P

pott

Jag funderar på att börja köpa hem rundbal i fortsättningen. Stämmer det att en rundbal med hö ligger runt 250 kg?! Om jag ska ha en sådan i hagen, räcker det med att skydda den med ett sorts byggt "skydds-tak"? Eller hur gör ni? Hur lång tid på ett ungefär räcker en sådan bal ute i hagen, när man har 3 stora hästar? Vill INTE att det ska bli mögel i balen, om den ligger ute FÖR länge och inte har tillräckligt skydd över sig... Tacksam för tips om hur NI gör med era rundbalar i hagarna?! :confused: :bump: :bow:

Sv: Rundbal?!

Jag har just nu hö i storbal i en foderhäck med tak från Kellfri. Hästarna är inte speciellt sugna på hö eftersom de har fått hösilage tidigare i vinter/vår och så har det ju även kommit upp lite grönt som de kan skava på. Det tar 7 D-ponnyer lite drygt 1 vecka att äta upp en storbale som väger ca 300 kg. I vintras tog det 9 D-ponnyer 2 ½ dag att äta upp ca 400 kg hösilage.

Vi har presenning över vårt hösilage och det funkar, om den inte blåser bort!! Ska dom ha fri tillgång så lär den räcka ca 5-6 dagar. MEN nu har dom väl gräs att beta? Då lär dom inte äta mycket hö.

Kolla hygieniska kvaliteten noga! Det är otroligt svårt att få höt torrt på rundbal.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 376
Senast: CFrisk
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 933
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar