Runt svansen i transport.

Sv: Runt svansen i transport.

Jag använder alltid fleecelinda på min häst. De svansskydden jag har haft har varit så opålitliga :p

Min häst trycker alltid svansen så den ser ut som jag vet inte vad, och det blir ju inte så fint :angel:
Sen är det ju inte så kul heller iom att håren lätt går av.

Fleecelinda halkar nog ner och gör inte så stor nytta. De absolut bästa skydden är i neoprene. (tycker jag) De sittar helt stilla och skyddar bra. Lätta att ta på och av och lätta att hålla rena.

Håller med helt. Har en häst som jag behöver ha skydd på, annars är svansen borta (han är låååååång...). Då har jag neoprenskydd. Fleece har en tendens att halka ner och jag skulle ge ett varningens finger för lindor som är elastiska. Träffade en tjej på klinik med en häst utan svans... hade haft elastisk linda som stoppade blodflödet och sen var den svansen borta....

Håller med helt. Har en häst som jag behöver ha skydd på, annars är svansen borta (han är låååååång...). Då har jag neoprenskydd. Fleece har en tendens att halka ner och jag skulle ge ett varningens finger för lindor som är elastiska. Träffade en tjej på klinik med en häst utan svans... hade haft elastisk linda som stoppade blodflödet och sen var den svansen borta....

Ja, elastisk linda e väl inte så bra? de stoppar ju blodet..

jag flätar först svansen, sedan lindar jag runt svansroten och lite ner med en elastisk linda, viker svansen och lindar med en till linda runt hela. Sätter sedan på ett mjukt svansskydd med kardborrefästen runt om hela paketet.

Väldigt mycket, men hästen står som nämnt och skaver mot baklämmen, och dessutom trycker hon sig emot den när hon skiter, vilket resulterar i att hela svanses blir täckt med bajs. inte så trevligt. men det knepiga är ju som sagt att få skyddet att inte halka ner...

Tillägg: Linda inte för hårt!!!! Man måste vara jääätte försiktig... det är därför jag har både linor och skydd ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka