rusar iväg vid sadlning

V

vickis-pajala

ja vänner och bekanta
mitt sto :crazy:
min häst går ju ännu på bete så i går när vi skulle i väg på en ridtur såå skulle jag sadla min häst.
och ljust precis när jag skulle upp med sadeln såå rusade hon i väg som tur var så att hon inte fast i något utan grimmskaftet låg på marken fast i kusen.

jag har uppmärksammat detta tidigare när jag har sadlat henne i boxen eller spolspiltan att hon hemst gärna vill gå undan men när jag väl sagt till henne så står hon snällt stilla men verkar ogilla det hela. och även ute nu då men ALDRIG att hon har rusat iväg.

jag har provtryckt på ryggen för att se om hon ömmar och det gör hon inte
och sadeln sitter som den ska.

vad är detta nu för något
är det något märren fått för sig eller :confused: :confused:
 
Sv: rusar iväg vid sadlning

Det kan också bara va måt hon fått för sig, efter några gånger går det över,om det inte går över hade jag tagit ut en massör.

Lycka till
 
Sv: rusar iväg vid sadlning

Min valack började göra så och då visade det sig att sadeln är för liten. kolla det
 
Sv: rusar iväg vid sadlning

Kolla sadeln, var mer förskiktig i dina rörelser.
 
Sv: rusar iväg vid sadlning

OM hon inte har ont någonstans och sadeln sitter som den ska så kanske hon bara tycker att det är lite obehaglig att få nått slängt över ryggen.
lägg på och ta av sadeln ett par gånger tills hon inser att det inte var så farligt. (tycker hon att detta är obehagligt så börja med att bara lyfta sadeln brevid henne.)
ta det försiktigt och lugnt i början, när hon står lugnt så kan du göra det lite "snabbare" osv.
 
Sv: rusar iväg vid sadlning

Tycker också du bör kolla sadeln, det kan ju vara det..Helt klart värt att kolla upp! /Fanny.
 
Sv: rusar iväg vid sadlning

tackar för era svar.:bow: :bow:
som sagt det går bättre när jag rider barbacka alltså då hoppar hon inte undan eller sticker i väg.

fler tips
SNÄLLLLLLLLA
 
Sv: rusar iväg vid sadlning

vickis-pajala skrev:
ja vänner och bekanta
mitt sto :crazy:
min häst går ju ännu på bete så i går när vi skulle i väg på en ridtur såå skulle jag sadla min häst.
och ljust precis när jag skulle upp med sadeln såå rusade hon i väg som tur var så att hon inte fast i något utan grimmskaftet låg på marken fast i kusen.

jag har uppmärksammat detta tidigare när jag har sadlat henne i boxen eller spolspiltan att hon hemst gärna vill gå undan men när jag väl sagt till henne så står hon snällt stilla men verkar ogilla det hela. och även ute nu då men ALDRIG att hon har rusat iväg.

jag har provtryckt på ryggen för att se om hon ömmar och det gör hon inte
och sadeln sitter som den ska.

vad är detta nu för något
är det något märren fått för sig eller :confused: :confused:
Hon är dåligt uppfostrad !
/ Bill :cool:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 711
Senast: mackan
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 140
Senast: As_Vegas
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: KSF
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 936
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp