J

Juvelflickan

Hejsan!
Har ett islandssto på snart 13 år. Hon har precis börjat sättas igång efter vila. Jag tycker att hon är rund trots att hon endast får 4 kg hö per dag...? Hennes avföring är mycket fin, har aldrig varit så bra. Tror ni att detta är pga att hon inte rör sig tillräckligt?
Tacksam för svar!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rund.

4 kg hö låter alldeles för lite. Du kanske får en tvärtom effekt, dvs att din häst får för lite näring och därför suger åt sig var enda litet uns den kan. Ge den mer hö och du ska se att den i stället går ner i vikt. Det finns många som fått den effekten när de ökar fodret.

Öka på maten rejält... alltså höet. 4 kg är i mina ögon svältkost, dvs all förbränning tar slut när dom äter så pass lite, dvs dom blir lite som somaliabarn om magen. Mina konvalecenter eller vilohästar äter MINST 10-15 kg hö om dagen (C-ponnisar och uppåt), och visst kan dom bli aningen bukiga under vilan, men definitivt inte feta.

Hon har alltså tillgång till mer hö men vill inte ha mer? Har hon besvär med magen? Får hon något kraftfoder? Hur har hon det för övrigt med utevistelse och hästkompisar?

Jag kan se om hon har fett i magen eller om den är uppsvälld (somalibarn). Hon är inte uppsvälld. Var det förra vintern och blev då lös i magen.

Hon får 2 kg på morgon vid utsläpp ca. 8.00 är slut vid 14.00.
Får 1 kg vid 16-17.
Får 1 kg vid 21-22, det är ej finplockat i boxen. då.
Denna vintern verkar hon inte ha problem med magen. Får ej kraftfoder då foderstaten ej är klar än. Är ute ca. 12 timmar om dagen går med en häst.

Juvelflickan skrev:
Hon får 2 kg på morgon vid utsläpp ca. 8.00 är slut vid 14.00.
Får 1 kg vid 16-17.
Får 1 kg vid 21-22, det är ej finplockat i boxen. då.
Denna vintern verkar hon inte ha problem med magen. Får ej kraftfoder då foderstaten ej är klar än. Är ute ca. 12 timmar om dagen går med en häst.

Jag undrar om det ändå inte är något som är fel med din hästs mage. Hon bör inte kunna klara sig på så lite mat. Hästar får många gånger problem med magen när de får lite grovfoder. Vore jag som du så skulle jag ge hästen fri tillgång ett tag och se hur det går. Hur gammal är hästen?

"Våra" islänningar (tre i flocken, mycket lättfödda!) får också 4 kg hö/dag och person PLUS halm. Halmgivan styr de i mycket själva då vi är lyhörda och lägger in så mycket som de äter upp och det är intressant att se att de äter mer vid vissa väderlekar. Halmen kräver dessutom att vi måste ge mer proteinrikt kraftfoder för att komplettera upp det lilla energiöverskottet halmgivan ger (eller proteinunderskottet kanske det blir?) men vi upplever att foderstaten fungerar mycket bättre sedan vi började ge halmen. Dessutom gör bukigheten som kommer av halmätande det lite trixigt att bedöma hullet, men det lär man sig.

Innan vi började ge halm fick de inte tillräckligt mycket grovfoder för att åtminstone jag skulle vara tillfreds och om vi gav hö för att ge rätt mängd grovt strå blev de feta!! Islänningar är konstiga, de kan verkligen bli feta på luft, men bra är det inte för någon häst att få för lite grovfoder.

Har du kollat tänderna förresten? Tar hon inte lång tid på sig att äta upp morgongivan? Fast det är klart, då skulle hon kanske inte vara rund!

Hälsningar Jenny

Spinner lite vidare på det du sa om att de äter olika mkt vid olika väderlekar...

Våra hästar är nämligen så knäppa att de äter nästan inget när det snöar och blåser... Är inte det konstigt? Hö har de på foderbord i lä... de står mitt ute på lägdan i full storm ;p

Jag kan förstå problematiken, våra hästar kan faktiskt bli lite likadana de äter inte upp fodrad mängd. Ändå får de efter den givan de minst måste ha, men sker detta konstant bör du kanske kolla tänderna på pållan.

Vi har ett mycket bra grovfoder i år, åtminstone om man skall tro analysen. Kanske lite för bra,:angel: vilket istället kan ge andra problem. Vårat hösilage håller ett TS på 61 med en smrp på 70, 6,2 Mj och Ca 3,8 samt P 1,8 och Mg 0,8. Det här ger ett otroligt överskott av protein vid en giva av 7 kg, men brist på magnesium samt selen.:crazy:

Jag tror faktiskt jag hittade problemet idag!
Vet dock inte hur jag ska lösa det...
De matstrejkar ju om de är för varma. Efter jag hade ridit idag så ställde jag in henne i boxen med ett fleecetäcke och gav henne hö. Hon tog bara några tuggor sedan ville hon inte ha mer, INNE! Hon åt glatt upp det utomhus...
För det är väl försent att raka?
Tacksam för svar!

Jag har aldrig rakat min häst men en tjej i stallet rakade alla sina 3 för någon vecka sedan. Så jag tror inte att det är några problem att raka dom nu. Däremot kommer ju hästen behöva ett varmt täcke på sig i så fall =)

skuggi skrev:
Spinner lite vidare på det du sa om att de äter olika mkt vid olika väderlekar...

Våra hästar är nämligen så knäppa att de äter nästan inget när det snöar och blåser... Är inte det konstigt? Hö har de på foderbord i lä... de står mitt ute på lägdan i full storm ;p

Om de äter dåligt kan det vara så att de inte har tillgång till friskt vatten. Mina äter oavsett väder:angel:

Mina hästar får enligt uträkning 7,5 kg hösilage av ganska bra värde o 0,5 kg lucernhack. Den ena är för rund o skall gå ner i vikt o maten är uträknad på den vikt jag hoppas han ska få, den andra är normalhullad (350 kg) o får det han ska ha.

Om jag fodrade min islänning med så mycket hö skulle han se ut som en tunna. 6 kilo får han. Inte ett strå till om det inte är busväder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 124
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka