Russel Terrier som rädningshund?

V

vivianhegre

Min nästa hund kommer at bli en Jack Russel eller Parson Russel då detta verkligen är min drömhund. Men nu i senare tid har jag fått mer och mer lust til at utbilda en hund til rädningshund. Det är ju just inte nån vanlig hundras til den bruken (finns det nån russel utbildad alls?), men ibland är det väl kansje en fördel med en såpass liten men pigg och stark hund? Någon som har någon erfarenhet eller tankar omkring om at använda en sådan hund til just detta?

Sv: Russel Terrier som rädningshund?

Jag vet en border terrier som är räddningshund! Det är ung samma storlek. Jag vet också att kraven för att få bli räddningshundsekipagé har höjts kraftigt. Jag klistrar in kraven från SBK:s hemsida på hund och förare!

Grundkrav på föraren:
- Fullt frisk inte medicinberoende, samt i övrigt i god fysisk och psykisk kondition.
- Förmåga och kunskap att arbeta i ett team.
- Arbetsgivarintyg om att få lämna arbetet med kort varsel.
- Läsa, prata och förstå engelska.
- Medveten om de svenska karantänsregler och vad det innebär att sätta hunden i karantän.
- Vara införstådd med de risker det innebär, både för hund och människa, i att deltaga i ett uppdrag. Att det inte finns några garantier för att hunden följer med hem efter avslutat uppdrag.

Grundkrav på hunden:
- Vara godkänd vid RHFU tidigast ett år innan uttagning.
- Genomfört minst en funktionskontroll med godkänt resultat.
- Vara fullt frisk och veterinärbesiktad, ej beroende av mediciner.
- Vara höftleds -röntgad med bedömningarna högst A, B eller C. För armbågar är UA och LBP (lätt benpålagring) godkänt.
- Vara mottaglig för de vaccinationer som krävs.
- Försäkrad (liv & veterinärvård) genom ägarens försorg.
- Hundens fysiska och psykiska kondition avgör om det är ett lämpligt ämne eller inte.

Hoppas det hjälper dig lite!

Javan

Tack för svaren. Vad roligt at det fanns en så duktig! Det var verkligen höga krav, hoppas det inte är så stora krav i Norge eftersom jag bor där;) Fast det är det nog, för jag förstår ju at dom är viktiga.

Eftersom både parson och Jack russell terrier (speciellt sistnämnda) är arbetande hundar och jakthundar så måste dom få arbeta, så det passar väl ypperligt, men det är svårmotiverade hundar får man räkna med.

Jo, har tänkt lite på det där. Är nog inte lättaste rasen at börja med när man inte har hållit på med rädningsträning förrut. Men det är ju ingen kris om det inte funkar så bra, är ju roligt at pröva på lite och funkar det inte får man väl hålla seg til agility.

Just det där at dom kan var väldigt självständiga och svårmotiverade, är det som gjör at jag tvekar lite med at skaffa en sån hund. Har alltid haft hundar som varit väldigt motiverade til alt och haft mig i fokus hela tiden, så jag undrar om jag klarar av den utmaningen med en russel. Förstår ju at alt blir hundra gånger svårare då!

Senast ändrad av en moderator:

Det håller jag inte med om, att dom är svår motiverade. Tycker dom är väldigt arbetsvilliga och vill alltid jobba och vara matte/husse till lags. :love:

Bopplan skrev:
Det håller jag inte med om, att dom är svår motiverade. Tycker dom är väldigt arbetsvilliga och vill alltid jobba och vara matte/husse till lags. :love:

svårmotiverad och arbetsvillig är två skillda saker.
Det är små arbetsmaskiner men dom skall vara självständiga av naturen men är grymt lättlärda OM dom själva vill dvs.

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 118
Senast: Bulldoozer
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 197
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag har nu passat en staffe över några månader och intresset för rasen har väckts rejält. Ju mer jag umgås med honom ju mer nyfiken blir...
Svar
11
· Visningar
2 458
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama