Runt svansen i transport.

S

straaawberry

1: Kan man ha en vanlig fleecelinda runt svansen i transporten, eller måste man ha svansskydd? 2: Är det någon som kör utan? 3: Vad är svansskydd bra för (vad kan hända utan etc.) ? :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Runt svansen i transport.

1) Går bra med vad som helst bara det sitter kvar o inte kälkar ner. Tror en elastisk binda sitter bäst.

2) Har hänt...

3) Om hästen står o skaver baken mot baklämmen (nålfiltsmattan) så kan hästen få skav på svansroten, o förutom ev. sår så tappar hästen hår :o.

Om man ska ha skydd eller inte, beror således på hästen, hur stor (lång) den är, hur transporten ser ut och hur hästen beter sig.

Tips: Köpte en gång ett "dyrt" riktigt svansskydd i nån mockaimitation med knäppen som skulle fästas i en bukgjord. Fast det satt aldrig. Spara dom pengarna till nåt annat vettigt istället!

DU kan ha fleecelinda, du kan ha vanlig elastisk med, men tänk på att inte dra åt för hårt och inte låta den sitta på för länge. Eller så kan du ha svansskydd.

Jag kör vissa hästar utan och vissa hästar med (har svansskydd), beroende på hur benägna de är att klia svansen under transport. Glömmer man EN gång på valacken är svansen förstörd sen, medan fullbloddstoet inte kliar alls (hitills iaf, brukar köra henne med med svansskydd men när det gamla gick sönder och tills jag köpte nytt åkte hon utan, utan kli)

Jag har aldrig svansskydd på nån av mina och det är evigheter sedan jag hade någon som gnodde svansen.

Tror den senaste var en av mammas hästar på 70-talet.

Gnor de inte svansen finns ingen anledning att ha skydd.

Jag har aldrig svansskydd på nån av mina och det är evigheter sedan jag hade någon som gnodde svansen.

Tror den senaste var en av mammas hästar på 70-talet.

Gnor de inte svansen finns ingen anledning att ha skydd.

jag vet inte om hon gör det, men hon gör det inte i boxen elr ngt, och hennes svans är i perfekt skick nu.. Så det vore synd om hon slet sönder den. Fast ser man på fleecelindan och hon har kliat i transporten? :)

ska man fläta svansen förresten ? :banana:

Jag har inget skydd alls, behövs inte alls påmin ponny som inte kliar sig ett dugg :banana:

kl

inget skydd på min polle. däremot gör jag en knut på svansen för min polle bajsar så fort hon kommer in i transporten och får oftast detta på svansen. så slipper man borsta igenom hela svansen när man kommer fram :)

Jag har alltid en knut i svansen när jag ryktar, man när han viftar lite på den så går knuten upp.. Håller din hela transportresan? :O

Vi kör aldrig med skydd, varken på ben eller runt svans. Hade jag haft en notorisk svanskliare så hade jag kanske övervägt det, men då hade jag investerat i ett svansskydd, lindor halkar ner om de kliar sig seriöst.

Jag har aldrig haft svansskydd på någon av mina hästar vid transport.

Immer

Enda gången jag har svansskydd är om jag ska tävla och man har tvättat svansen och inte vill ha bajs på den. Annars kör vi våra hästar i transport 3 ggr per vecka och har inte skydd ens på benen på nån av dem. Har aldrig haft nåra skador eller sönderskavda svansar.

jag har aldrig kört med skydd.. det enda som hänt är väl att några hårstrån lossnat, men inte så det syns på svansen.

jaa den håller hela resan :) brukar endå inte knyta sån bra knut hehe ;)

Fleecelinda halkar nog ner och gör inte så stor nytta. De absolut bästa skydden är i neoprene. (tycker jag) De sittar helt stilla och skyddar bra. Lätta att ta på och av och lätta att hålla rena.

Om du vill ha den flätad tycker jag du ska göra det, men annars finns det väl ingen nytta med att fläta svansen? Den är lockig vid framkomsten, men annars?

jag skall köpa ett svansskydd till min häst.
det skydd som jag skall ha ser ut som ett benskydd ungefär med kardborrband.har sett andra varianter men tror inte på dessa.

jag åkte med min häst i 5 timmar i transporten när jag kom fram hade han skavt bort en hel del tagel så man såg svansroten som var aldeles röd och det sved. inte kul eftersom han skulle visas upp och han hade ont.
köpte en linda för hemfärden dagen efter .lindade på ordentligt så den skulle sitta kvar hela vägen hem ,när vi var hemma så hade ju såklart lindan glidit ner och det blev mer skav han blödde lite i svansroten aj aj aj vad det sved........

hade salva på detta sedan så det läkte ihop på några dagar och nu har även taglet vuxit ut i hans tjocka fina nordissvans
nästa gång åker ett skydd på......

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka