R

Ronjaa

hej

min häst är jätte snäll att skritta ute men sen i traven vill hon bara galoppera. och när hon får galoppera gå de jätte snabbt. jah vill ju gärna galopera ute med mina kompisar..om jah drar i munnen går de snabbare(hon e en Fd travare)

snälla jah ber er...hjälp mig

kram:(

Sv: rusar ute

Ronjaa skrev:
hej

min häst är jätte snäll att skritta ute men sen i traven vill hon bara galoppera. och när hon får galoppera gå de jätte snabbt. jah vill ju gärna galopera ute med mina kompisar..om jah drar i munnen går de snabbare(hon e en Fd travare)

snälla jah ber er...hjälp mig

kram:(

Jag tycker att du skall träna mkt dressyr med din häst ! Har du en paddock? isåfall kan du ju öva där .. när du sen skall rida ut , trava inte fören det går perfekt i paddocken först ! skritta bara , se om detta hjälper ! Du får INTE dra i tyglarna , sitt tungt i sadeln som om du vägde 200 kg :P och krama om tyglarna , inte såga och inte dra !

/ annelie och mósí

Vad fint att det går bra i skritten. Utgå därifrån. Jag är absolut ingen expert men har fått lära mig att många travare tar stöd i bettet när de springer fort så att bara segdra i tyglarna fungerar inte för att dämpa farten. I stället ska man sänka farten genom att ge och ta med jämna intervaller.
För mig fungerade det att bara skritta, skritta och åter skritta en lång period för att få in "lugnet". Sedan började jag trava ytterst korta sträckor, i början var det kanske bara några steg. Mycket övergångar och halter för att få sprintermaskinen att lyssna.
Vad gäller galoppen så kan jag inte ge dig råd för dit har vi inte kommit ännu. Undrar om vi någonsin gör det :angel: ?
Får för nu nöja mig med en väldigt trevlig samlad trav och en häst som inte ångar fram i 120 km/h.

hehe :)

jag ska prova skritta henne långa turer nu :) tackså jätte mycket :)

kramar :) :p

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 235
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar