rusar iväg, orkar inte?

Sv: rusar iväg, orkar inte?

Det får bli ännu ett inlägg eftersom jag tydligen inte kan få in allt i ett inlägg.. Nu har jag läst vad du skrev om Bob lite bättre. För mig låter det som han tränar en häst för pleasure. Jag vet att jag många gånger fått träna att rida på längre tygel då hästen kan gå hyfsat bra av sig själv. När hästen sedan ökar eller tappar formen så lägger man en liten(!) volt tills hästen sänker tempot, då går man ut på spåret igen. Allt går ju ut på att göra det jobbigt för hästen att göra fel.
På en annan video som en mycket duktig amerikan gjort så rids även där hästen på mycket lång tygel och då hästen tappar lite, lite så höjs tglarna rakt upp framför dig och på så vis får de upp bogarna för att sedan släppa ned igen. Dessa sätt fungerar enligt mig, men endast när du kommit så långt att hästen i princip kan allt redan.
Jag tror att det gäller att hitta knapparna för just den individ du rider. För mig fungerar det att samla och göra lite öppna eller sluta, kontraställ eller liknande tills hästen är samlad igen.

Lite fövirring gör inget, men jag förstod precis vad du menade!
Lite slack i tygeln är vad jag skulle kunna koncentrera mig på, för precis som du säger, rider man med för lång tygel så hinner man ju inte korrigera. Och det var precis det som hände i måndags då hon kastade sig. Jag satt med långt hängande tygel just för att jag ville testa och se om hon orkade bära sig utan en kort och stram tygel.
Det gör hon tidvis, men i traven kan jag dock känna att hon blir springig på långsidan så jag brukar bromsa henne vanligtvis med en volt, rida rakt över, eller göra en halt. Men jag vet inte ännu vilket som är bäst... Man vill liksom bara få en liten handbok, görs så, och det ska funka... haha :angel:
Sitter man med så lång tygel och måste korrigera så hamnar mina armbågar bakom mig en bra bit, och det är verkligen inte god ridning... haha
Men allt känns som om det gått lite för fort. I augusti hade hon problem med bara halterna. Idag tänker man halt och hon stoppar fint. t.o.m spin påbörjad, så jag känner att jag ska låta henne få tagga ner lite. Det är så himla lätt att man kräver för mkt när framstegen är så snabba.

Jag ska testa det här lyftande tygeltaget. jag använder mig av det på hästar som har tendens att gå bakom lod, så jag antar att det är samma princip. Men annars är jag med på vad du menar att ha så pass kort/lång tygel att en kram gör inverkan.
Mayhew talar tyvärr inte om inför vilken disiplin hästarna utbildades, men jag har en känsla av att det är grundutbildning för ospecifik gren.
Självklart måste man anpassa formen efter individen. Och hitta knapparna. Imorgon åker vargtanden ut så därför blir det vila i en vecka, men sen blir det träning igen. Min tränare sa att jag ska komma ut till henne och titta/rida lite av hennes hästar och det ska bli skitroligt.

Nä, det går inte o lalla runt på den här märren... det har tydligt visats... Kanske det funkar på en gammal valack som är helt bombsäker...

Äsch, det känns endå bra trots att man har sina begränsningar inom western utbildning av häst. Att sitta på en färdig häst är ju enorm skillnad. Att jag har övergivit dressyren på hög nivå är ju för att jag lessna på skinande ridstövlar och vita byxor... För dyrt med kemen... hehe
Attityderna är helt annorlunda men trots att jag sitter i termobyxor och kängor i vårt ridhus, är det ingen som tittat snett ännu. TROR jag... :o
Men tack för dina tips, all kunskap är dyrbar!

/cj

Hej! För att kunna svara på bästa sett har ja delat upp ditt medelande... sätter en :bump: framför min text. (mäst bara för att den är lite roligt.. ;) )

"Vad det gäller ledarskap så tror jag inte att jag kan befästa det genom att utsätta henne för obehag!
ledarskap finns i vardagen hela tiden och det är en sak att ha det från marken och sen från ryggen. Har du något tips istället för hur jag i detta fall skulle befästa mitt ledarskap från ryggen utan att banka på henne????"
:bump: Ibland är det bra att utsätta hästen för lite obehag så man kan "rädda den" (lät dumt men det va inge elakt menat med obehag). Sen så kan man låta hästen välja 1. den obehagliga vägen och göra som den vill 2. sammarbete och slippa obehag.
Men ledarskap bör tränas från marken!! Och inte från ryggen... :D

"Jo, jag anser att western har en MKT bra grund, men som sagt, jag har ringa kunskaper i hur man utbildar en western häst, och det är just därför jag vill använde ER som bollplank så jag kan bolla sen med mina tränare för att få en bra träning!
Att jag nämnde korallen var dels för att man kan där jobba från marken. (men tömkörning i ridhuset är lika bra), men samtidigt befästa ledarskapet."
:bump: Det är ju en jätte skilnad på att jobba en häst i korallen och tömköra. i korallen ger bästa effekt att ha hästen lös utan någon in späning eller nått. bara träna ledarskap. Att tömköra en häst är inte en ledarskaps övning på samma sätt utan mera en "tränings" övning. Något man gör för att lära och träna hästen. Ett jätte bra sätt tycker jag iaf och ja anväder mig jätte mycke av det. Använder mig mycke av korall arbete också fast utan korall.. sätter upp en liten hage bara.

"Min westerntränare är en fantastiskt duktig tjej, och det är inte alls så att hon vill man ska sitta och lulla runt på lång tygel. När hon red henne sist, så korta hon tyglarna och gav ordentlig underskänkel, just för att hon då inte ville flytta sidledes och slog mot min skänkel när jag vill flytta henne. Så hon gör exakt så som du och andra har beskrivit. det är bara det att det har liskom inte trillat ner riktigt i skallen på mig ännu, och som sagt, jag använder bara ett mindre tryck... Vi jobba på marken med hand för att hon ska flytta sig, och hur hårt man än tryckte med handen så slog hon INTE, men från ryggen... Och ny utrustning är fixad, så inget sadelproblem... Min tränare har en märr som beter sig exact likadant... Så fördelen är att hon vet vad som fungerar! bara jag som e trög... hehe"
:bump: haha ja så är det lätt ibland. Det jag blir lite konfunderad över ang tränaren är VARFÖR du inte fått lära dig dom uppbyggande, lösgörande övningarna där. För om du har en bra tränare behöver du inte använda dig av den klassiska dressyren för att få ett fysiskt resultat... :confused:

"De övningarna du beskriver är typ i största sett de som vi jobbar på. Även kontraställningar på volt, och minskar med kontraställningen, ökar volten osv. Volt tillbaka, fatta galopp, halt. upprepa ja alla möjliga roliga små övningar! Och sakta, ja... jag har all tid i världen på mig. Hon ska ju hålla tills hon e minst 20, så jag vill inte pressa henne."
:bump: tycker inte det låter som lugnt...... galopp? Hästen har lättast att bära sig, bygga muskler och arbeta sig upp i en bra kondis i trav. galopp är överkurs för en omusklad häst!! När jag har elever så tar vi övningen först i skritt tills eleven har "fattat" rörelsen sen trav tills hästen har hittat formen och elven lärt sig arbeta hästen. kan ta månader, terminer innan poletten trillar ner!!!! Trav är av största delen av träningen består av!

"Jag ska testa det här lyftande tygeltaget. jag använder mig av det på hästar som har tendens att gå bakom lod, så jag antar att det är samma princip. Men annars är jag med på vad du menar att ha så pass kort/lång tygel att en kram gör inverkan."
:bump: Om hon bara böjjer på halsen så hjälp till med ytter tygel mot din yttre höft. dvs "räta ut henne lite"

Ett övrigt tips... lämna det där med långaaa tyglar ett tag. Iaf tills ni börjat hitta formen och styrkan. försök hitta ett mellan läge med tyglarna. Inte korta och inte långa. Dvs lagom. Ha en lagom kontakt med henne. Du ska känna när hon tex tuggar, för kan du känna det kan hon känna dig utan problem. (då är tyglarna offta långa om man gämför med många dressyr ryttare)

Lycka till!
Och ja du har j*vligt rätt i att märrar e speciella. Själv så anser jag att man bör hålla sig ifrån dom! ;)

Ett tips bara. Jag har fått lära mig att inte stanna när hästen inte gör som man vill. Om hästen ökar o du gör halt så får den vila. Vissa hästar lär sig det.

Lycka till med träningen! :)

Hej o tack för ett långt och bra svar!
Först o främst vill jag bara säga det att jag sitter inte och jobbar henne i galopp. Utan vi tränar på fattningar. Jag tror att hon klarar den prestationen eftersom hon varit tömkörd, lös jobbad och longerad sen hon var 2 år. Och det är en rejäla spurter i hagen... Jag vet att det är skillnad på galopp i fritt tilstånd och under ryttare, men jag måste endå lära hene galoppen nu. Det är en liten volt, fatta galopp och avbryta på en gång. Eftersom hon tappar formen i trav ibland så ser jag det som tecken att hon inte orkar riktigt och då vet jag ju att hon definitivt inte orkar bära sig i galoppen. men hon har många dolda talanger... :)
Bra tänkt där med att kunna "rädda" hästen från en obehaglig situation... Och jag vet att ledarskap bör tränas från marken, och jag tycker det är 100% befäst där. Hon kan ledas och ixas med av min 4 åring. Hon tar aldrig eget intiativ till att avika från människan och ber alltid först om hon vill göra nåt. Men nånting säger mig att när man kommer upp på rygen så händer det nåt. Jag är den stora farliga tigern som sitter på hennes mest utsatta ställe och kan sätta klorna i henne... Därför funderade jag på ledarskapsövningar från ryggen, men kan inte komma på några. Kanske jag har fel i att hon är 100% befäst från marken att hon borde reagera lika även om jag sitter på ryggen... I korallen kan man ha dom inspända också. Jag brukar också göra en inhängnad i ridhuset. halva ridhuset så blir den lite större än en korall.
Tyvärr kan jag inte svara på varför min westerntränare inte kör samma lösgörande grundövningar. Förmodligen gör hon det, fast inte riktigt förmedlar det till mig. Sist så ville hon visa eftergift. (point of realease) DVS att så fort hon släppte, ska jag släppa. detta i trav på en volt. Öka och minska och se till att vi spåra ordentligt.
Jag tror att jag inte har samma dialog med min westerntränare som med min dressyrtränare. Och det är nog mitt egna fel... Jag uppmuntrar alltid andra att vara noga med att prata mkt med sin tränare. Det var därför vi satt o snacka på telefon i en halvtimma i måndags och som vi bestämde att jag ska åka ut till henne o rida lite nästa vecka.
hm... angående tygeltag MOT höften... Jag har lärt mig att aldrig ta tygeln bakåt... och specellt inte mot höften. Då borde det ju vara bättre att ta ett brett ledande tygeltag på ytter tygel??? För även om jag skulle dra tygeln mot min höft så skulle min häst iallafall böja sig utåt om jag tog tag i den inre tygeln. Är du med? Hon är extremt böjlig, och kan utan problem pussa på mina fötter, så böja och ställa är jättelätt på henne--- Om jag skulle hålla emot med yttertygel skulle den fastna och bli hård... Jag tror nog att med innerskänkel borde man kunna korrigera en överböjning... Det är verkligen svårt att översätta en handling till ord och beskriva... ibland blir det helt fel... men jag hoppas du förstår...
MEN, jag ska ta dina råd, och testa med ett tygeltag mot höften, bara för att se hur hon reagerar! ;)
Och YES, jag lyder ditt goda råd, långa tyglar är ett minne blott! Promiss! :o
Men ibland vill jag ju testa bara för att se, och det är verkligen larvigt gjort av mig... Men man letar efter så små positiva feedbacks och då är det lätt hänt. Kan tillägga att denna madam lägger in passage i sin trav, och det började av ett missförstånd. Nu låter jag henne göra det i ett par tre steg då och då, bara för att olla om hon har det kvar. För det är så fantastiskt roligt att hon är så duktig och extremt lättlärd. Man gör en förhållning, samtidigt som jag sluter om henne. Och hon svävar i luften... Kan tillägga att det är en 50%quarter 50% partbreed arab... med maraton stam, därav det icke quarter steget... :) , annars är quartern mkt mer markbunden, men den här damen är inte speciellt markbunden...
Nu blir det iallafall vila, vargtanden ska ut, och en liten vintervila är på sin plats. Så det dröjer innan jag kan prova dina och de andras tips.

Ja märrar är allmänt kallade för "breeders" av mig, för det är vad de är... PMS och andra humörsvängar... Räcker väl med att man själv har det... hehe
Men jag tror att att blir en märr bra, då blir hon riktigt BRA. Man får bara skriva lite skriftliga ansökningar då och då... Fast på det 3e, då ska det f*n i mig gälla... Men det är svårt med sin egna lilla "bebis".
Dags och göra lite nytta!
tack för din tid och bra bollandes!
/cj

Hm... har aldrig tänkt på det på det sättet. Bättre att lägga en volt istället för halt med andra ord. Då får ju hästen lite och tänka på, och springer dom för fort så blir det snubbel och pannkaka. Hon har ju lite arabskalle, och det är väl den jag skyller det mesta på... Inte mig själv... :angel: fast en vilopaus brukar sitta gott tycker jag... hehe
Men samtidigt så tycker jag att en broms borde göra susen, eftersom det signalerar: Nähä du, du får inte rusa, då blir det handbromsen istället. Och givetvis, halten varar bara i en sekund och sen direkt till trav. Blir inte mkt vila i det momentet tycker jag.
Eller kanske en rollback ...
Vilohalten får hon när vi står och snackar lite, tjejen och jag som brukar träna tilsammans. Hennes märr är ett år äldre, men pga av skada, vilat och vi ligger på samma utbildningspunkt. Förhoppningsvis åker vi j*sefsson tillsammans och tränar lite.

En kompis till mig har en ovanlig träningsfilosofi... Så fort hästen visat ett bra jobb, så är det direkt stop och av och in i stallet. Mitt i traven tex. Hon lär sina hästar att: Gör ett bra jobb fort, så får du komma in o äta lite mumselimums. Och jag har ridit en av hennes "värstingar" och det är helt fantastiskt. Tänk galoppbyte och han byter. Inga ben eller säte, bara sitta och åka. det låter helt sjukt, jag VET, men hästfan jobbar, bär sig och går i form...
Problemet är bara att jag vill aldrig låta mina hästar "gå direkt till fängelse" utan fått skritta av sig ordentligt. Vi vet alla vilka effekter det kan medföra...
Nä, som var, lite nytta måste jag göra nu, men tack för ditt tips, jag ska lyssna runt och se vad folk tycker om din teori.
Återkommer!
/cj

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 603
Senast: TinyWiny
·
Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 450
Senast: Emanon
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 234
Senast: Magiana
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 970
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?