rundsydd stångtygel

Status
Stängd för vidare inlägg.

shlubberdubb

Trådstartare
Tjoho, jag har ju beställt ett rundsytt kandar. Har jag fattat det rätt är bägge tyglarna med gummi på insidan. Det känns som det kan bli lite tjockt i handen.

Var kan man få tag i stångtygel som är rundsydd med small platt läderdel?

Eller ska man satsa på att skaffa hööks rundsydda tygel med stoppar och ta av martingalflärpen? Jag har ju hellre en tygel med stoppar som stångtygel än en med gummi-insida.

Eller?

Hedwig, har jag fattat det rätt har du samma kandar. (fast du har bytt nosgrimma på din)

Sv: rundsydd stångtygel

det är väl inte lagligt att ha gummi på stångtygeln, så jag tror inte den har det??

men isf kan du plocka bort den. det gjorde jag med mina bridongtyglar, bara att ta en kniv och sprätta bort sömmen. så nu har jag två helt släta lädertyglar, mkt bättre!!! tygeln blir ju så jäkla tung och klumpig om den har gummi på insidan, funkade inte alls att rida med.

Om du ska tävla så kan du tyvärr inte ha stoppar på, annars går det säkert ypperligt med H**ks :bump:. Sj föredrar jag visserligen att ha utan stoppar på stångtygeln just för att man lättare kan släppa efter på den då och även lättare skilja på bridong o stångtygel (men har man gummi i bridongtygeln så ser man ändå...)

Om det är gummi i båda tyglarna så kommer jag nog helt enkelt byta ut de mot mina andra svart kandartyglar (från mitt platta GL-kandar) o sätta på. :p

Faktum är att det står inget i TR om att stångtygeln inte får ha gummi. Man får ju numera ha gummifodrad eller gummivävd tygel i dressyr. Stångtygelns utformning är inte specifierad vad jag kan se.

det är väl inte lagligt att ha gummi på stångtygeln, så jag tror inte den har det??

men isf kan du plocka bort den. det gjorde jag med mina bridongtyglar, bara att ta en kniv och sprätta bort sömmen. så nu har jag två helt släta lädertyglar, mkt bättre!!! tygeln blir ju så jäkla tung och klumpig om den har gummi på insidan, funkade inte alls att rida med.

Det där var ju ganska smart.Man får ju lite sömhål i kanten men det smörjer man snart igen.

Jag föredrar en slät stångtygel utan stoppar och gummi. Eftersom huvudlaget är rundsytt vill jag ha rundsytt på tyglarna med.

Faktum är att det står inget i TR om att stångtygeln inte får ha gummi. Man får ju numera ha gummifodrad eller gummivävd tygel i dressyr. Stångtygelns utformning är inte specifierad vad jag kan se.

Dom som skriver TR måste vara helt puckade i huvudet eftersom dom lämnar så otroligt mkt åt "egna tolkningar" .

Förr har det stått att Kandartyglar får enbart bestå av läder.

Nu står där: Stång och bridongtyglar samt pannband skall vara i enlighet med beskrivningen för träns.

Vad menas med det? Enbart tränset får ju bara bestå av läder, men sedan kommer ju tyglarna till vilka får bestå även av textil och gummiklädd insida. Skall man tolka det som tyglarna tillhör tränset eller skall man tolka det som om att tränset är för sig självt ? För då får kandartyglarna enbart bestå av läder. Är det så dom menar förstår jag inte varför dom ändrade på den meningen överhuvudtaget då det bara skapar förvirring :confused:

Det var ju inte allt för längesedan som man inte fick ha gummiinsida ens på träns i dressyr men nu går det ju bra. SÅ jag tror att det gäller även för kandar. Internationellt är det vanligt. Internationellt var dte tillåtet med gummifodrad tygel långt innan det blev tillåtet i sverige - och då pratar jag lätt klass.

Ingick det tyglar till kandaret, det var jag inte med på. På mitt nuvarande kandar är ståntygel gummifodrad och bridongtygeln helt slät och ganska smal.

Vågar påstå att du satt tyglarna fel i så fall. Den smala släta skall sitta på stången, den gummifodrade på bridongen.

Ja det ingår tyglar i detta kandar vi beställt.

Nej, det är jag som är ute och cyklar :rofl: Kan jag skylla på att jag är trött? Jag menar självklart tvärtom på mitt kandar.

Nej, det är jag som är ute och cyklar :rofl: Kan jag skylla på att jag är trött? Jag menar självklart tvärtom på mitt kandar.

Vad skönt att det inte var jag som var ute på cykeln. Gör så ont i mina knän.

Nu måste jag till brevlådan och kolla posten.

Min brevlåda innehöll bara ett brev till mig, en påminellse från biblioteket. Jag har nu bötat 150:- :(

Jag beställde 2 januari, schlubberdubb ca en vecka efter mig.

Senast ändrad:

Beror på, minns att leveranstiden var 5-14 dagar, minns dock inte om det enbart var vardagar eller även inkl. helg. Inkl helg så har det gått 12 dagar idag :), exkl har det gått 8. Sen gäller det att lagret på deras kandar inte tagit slut, för isåfall kan det ta ännu längre tid om de måste få in fler innan de kan skicka ut till alla oss förväntansfulla :D.

Om ni beställt från nätshopen som här irriterande musik och klickljud på sajten - då kan ni få vänta. Här beställt saker därifrån 3 ggr, samtliga gånger här jag fått vänta långt mer än 14 dagar. Tror att de här Sveriges sämsta service.... Oavsett hur billigt det är så kommer jag aldrig mer att handla där. Tror att jag lämnat 15 meddelanden på telefonsvarare och de här aldrig någonsin ringt tillbaks.... Under all kritik!

Har varit samma för mig... fick vänta tre månader på min order sist jag beställde från dem (ringde och mailade utan svar). Kommer aldrig mer handla därifrån pga den usla servicen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Y
Dressyr Jag har nu fått, och läst :D , nya dressyr-TR. De ändringar som jag tror är av störst intresse för många bukefalister är: Tygel på...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
23 147
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar