar på hingstarna o det jag förvånas över är poängen de presenterar på hingstlistan... vissa har ända ner till 35 poäng o är godkända hingstar. Hur kan det gå till?

Jag är van vid att hingstar ska ha minst 40 poäng o i väldigt speciella fall kan godkännas på 39 poäng. Vad är det för poäng de visar på sidan o vart hittar man poängen de godkändes med?

Sv: Russhingstar poäng?

En russhingst ska få 40 poäng för att bli godkänd. Inom dessa kan de även få prestationspoäng för tävlingsmeriter, för ovanlig härstamning och för ovanliga färger, ja, sånt man vill ha in i avlen helt enkelt.

Gumino tex. fick 38p. extriört + 2 för sina travmeriter=40 poäng, godkänd.

Dessutom måste hingsten vid 4 års ålder göra ett bruksprov, alt. visa upp tävlingsmeriter, för att få fortsätta i aveln.

Dessutom visas hingstarna upp på generalmönstring för att få fortsätta vara godkända.

Jga kan tänka mig att de poäng du har sett komem rifrån en generalmönstring där hingsten MÅSTE visas för att få fortsätta, och då är det ju inte alltid de visas i bästa skick.
De kan ju tex. ha varit sjuka eller skadade, en del visar kanske inte gångarterna pga. hälta osv.

Ok, då är det som jag misstänkte att det inte är poängen från godkännandet men vart hittar jag poängen från godkänningstillfället o resultaten från hingstarnas bruksprov?

Har du kollat på svenska russavelsföreningens hemsida? Är det någon specifik hingst du letar efter kan du kolla hingstannonsen för den hingsten eller prata direkt med ägaren, de borde ju veta. Annars står det i stamboken, men det är ju inte så lätt om amn inte har någon att kolla i. Jag har nummer 17, den nyaste, om det är någon nygodkänd hingst du vill veta.

Jag har precis köpt mitt första russ ett treårigt sto så jag har lite att lära mig om rasen därför mina små frågor men det lär väl klarna en del när jag blivit medlem i föreningen o får trycksaker osv:)

Va kul :D

Har du gått med i någon av russalvelsföreningarna så kommer du säkert få jättemycket hjälp och tips.

Ska hon visas på premiering i år? Det är ju endast treåringar som kan få diplom, om hon är tillräckligt fin (40p lr mer)

Vi har inte riktigt bestämt det än. Om ja så blir det väl uppsamlingsheatet i Skara eftersom anmälningstiden här hemma redan är slut... det lutar nog åt att anmäla henne...:)

Nej, vi har inte hunnit gå med i förening än men det blir snart det, mycket att tänka på nu med den för oss nya rasen...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 554
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 893
Senast: Asko
·
Avel Mitt nyligen inköpta Gotlandsrussto har ett helt fantastiskt psyke och är en perfekt liten kör -och barnponny. Supertrygg, lugn och...
2
Svar
25
· Visningar
3 545
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 722
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka