Sv: rusar iväg, orkar inte?
Hej! För att kunna svara på bästa sett har ja delat upp ditt medelande... sätter en
framför min text. (mäst bara för att den är lite roligt..
)
"Vad det gäller ledarskap så tror jag inte att jag kan befästa det genom att utsätta henne för obehag!
ledarskap finns i vardagen hela tiden och det är en sak att ha det från marken och sen från ryggen. Har du något tips istället för hur jag i detta fall skulle befästa mitt ledarskap från ryggen utan att banka på henne????"
Ibland är det bra att utsätta hästen för lite obehag så man kan "rädda den" (lät dumt men det va inge elakt menat med obehag). Sen så kan man låta hästen välja 1. den obehagliga vägen och göra som den vill 2. sammarbete och slippa obehag.
Men ledarskap bör tränas från marken!! Och inte från ryggen...
"Jo, jag anser att western har en MKT bra grund, men som sagt, jag har ringa kunskaper i hur man utbildar en western häst, och det är just därför jag vill använde ER som bollplank så jag kan bolla sen med mina tränare för att få en bra träning!
Att jag nämnde korallen var dels för att man kan där jobba från marken. (men tömkörning i ridhuset är lika bra), men samtidigt befästa ledarskapet."
Det är ju en jätte skilnad på att jobba en häst i korallen och tömköra. i korallen ger bästa effekt att ha hästen lös utan någon in späning eller nått. bara träna ledarskap. Att tömköra en häst är inte en ledarskaps övning på samma sätt utan mera en "tränings" övning. Något man gör för att lära och träna hästen. Ett jätte bra sätt tycker jag iaf och ja anväder mig jätte mycke av det. Använder mig mycke av korall arbete också fast utan korall.. sätter upp en liten hage bara.
"Min westerntränare är en fantastiskt duktig tjej, och det är inte alls så att hon vill man ska sitta och lulla runt på lång tygel. När hon red henne sist, så korta hon tyglarna och gav ordentlig underskänkel, just för att hon då inte ville flytta sidledes och slog mot min skänkel när jag vill flytta henne. Så hon gör exakt så som du och andra har beskrivit. det är bara det att det har liskom inte trillat ner riktigt i skallen på mig ännu, och som sagt, jag använder bara ett mindre tryck... Vi jobba på marken med hand för att hon ska flytta sig, och hur hårt man än tryckte med handen så slog hon INTE, men från ryggen... Och ny utrustning är fixad, så inget sadelproblem... Min tränare har en märr som beter sig exact likadant... Så fördelen är att hon vet vad som fungerar! bara jag som e trög... hehe"
haha ja så är det lätt ibland. Det jag blir lite konfunderad över ang tränaren är VARFÖR du inte fått lära dig dom uppbyggande, lösgörande övningarna där. För om du har en bra tränare behöver du inte använda dig av den klassiska dressyren för att få ett fysiskt resultat...
"De övningarna du beskriver är typ i största sett de som vi jobbar på. Även kontraställningar på volt, och minskar med kontraställningen, ökar volten osv. Volt tillbaka, fatta galopp, halt. upprepa ja alla möjliga roliga små övningar! Och sakta, ja... jag har all tid i världen på mig. Hon ska ju hålla tills hon e minst 20, så jag vill inte pressa henne."
tycker inte det låter som lugnt...... galopp? Hästen har lättast att bära sig, bygga muskler och arbeta sig upp i en bra kondis i trav. galopp är överkurs för en omusklad häst!! När jag har elever så tar vi övningen först i skritt tills eleven har "fattat" rörelsen sen trav tills hästen har hittat formen och elven lärt sig arbeta hästen. kan ta månader, terminer innan poletten trillar ner!!!! Trav är av största delen av träningen består av!
"Jag ska testa det här lyftande tygeltaget. jag använder mig av det på hästar som har tendens att gå bakom lod, så jag antar att det är samma princip. Men annars är jag med på vad du menar att ha så pass kort/lång tygel att en kram gör inverkan."
Om hon bara böjjer på halsen så hjälp till med ytter tygel mot din yttre höft. dvs "räta ut henne lite"
Ett övrigt tips... lämna det där med långaaa tyglar ett tag. Iaf tills ni börjat hitta formen och styrkan. försök hitta ett mellan läge med tyglarna. Inte korta och inte långa. Dvs lagom. Ha en lagom kontakt med henne. Du ska känna när hon tex tuggar, för kan du känna det kan hon känna dig utan problem. (då är tyglarna offta långa om man gämför med många dressyr ryttare)
Lycka till!
Och ja du har j*vligt rätt i att märrar e speciella. Själv så anser jag att man bör hålla sig ifrån dom!