Rundcorall

S

Skorven

Har bara en liten fundering. Vad är standardmåtten för en rundcorall? Hur hög ska den vara? Hur långt är det mellan stolparna?

Sv: Rundcorall

Det jag vet är att de brukar väl vara 18 meter i diameter, men hur hög den ska vara har jag ingen aning om.

Det beror på hur du ska använda den. Ska du mestadels markarbeta hästen i den så räcker 16 meter alldeles utmärkt. 18 meter kan vara bättre om du rider in hästar eller arbetar mycket från ryggen i övrigt. Den bör vara så hög att de hästar du arbetar med inte kan se över kanten. Det bästa är en corall med helt täckta sidor, vilket gör att det som händer utanför inte distraherar ditt arbete med hästen. Avståndet mellan stolparna får du räkna ut själv, ju fler stolpar desto rundare corall.

vår är nog inte mer än 13 men vi har små hästar :p
och så har vi den endast till markarbete.

Ett tips om man ska använd corallen till ridning är att göra en dubbelcorall, alltså en corall runt corallen och sen rida innuti den, då har man stöd från båda sidor.

marijaa skrev:
vår är nog inte mer än 13 men vi har små hästar :p
och så har vi den endast till markarbete.

Ett tips om man ska använd corallen till ridning är att göra en dubbelcorall, alltså en corall runt corallen och sen rida innuti den, då har man stöd från båda sidor.
Det tycker jag verkar som en stor klämrisk om hästen får för sig något.:eek:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 035
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Valpen har visst blivit stor (hur gick det till?) och har vuxit ur sin bur. Jag behöver en bur som är minst 50 cm hög och 60 cm lång...
2
Svar
36
· Visningar
868
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar