Rusa iväg i traven?

N

Norrberge

Min häst, sto på 17 år har utvecklats något enorm under det år jag har ägt henne. Hennes fyrtaktiga trav med tickande, korta steg har blivit utbytt till en tvåtaktig trav med bra form och fint påskjut bakifrån - på volt!

Ja på volten kan man reglera tempo som man vill också, oftast iaf.
Ikväll var jag på en skojtävling och jag kände mig förväntansfull på poängen som skulle komma på traven. Det blev 3.5. (förut med den "gamla" traven fick jag kanske 4.5, och då var den som sagt mestadels fyrtaktig från och till) och det p.g.a jag bara kunde hålla traven sista långsidan, innan det bröt hon bara till tölt.
Under den senaste veckan då allt har legat på topp har jag märkt att jag är tvungen att värma henne i nästan en halvtimme för att traven ska bli så fin som den nu har lyckats blivit. Så länge värmde jag idag också. Dessutom red jag ett lätt tölt-program innan jag red fyrgången. Så egentligen borde hon vara tröttare eller lugnare.
Energi har hon ju iaf, på gott och ont i det här fallet.

Vad jag själv förstår att jag måste göra för att få henne att orka trava saktare och inte rusa från arbetet är ju som med allt annat, träna muskler och bärighet.
Nu är min fråga, hur kan man träna på detta för ett snabbare resultat (det låter fel egentligen, för fuska vill jag inte göra)?
Är det bara mental träning?
Kan fodret ha en stor del i allt att göra?

Tacksam för svar, Norrberge.

Sv: Rusa iväg i traven?

Jag har tränat det på min häst genom att trava 5m sen sakta av till skritt/halt, skritta en bit och samla massor sen trav igen osv. Det har funkat jättebra för mig, gav reslutat bara efter kanske 2v.

Så tränade vi vårt sto som inte kunde trava...

Jag har tränat det på min häst genom att trava 5m sen sakta av till skritt/halt, skritta en bit och samla massor sen trav igen osv. Det har funkat jättebra för mig, gav reslutat bara efter kanske 2v.

Men först efter hon kändes stark och säker i trav över cavaletti (från marken) så prövade vi uppsuttet. Vi red alltså korta men många sträckor i trav, och när hon travade så saktade vi ner och berömde henne. Om hon inte travade så drev vi oftast upp i galopp. Denna träning fungerade alldeles utmärkt på henne!:laugh:

Jag har erfarenhet av att om man stressar fram hästen så blir det bara sämre än vad det var från början. Men om man kommer på en träning som passar ens häst så tar det inte så lång tid om man tränar effektivt i korta stunder.

Lycka till!:laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Satis och Ishest;

Den övningen har jag själv jobbat med men dock med lång fri form. Har int etänkt på det på samma sak i form. Men jag ska absolut prova. Tack för svaren!

Glömde skriva att vi alltid säger högt och tydligt trava när hon ska trava.:laugh:

kl

När jag arbetar med traven är jag inspirerad av AR. Kolla på www.ridkonst.nu och klicka dig in på utbildningstrappan. Där finns ett steg "inledande travarbete".

//Julia

Intressant! Tack så mycket.
På bara några dagar har hon blivit mycket bättre i det här nu, det går enklare när jag har värmt upp en del i tölt, men jag kommer absolut fortsätta med den här sakta-trav-träningen.

Nu lånar jag min egen tråd litegrann och undrar om någon har tips eller råd för att förstärka svävet i traven?
Just nu är det bara det som saknas i hennes trav för att den för mig ska bli fulländad.
Tacksam för svar! :banana:

Jag tror att skogsträning, OJÄMN terräng skulle hjälpa. Jag själv travtränar min häst i ojämna täta skogar. :)

Liknande trådar

S
Western Det funkar relativt bra men jag bara undrar hur Ni som ridit in/till era egna hästar à la western när hästen springer/rusar? Lägger ni...
2
Svar
25
· Visningar
2 160
Senast: seejii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar