rusar iväg, orkar inte?

S

seejii

Det funkar relativt bra men jag bara undrar hur Ni som ridit in/till era egna hästar à la western när hästen springer/rusar? Lägger ni en volt? Gör ni halt? bromsar med tygeln? (lite svårt med 2 meters tygeln... haha ) etc etc
Jag rider 85% dressyr nu för att få henne att orka bära sig och gå i rätt arbetsform. I början red jag bara western, men då blev det slängtrav men efter ett par veckors intensiv dressyr så såg jag hur hennes ryggmuskulatur förändrades. Min dressyrinstruktör vill ju att jag har korta tyglar och att hon ska ramas in. Mkt bakbensaktivitet och rygg/bukmuskulatur ska sättas. Mycket lösgörande övningar görs och det funkar bra. När jag slänger på westernutrustningen nu så kan jag känna efter värmningen att hon jobbar bra i skritten och går hon för fort så sitter jag till eller kramar med låren och då saktar hon ner med ett whoa. Lång hängande tygel. Men i traven måste jag påminna henne oftare om att inte rusa. samma i galoppen. Och igår träna vi galoppfattningar på enhandsfattninge, hon är ganska klockren i fattningen, men på långsidan vill hon rusa iväg och som igår, kastade hon sig inåt för hon blev skrämd av nåt i hörnet. Och jag stöp i backen med buller och bång.
Hon brukar kasta sig lite då och då, det gör inget men igår så knäckte jag till nacken rejält och fick mig en tankeställare. Kan knappt röra nacken idag...

Mina slutsatser är iallafall. Skritten fungerar bra, hon orkar bära sig och gå bra form. Inget stöd från min hand, utan lång lös tygel.
Traven och galoppen... för att hon helt enkelt inte orkar bära sig osv så faller hon ur formen och rusar.
Hur tänker Ni? Ska jag som i dressyren bromsa henne lite med tygeln eller fortsätta bromsa henne med låren. Hon är extremt känslig för skänkel så det är ett litet problem att omsluta henne eftersom hon kan slå och hon tycker det är obehagligt.
Jag vil bolla alla ideer med mina tränare och därför gärna höra hur andra har gjort. Hon är 4 år så man kan givetvis inte ställa för stora krav på henne idag.
Och inga förslag om att skaffa tränare tack, jag har 2 stycken.

/cj

Sv: rusar iväg, orkar inte?

Okej.. då är min fråga varför tränar du två dicipliner med en unghäst?! Eftersom du nu skiljer på western och dressyr... Jag förstår varför hon springer, hon blir konfunderad över vad du håller på med.
Och vad för tränare tränar du för?
Vad är western för dig?
För mig är western en form av dressyr. Och det inkluderar att bygga upp hästen från grunden i muskler och styrka. Att lära den tempo, form osv från början. Och det är inte med två meters tygel. All lösgörande osv.

Så mitt råd är att
*bestämma dig för en disiplin så länge hon är unghäst
*rida med mycke säte
*rida henne i hennes tempo tills det fungerar och sen utnyttja det och därigenom sänka farten
*lär henne grunderna långsamt!!
*låt det ta tid!!

Det är vad jag hade rekomenderat dig om du va min elev och även vad jag gjort själv om det varit min häst.

Håller med föregående..använd tyglarna! Även om du rider western så måste du använda tyglarna. Bara för att man på tävlingsbanan rider med längre tygel under några minuter innebär det inte att man inte rider hästen däremellan. Nu menar jag inte sitta o dra i tygeln utan ge små eftergifter då hästen gör rätt för att lätt kunna ta då hästen inte hänger med. För övrigt verkar du använda kroppen bra genom att sits o ben, men som sagt, glöm inte tyglarnas funktion.

Håller med föregående, tyglarna o bettet har ju en funktion även i western..
Anser för övrigt att western i allra högsta grad är grundat på dressyr och samling. Kanske bara med den skillnaden att eftergiften, och en tydlig sådan, är av oerhörd vikt. Det gäller ju att släppa efter då hästen gör rätt, dvs går i rätt form osv, för att efterhand få en häst som bär sig på "lång" tygel. Detta är ju något man sedan hela tiden får hålla efter.
Jag är inte kunnig vad gäller unghästar eftersom jag rider en "färdig" (finns det?? ;) ) häst. Så jag vet inte hur höga krav man kan ställa och när osv. Men någon sa en gång att om hästen slår mot skänkeln kan det jämställas med att h*n slår mot dej på marken, det är ju ditt ben h*n slår efter.. Tänkvärt tyckte jag.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

jag håller med dig om "att western i allra högsta grad är gundat på dressyr och samling.." största skilnaden är att ja ser western som en hmm hur ska man sätta ord på det?! mjukare? samling.. den är inte lika hård ?! som den lätt blir i den engelska dressyren...

Inget konstruktivt svar direkt, men jag kan svara dina frågor...

dressyren tränar jag för jag anser att alla hästar ska ha en bra grund, dvs msv. Det är inte jag i slutändan som väljer disiplin, utan hästen och därför tränar jag dressyr. Att jag skiljer på western och dressyr gör nog de flesta.

Jag tränar för en tjej som är erkänd inom western, inga namn.
Western för mig är en lyhörd häst, känslig, arbetsvillig, ej tvingad, ha en längre tygel och inte sitta och sparka på i ena ändan och dra i andra, snabb i vändning, styrka, avslappnad och att ha roligt med hästen. Jag vill kunna rida henne med säte och inte sitta o trixa o fixa.
Bra att du tycker att western är en form av dressyr, det var dit jag ville komma. Men tittar du på engelskans dressyr och westerns dressyr så finns det väsentliga skillnader. Och jag vill till westerns dressyr. Min westerntränare har sagt att det är bra att jag rider engelsk dressyr, samt att hon själv har den bakgrunden. Jag menade inte bildligt att jag satt med 2 meters tygel, det var en kraftig överdrift, men jämför man man med den engelskan så känns det som 2 meter. (tygelns längd är 2.40)
Det är svårt att från början lära en häst en lugn, stadig och befäst form om den springer pga av omuskaltur. Här kanske rundkorallen kommer in? Hur ska man rama in en häst utan att bromsa upp den? Aktivera bakbenen framåt, men inte "framåt"... dvs under sig.
Jag har ju själv sett vilket bra resultat på kort tid det har blivit sen engelska ridningens grunder satts in. Lösgörande övningar, aktivera skallen på henne osv. Om jag tyckt att hon blev förvirrad av två olika displiner hade jag givetvis inte utsatt henne för det. Jag har inte bråttom och att jag inte vill fastna i nåt, utan jag vill ta det lugnt. men mer markarbete och mer westernlektioner så kommer allt bli superbra i slutändan hoppas jag!
/cj

hej alla igen!

Ja... Jag satt precis o kollade på mayhews dvd och ringde min tränare efteråt. Och nu har jag förstått att man kan ha en länre tygel, men att ta och ge efter hela tiden istället för som i dressyren ha en kortare tygel fast där tar och ger efter man också.

Precis, sant om det du skrev om att hon slår mot skänkeln. Därför har jag bara använt mina lår. Men när jag ska flytta henne sidvärtes??? Då behövs en nedre skänkel. men jag har lärt henne och mig själv att flytta sittbenet och då slår hon inte även om jag puttar på yttepytte lite med yttre underskänkel! Ja, man kan inte sätta upp vem som helst på den här madamen inte!

_sandra_ ja!!!! jag tror att jag har förstått att man bara rider med en lång tygel för att "checka" av sin häst... Och tro mig att jag idag äntligen fattat det så känns det bra.

_westernway_ Tack för de braiga konstruktiva tipsen!!!

Jag kommer endå fortsätta med den engelska dressyren eftersom jag sett vilken skillnad det blivit på hennes fysik. Men jag kanske ska lägga in mer western nu.

Allt blir bra i slutändan, men jag har fått lite utrett idag och tack ska ni ha allihopa!
Ska fixa lite bilder så ni kan se vad jag menar...
senare...

/cj

Varför använder du inte skänkeln om hon slår emot den..??

Om dom slår mot skänkeln är det nog hög tid att dom lär sig att skänkeln finns där och att dom inte ska slå mot den.
Om jag har en häst som slår mot skänkeln då använder jag skänkeln..försiktigt i början och låter dom slå mot den..men får INTE belöning av att slå..Jag håller kvar skänkeln tills dom slutat slå..Dom måste kunna lära sig att man har skänkel på. !
Jag har som mål att kunna sätta upp vem som helst på min häst..han ska tåla det mesta..utan ryck och slit förstås..Men han ska tåla mycket skänkel..och om det är någon som är lite oförsikigt och osmidig så ska han tåla det också..Jag ska inte behöva "smyga" när jag rider..råkar jag banka på honom för mycket ska han inte flyga i luften för det, eller om jag känner för att ha lite kortare tyglar en dag så ska han acceptera det..naturligtvis med eftergift..
Jag blandar också dressyr och western på min häst, och han accepterar nu att gå med antingen kortare el. längre tyglar..det är jag som bestämmer hur vi ska göra, och han går med på det. !
Så mitt tips är att försök få henne att bli van med skänklarna, låt inte bli att använda dom då kommer hon aldrig att bli van.
Tänkt om du om 10 år måste sälja hästen och så slår hon mot skänklarna...tänkt vad folk kan göra henne illa då..och hur ska hon förstå om hon fått göra så i så många år..!!!
Inge elakt i detta inlägg ...men vänj henne med skänklarna, det är ett måste i mitt tycke.!

Okej. Så då anser du inte att western är en bra grund??
Mitt svar på hur du skulle göra hade blivit=
Känn hästens takt och tempo. Rid med mycke säte, fokusera på bakbenen och rid i takt med dom. ta din yttre tygel mot din yttre höft och din inre tygel rakt upp. Var mjuk i händerna och var noga med eftergifterna. Minsta gensvar du får släpp och låt hästen gå på långa tyglar i SITT tempo en stund. Gör mycke lösgörande övningar och jobba mycke på 8 volt samt liten volt. Bygg muskler SAKTA om du jobbar den så här så kommer han snart klara sänka tempot vilket är väldigt påfrästande för kroppen.

Det ända rundkoralls arbetet är bra för (nej inte det ända javet men en stor del) är ledarskap. Ett bra ledarskap underlättar träningen!!!

För mig låter det som om du inte får lära dig "rida" av din western tränare. Missförstå mig rätt... alltså det låter som om hon vill att du ska åka med på långa tyglar.

När ja sa att skilnad på dressyr och western så är det klart att det är det i slutet. Men grund träningen är den samma. Dvs mjukgörande, muskel byggande osv. Sen är det HELT beroende på vilken tränare man har.

westernway skrev:
jag håller med dig om "att western i allra högsta grad är gundat på dressyr och samling.." största skilnaden är att ja ser western som en hmm hur ska man sätta ord på det?! mjukare? samling.. den är inte lika hård ?! som den lätt blir i den engelska dressyren...

Precis, lite mer på hästens villkor känns det som. :love:

Du skriver att det blivit mkt resultat sedan du började med dressyren, lösgörande övningar, anv skallen mm.. Det är ju så man RIDER western oxå.. :) Det var det jag ville komma till när jag skrev att western är grundat på dressyr och samling... :smirk: Bara det att man slipper "slåss" så mkt med hästen (min egen uppfattning!).
Det är lätt att tro att man "åker" häst när man rider western för det ser ju ut som att det är det man gör när man rider t ex ett riktigt snyggt reiningmönster. Grejen är den att det är precis tvärt om.. :crazy: :bump:

Och ang att hon slår mot skänkeln.. För att få bukt med det gäller det nog inte att använda mindre skänkel utan att få henne att förstå att skänkeln är ditt ben och någon del av dej sparkar man bara inte mot.Du ber henne gå undan från dej med hjälp av tryck från skänkeln och hon sparkar tillbaka istället för att gå undan...

Så när hon sparkar gäller det att lägga på mer skänkel tills dess att hon slutar och "tar" att hon ska gå undan när du ber om det och inte trotsa dej o sparka tillbax. Hon måste ju få veta att det inte är rätt och att det blir jobbigt för henne när hon gör så. Det är ju ändå ditt ben hon sparkar efter och om hon får för sej att göra det när du ska ha henne att gå undan för tryck på marken kan det ju göra ont. :(

Jag skrev ju förut att jag inte vet mkt om unghästar osv så därför vet jag inte vid vilken nivå i träningen det är oacceptabelt med sånt beteende så jag överlämnar till nån annan att säja vid vilken nivå man tar tag i det lixom. Men för en färdig häst är det detta som gäller iaf (åtminstone i min värld!! :) ) och jag tror det är bäst att befästa det så tidigt som möjligt!

Senast ändrad av en moderator:

Little_Cowgirl skrev:
Du skriver att det blivit mkt resultat sedan du började med dressyren, lösgörande övningar, anv skallen mm.. Det är ju så man RIDER western oxå.. :) Det var det jag ville komma till när jag skrev att western är grundat på dressyr och samling... :smirk: Bara det att man slipper "slåss" så mkt med hästen (min egen uppfattning!).

Min lilla filosofi är att sammarbeta & visa respekt för varandra..
Det heter inte "du SKA" det heter "vi SKA". Man får ge och ta lite hela tiden... ryttaren är ledaren och "bossen" men en bra chef är en chef som sammarbetar, förstår och uppskattar det lilla. :idea:

Ställ dig frågan VARFÖR sprakar hon efter din skänkel?! Jag skulle gissa på att det är för hon inte accepterar den. Någon som är svårt att svara på utan att ha sätt ekipaget. Lär henne att acceptera den. Den är du och dig måste hon acceptera. Dvs jobba på ditt ledarskap!

Sudd, Oj, många svar att svara på en gång. :)
Ok... anledningen till att hon slår är förmodligen från den person som "satt" in henne. Jag fick fina foton med full mundering och ryttare på... Sporrar och stång... När jag fick henne åter så sade hon: Hon är van vid sporrar och stång, så det är bara o rida på.
Jag har aldrig använt sporre på henne för det behövs inte.
Jag kan, som jag skrev, lägga till underskänkeln utan att hon sparkar, men man får bara ge ett mkt litet tryck, och det räcker. Så varför ska jag då behöva ge ett större tryck? Hon fungerar bra på säte och lår och som sagt litet tryck. Jag har ingen anledning att "banka" på henne. Dessutom är det märr, och de flesta ston brukar vara lite speciella. Du har rätt i att om hon säljs så kanske nya ägaren får problem, men då tycker jag att då får den nya ägaren lära sig att denna häst drivs med känsliga hjälper.
Men, jag kan endå testa ditt sätt, bara för att se hur hon reagerar! Köra på det i en månad eller två. För visst vill man inte ha en som slår, men det finns en förklaring som sagt.
Och jag använder dom alltid, men aldrig för hårt.
Jag tar inte illa upp av ditt inlägg, tvärtom!!!
/cj

Jag skrev precis en förklaring till sudd angående detta med slående mot skänkeln!

Vad det gäller ledarskap så tror jag inte att jag kan befästa det genom att utsätta henne för obehag!
ledarskap finns i vardagen hela tiden och det är en sak att ha det från marken och sen från ryggen. Har du något tips istället för hur jag i detta fall skulle befästa mitt ledarskap från ryggen utan att banka på henne????

Jo, jag anser att western har en MKT bra grund, men som sagt, jag har ringa kunskaper i hur man utbildar en western häst, och det är just därför jag vill använde ER som bollplank så jag kan bolla sen med mina tränare för att få en bra träning!
Att jag nämnde korallen var dels för att man kan där jobba från marken. (men tömkörning i ridhuset är lika bra), men samtidigt befästa ledarskapet.

Och jag håller verkligen med dig angående att respekt för varandra. Jag hedrar denna häst och hon är en hjältinna/gudinna för mig. Jag lär mig hela tiden och jag är fantiastiskt glad att få del i hennes liv. Just därför är jag mån om att allt är bra och man inte är ute fel is.

Min westerntränare är en fantastiskt duktig tjej, och det är inte alls så att hon vill man ska sitta och lulla runt på lång tygel. När hon red henne sist, så korta hon tyglarna och gav ordentlig underskänkel, just för att hon då inte ville flytta sidledes och slog mot min skänkel när jag vill flytta henne. Så hon gör exakt så som du och andra har beskrivit. det är bara det att det har liskom inte trillat ner riktigt i skallen på mig ännu, och som sagt, jag använder bara ett mindre tryck... Vi jobba på marken med hand för att hon ska flytta sig, och hur hårt man än tryckte med handen så slog hon INTE, men från ryggen... Och ny utrustning är fixad, så inget sadelproblem... Min tränare har en märr som beter sig exact likadant... :crazy: Så fördelen är att hon vet vad som fungerar! bara jag som e trög... hehe

De övningarna du beskriver är typ i största sett de som vi jobbar på. Även kontraställningar på volt, och minskar med kontraställningen, ökar volten osv. Volt tillbaka, fatta galopp, halt. upprepa ja alla möjliga roliga små övningar! Och sakta, ja... jag har all tid i världen på mig. Hon ska ju hålla tills hon e minst 20, så jag vill inte pressa henne.

Usch måste äta middag nu... :)

Återkommer!
men tack för bra svar!!!!!

/cj

Jag har utbildat en heldel unga hästar, men detta är första westerninriktade. Jag vet som sagt inte exakt vad det beror på, men jag har ju mina spekulationer... Jag vill hjälpa henne att förstå att min underskänkel inte är dum. Inte påtvinga henne den. Samtidigt håller jag med westernway eller sudd, att man bör ju utsätta henne för det för att vinna mark i ledarskap. Men det är så hårfin gräns på vad som är ledarskap, vänlig med bestämd och i att utsätta henne för olust och risken finns att man sabbar henne ännu mer om man inte är extremt finkänslig. Det är vad jag tror iallafall!
Nä, jag vet att åka häst är ju uteslutet... det ser verkligen så simpelt ut men man vet ju vilken kraft man måste ha för att klara ett bra reiningmönster. det kräver en hel del fysik... Fan att man inte bara kunde få sitta och trycka på en startknapp... haha

Jo, det här med markarbete V/S tryck mot skänkel. Skrev just innan att det har vi gjort, och hon slår inget alls. saken är den att tidigare har hennes sadel varit för trång, dressyrsadeln, men nu har jag sålt den och dammat den gamla dressyrsadeln istället. Kan vara så att det finns ett minne som säger att "sadel är obehag" trots att bommen är nu mkt bredare... Där kan det vara svårt att avgöra... Men jag har iallfall lärt mig idag nånting väldigt viktigt och det är att man kan rama in hästen i western lika bra som i dressyren! det roliga är att när jag rider dressyr så använder jag mig av lite andra hjälper och min tränare bara skrattar åt mig. Som ryggning, stop, och när man "reinar". Hon tycker det hela är fantastiskt roligt och hon är ibland med när min westerntränare kommer och instruerar.

Jag gillar när alla kommer med bra och vettiga svar och förslag! Tack åter igen!

/cj

Sandra...
Så om jag förstått rätt, ska jag liksom i den klassiska dressyren göra en förhållning med tyglarna och säte? Ge efter då då hon avsaktat och fortsätta framåt. precis enligt konstens alla regler?
ge o ta, ge o ta?
Grejen är den att på mayhews dvd, där när han går igenom joggen, så har han lång tygel, fiskar upp den, och sen släpper ner den igen. han använder sig bara av innertygel. Men jag vill gärna inte lägga in breomsen med bara en tygel. eftersom hon gärna böjer sig då... Men å andra sidan verkar det effektivt för mayhew.

Men har jag förstått rätt?

/cj

Hur du skall göra i den klassiska dressyren har jag inte en aning om. Jag är westernryttare sedan ca 14 år tillbaka.
Jag tog dig på orden när du sa 2 meters tygel, vilket du sedan sa inte var riktigt sant. Jag har sett alltför många som tror de rider western bara för att de släpper ned tygeln o lallar runt. Nu verkar inte du vara en av dem.
Jag är ingen tränare utan kan bara tala om hur jag gör. När jag rider så försöker jag följa ett råd som Bob Mayhew gav för många år sedan. "Trust him to go wrong." Jag rider alltså med slack i tygeln. Dvs i princip ingen kontakt med hästens mun, men eftersom jag inte har längr tygel än att ett litet plockande med tygeln gör att jag har kontakt så kan jag förhindra att huvudet åker upp osv för jag vill inte att hästen skall hinna göra helt fel, då blir det så långt tillbaka. Hmm.. kändes som en jobbig förklaring på något som är enkelt. Vad jag försöker säga är att jag vill kunna korrigera direkt jag känner att något är på väg att gå på tok. Det kan jag inte om jag har lång tygel. Det räcker gott med lite slack i tygeln. Alla hästar rids olika, men jag försöker alltid först med ben o säte o sedan tygel men inom loppet av en eller ett par sekunder. Jag vill ha en häst som reagerar på minimala hjälper.
På det du berättar så verkar du ha god hjälp av tränare och dig själv så detta är inte ett inlägg för att rätta dig utan bara för att tala om hur jag gör.
Hur Bob Mayhew gör på sin video får stå för honom. Alla tränare har sitt eget sätt att utföra träningen på. Jag tyckte att Bob var mycket bra när jag var yngre, nu har jag inte så mycket koll på honom. Att rida med för lång tygel skapar mest problem enligt mig. Om man inte har kommit lite längre, då kan det vara bra att testa av så man inte använder mer tygel än nödvändigt. Onödigt plockande är inte heller bra..

Jösses vad detta inlägg blev förvirrat.. :angel: Får skylla på att jobbet stör mig emellanåt.. ;)

Aha.. nu läste jag lite bättre.. Du menade ju inte så som jag trodde.. :crazy:
Så svaret på din fråga blir alltså: Ja jag anser att man skall göra små förhållningar med ben, säte o tygel, men att tygeln kommer sist om man inte får den önskade responsen med hjälp av ben o säte..

Förlåt att jag är så förvirrad idag.. :crazy:

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 603
Senast: TinyWiny
·
Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 450
Senast: Emanon
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 234
Senast: Magiana
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 970
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?