RUSAR in i boxen vid insläpp!

S

shalooj

min häst som jag har haft i 5 år har ett problem, i alla stall vi haft honom i har det vart samma sak. Han RUSAR in i boxen när vi ska ta in alla hästarna på kvällen. På morgonen är han hur lugn som helst och går lugnt ut i hagen. men på kvällen är det som eld i baken! liKSOM SPRINGER in och är hur stark som helst och går ofta in i någon annan box... Om man tar in honom först utav alla då tror man att nu är han inne tack o lov.. för in nästa sekund upptäcker han att han är själv i stallet och kastar uppboxdörren och flyger ut igen! och om man tar in honom sist eller mitt i då blir han stirrig och springer in helt hysteriskt..

hur ska man göra för att träna bort detta. ?? någon som har/haft de liknande?:o

(tror ej de handlar om att han är "rädd" för någonting utan han är bara nervös och stirrig..)

Sv: RUSAR in i boxen vid insläpp!

varför inte testa att leda in honom och sen stänga boxdörren? eller de kanske ni gör..fatta inte riktigt.

får han upp boxdörren när den är stängd?

Jag fattar inte vad du menar. Men det verkar som om din häst är väldigt hungrig av sig. Vi tar våra lösa ut och in.

hur kan hästen kasta upp boxdörren och rusa ut igen helt på egen hand? stänger inte ni boxdörrarna eller?

ha ALLA boxdörrar stängda, ta in hästarna efter rangordning, dvs ALLTID häst A först, sen häst B, C, D osv.. ALDRIG ändra ordningen..
är hästen stressad vid sin egen box så led förbi och vänd i stallgången eller utanför stalldörren, gå fram och tillbaka hela tiden tills han slutar stressa, ställ då in honom i sin box och stäng dörren..

finns det kraftfoder i boxarna när hästarna släpps in så sluta med det, låt alla hästar komma in till höet först och fodra kraftfoder en kvart efter det att alla kommit in.. och fodra alltid i samma ordning..

Undrar precis som BeastieBabe: Väntar det mat i boxen? Är hästen vrålhungrig?

Jag har stått i stall där man la maten i krubborna innan man tog in dem och det var ett litet helvete! :devil: Stirriga hästar som rusade in.

I nuvarande stall är det inga problem, hästarna har hö och halm i hagen och är inte hungriga vid insläpp. Höet ligger visserligen i boxen men inte kraftfodret. Det serveras inte förrän hästarna har tuggat lite hö. Min uppfattning är att det är kraftfodret som brukar ställa till problem om det väntar i boxen.

Jag har stått i stall där man la maten i krubborna innan man tog in dem och det var ett litet helvete! :devil: Stirriga hästar som rusade in.

Vi har kraftfodret direkt i boxen när hästarna kommer in- inte ett pip från hästarna som går lungt och sansat in i sina boxar.
Nä det här handlar om ren ouppfostran- TS: din häst tycker helt enkelt att den ska bestämma hur fort den ska få komma in. Träna på att göra halter när du går med hästen, varenda gång hästen försöker gå förbi dig viftar du med grimskaftet och backar hästen- stannar hästen- och sedan fortsätter att gå. Upprepa tills hästen håller sig i skinnet och går bakom dig.
Se till att boxdörren inte är öppen när hästen ska in utan du ska öppna den medan du leder hästen- på så sätt om hästen drar iväg med dig får den ingen belöning.

Vi har alltid mat i krubborna när vi tar in hästarna, och det är inget problem med nån av de 7 hästarna som står i stallet. Vi tar alltid in hästarna i en speciell ordning och hästarna vet i vilken ordning de ska komma in. Skulle nån häst nån gång få för sig att ha lite för bråttom in, det hände tidigare med unghästen att han kund göra så, ja då var det bara att leda ut honom i hagen och ta in honom på nytt. Han lärde sig så småningom att det inte var lönt att ha för bråttom. Man måste vara konsekvent och ha massor av tålamod när man ska lära dom av med olater.

Som Belethien skrev så tror jag mest att det beror på ouppfostran.

Ja, uppfostran är bra men inte alltid det fungerar i inackorderingsstall med en massa olika hästar och olika ägare. Inte säkert man lyckas "uppfostra" all de andra hästägarna att göra på rätt sätt när de tar in hästarna.

Min häst springer aldrig ner mig, vare sig det finns mat eller inte, men jag vill ändå inte lägga maten i krubban innan jag tar in.

Dels tycker jag det är ett stressmoment i onödan och dels så vill jag att han äter av höet först för att få igång salivproduktionen och därmed undvika foderstrupsförstoppning.

Sen har jag "roat" mig med att överföra min hunduppfostran på hästen. Jag häller maten i krubban men han får inte ta maten förrän jag säger varsågod. :)

Detta har jag däremot lyckats lära mina stallkompisar att de också ska göra men så är vi bara två st för närvarande :D

Jag körde lite "hunduppfostran" på min förra häst. Han bankade som en galning så fort någon rörde sig i riktning mot foderkammaren, för att få honom att sluta med det lärde jag honom att han inte fick kraftfodret innan han åt höet. Det krävdes lite tålamod och tog ganska lång tid första gången innan han fattade vad som gällde men sen var det slutbankat. Iaf när jag fodrade.... Dom andra i stallet brukade ge min häst mat först för att han skulle sluta banka men det fick ju bara tvärtom effekt i längden! Bankar jag så får jag mat:devil:

Vi har alltid mat i krubborna när vi tar in hästarna, och det är inget problem med nån av de 7 hästarna som står i stallet. Vi tar alltid in hästarna i en speciell ordning och hästarna vet i vilken ordning de ska komma in. Skulle nån häst nån gång få för sig att ha lite för bråttom in, det hände tidigare med unghästen att han kund göra så, ja då var det bara att leda ut honom i hagen och ta in honom på nytt. Han lärde sig så småningom att det inte var lönt att ha för bråttom. Man måste vara konsekvent och ha massor av tålamod när man ska lära dom av med olater.

Som Belethien skrev så tror jag mest att det beror på ouppfostran.

Jo, jag vet att det funkar för vissa och att det också har med uppfostran att göra. Men det krävs att alla hästägare som sköter in/utsläpp är konsekventa och gör rätt - alltid. Att alla har tid att t ex leda ut en häst igen som inte sköter sig etc.

Om det är så i ditt och Belethiens stall så är det ju jättebra men det funkar inte alltid.

I mitt förra stall t ex blev jag fly förbannad på min häst när han började med den dumheten att när man tog ut honom ur hagen och började gå mot stallet så slet han nästan armen ur led för att börja beta! Jag fattade inte vad det var för ideer förrän jag såg hur en av de andra hästägarna medvetet lät honom stå och beta ett tag. :(

Precis! :) Mer hunduppfostran på våra hästar! :bump:

Jag tycker fortfarande annorlunda på fallet- jag förstår dig men jag har själv uppäckt att bara du säger åt hästen vad som är ok och inte ok för dig kommer den att förstå dig åtminstonde- hästar som jag stött på som är rent av ouppfostrade visar jag tydligt var min gräns går och ger dem en konsekvens när de trampar över den linjen. Det funkar väldigt bra då hästar minns vilken person som de kan jävlas med och vilka de inte kan sätta sig upp emot (ett tydligt bevis på det är ridskolehästar). Därför har jag inte riktigt haft problem med de "jobbiga" hästarna fast ägaren och andra kanske släpas efter hästen och blir gång på gång utsatta för deras upptåg.

Ett bra exempel är den nya hästen som kommit till stallet: han är extremt ouppfostrad och vi har blivit ombedda att leda honom i kedjegrimskaft, släppa ut hästen först av alla och vara otroligt uppmärksamma på vad hästen gör eftersom den kan bli "tokig"- jag tog ut hästen bland de sista i ett vanligt grimskaft utan ett pip. Samma när jag släppte in och han rusade in i boxen med mig- jag visade tydligt att det inte är acceptabelt och gick ut igen- vände- och ledde in hästen lungt och fint.

Mycket handlar om pondus och bestämdhet- jag påstår mig inte kunna klara av alla "dumma" hästar men de jag hanterat- som levt rövare med ägaren- har jag inte haft större problem med eftersom de alltid kommer ihåg vilken individ de har att göra med.

Sen har jag "roat" mig med att överföra min hunduppfostran på hästen. Jag häller maten i krubban men han får inte ta maten förrän jag säger varsågod. :)

Det här är för mig en självklarhet när det gäller hästuppfostran också faktiskt- hästarna ska inte bara kasta sig över maten- kan ju vara livsfarligt! De ska också vänta på klartecken annars blir man ju mosad när morgonmaten delas ut.:angel:

Jag håller med om att många hästägare missar att uppfostra sina hästar, men jag har faktiskt stött på en liknande häst som den TS beskriver:
När man ledde in henne så sprang hon in i boxen, helt blockerad, kedjegrimskaft eller träns hjälpte inte alls. Jag vet att de jobbade på att försöka få henne att lugna sig, om alla boxar var stängda så stod hon och steppade på gången, och så fort boxdörren öppnades så sprang hon in ändå. I övrigt gick det bra att hantera henne, även om hon var nervöst lagd, så något måste ha hänt henne med någon tidigare ägare.
Det som andra har tipsat om att inte ha kraftfoder i boxen, och alltid samma rutin vad gäller ordningen på hästarna är väl en bra start.
Något som kan fungera är att rygga hästen in i boxen, det kan om man har tur fungera med en del hästar och bryta mönstret.
En annan ide är att tålmodigt träna ledövningar/NH - gå fram tre steg, stanna, rygga ett steg, stanna, fram fem steg osv för att få hästen att lyssna.

Hästar har inga problem alls att dra med sig en människa på sisådär 65kg, de väger lite mer...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 622
Senast: Farao
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka