rund om magen. hur mycket???

N

Naggur

Nu har det ju kommit upp en del gräs i hagarna...
Jag har dragit bort 1 kg hö på kvällen, han åt inte upp... så nu äter han 7 kg hö, 4 dl betfor(torr), 2 dl havre, 1 dl krafft protein, mineraler,salt och vitaminer. Å oj va han har blivit tjock=)
Tänkte ta bort de lilla krafft proteinfodret han får men jag tror knappast att de bidrar till att han får en mindre mage.

Någon som har några tips, råd eller åsikter om vad jag ska ta bort?=)

Dom brukar lämna lite av höt dom får i hagen åxå, gräset är ju godare=)
 
Sv: rund om magen. hur mycket???

Kan bara säga hur jag gör... Mina hästar går nu ute dygnet runt, men fotfarande i vinterhagen. De har gräs men inte så mycket. Jag ger fri tillgång på hö, vilket betyder att de styr själv hur mycket de äter. Beroende på väder äter de 10-15 kg på två (d-ponny & halvblod). Jag har tagit bort allt kraffoder, men ger ca 1 kg lusern + 1/2 liter (torr) betfor till halvblodet, samt ungefär hälften till ponnyn. Mina hästar har inte blivit feta sedan gräset kom. Jag upplever att det är kraftfodret som ofta är boven när hästar blir feta.
 
Sv: rund om magen. hur mycket???

MiaMaria skrev:
. Jag har tagit bort allt kraffoder, men ger ca 1 kg lusern + 1/2 liter (torr) betfor till halvblodet, samt ungefär hälften till ponnyn.

Betfor är väl oxå kraftfoder
 
Sv: rund om magen. hur mycket???

Jo det är sant, det räknas som kraftfoder. Fel av mig, jag ger ingen havre eller annat kraftfoder.
 
Sv: rund om magen. hur mycket???

Det är inte som vi säger "gräsmage"? Alltså inte tjock i ordets rätta bemärkelse. Vår dam blir nämnligen väldigt rund om magen när hon betar gräs och när vi frågat Vad göra? så blir svaret att ta bort henne till mindre kraftigt bete eller inget bete alls. Det finns hästar i vårt stall som inte får något bete alls. Det är tävlingshästar som då inte får bli runda
 
Sv: rund om magen. hur mycket???

TORR BETFOR?
hmm ska man inte låta betfor blöt läggas efter som att ddet kan svälla i magen annars??
elr har jag misat nått??
 
Sv: rund om magen. hur mycket???

vad är det för häst du har då?
mitt haflinger får c.a 3 kg./ mattillfälle.
men jsut nu så går han på bete och behöve ej stödfodrar mer än morötter å lite äpplen ;)
 
Sv: rund om magen. hur mycket???

Krulidut skrev:
TORR BETFOR?
hmm ska man inte låta betfor blöt läggas efter som att ddet kan svälla i magen annars??
elr har jag misat nått??

Jo, det ska man, men när man pratar om hur mycket betfor man ger brukar man ange torr vikt, så alla vet hur mycket man pratar om. Det kan ju variera mycket när det är blött, beroende på hur mycket vatten man pytsar i....
 
Sv: rund om magen. hur mycket???

rör mer på hästen så får han/hon säkert en jätte fin mage ;):D
 
Sv: rund om magen. hur mycket???

håller ju på att trappa ner träningen inför vilan och betessläppet nästa vecka...
 
Sv: rund om magen. hur mycket???

det är en islänning. under vinterhalvåret har han bra hull, går då å 8 kg hö. men nu när gräset kommit så har han lagt på sig en del=)
 
Sv: rund om magen. hur mycket???

Min pålle kommer gå på det betet som vi har. han ska absolut inte få gå själv i nån sandhage. han ska få va häst! saken e den att de inte finns nå mycke gräs alls i hagen. men han blir tjock för de=) Själva magen stör mig inte så mycket då han ändå ska ut på bete och vila om en vecka. jag är mer orolig att han ska få överskott av något eller brist... så jag vet inte vad jag ska ta bort eller hur mycket...
 
Sv: rund om magen. hur mycket???

Har du mkt dåliga värden på höet? Annars kan du ju skippa kraften helt och bara ge hö (så mkt dom äter).
 
Sv: rund om magen. hur mycket???

tänkte passa på att ta mig in i tråden här, då jag undrar lite hur mycket kraftfoder jag ska ge till min islänning...

han går på bete vaje dag (ej natt) och får hö morgon och kväll. han rids ca 3-5 ggr/v varav 2ggr är lektionsridning. han är lite rund, men bara så där trevligt och musklar sig väl. de dagar han går lektioner får han kraft och betfor.
 
Sv: rund om magen. hur mycket???

det är bra värden på höt förutom proteinet, därför har jag gett krafft protein. men när jag räknade foderstaten så var det så lite att det igentligen inte gjorde så mycket.
 
Sv: rund om magen. hur mycket???

Min D-ponny går på gräs under dagen. När han är inne får han 2,5 kilo hösilage (på vintern får han 9-10 kilo). Kraftfodret har jag tagit bort helt (på vintern får han upp till 1,4 kilo Krafft Plus grön, och 0,4 kilo betfor).

Förra veckan fick han 4 kilo hösilage, och vara ute ett par timmar längre än vad han är nu, men det tog inte många dagar innan revbenen blev svåra att hitta. Kanske han kan få gå ute de där timmarna igen om någon vecka, om jag hittar igen de där revbenen någonstans...

Kan tillägga att innan jag drog ner iförra veckan var han äckelpigg. Nu är han bara pigg.
 
Sv: rund om magen. hur mycket???

tycker att du ska beräkna foderstat på typ hippocampus. svårt att säga vad du ska ge, då du inte ens har skrivit värderna på höt. lycka till
 
Sv: rund om magen. hur mycket???

Tack för alla svar! och tack för tipset om foderstatusberäkningen
Då han står i ett inackorderingsstall har jag svårt att ange värderna för höet, men jag vet att de alltid analyserar det och hittills alltid har haft bra värden. Så länge jag inte märker någon skillnad i hans pigghet och han fortsätter att vara så där lagom rund (precis lite mer än perfekt) så fortsätter jag nog med samma foder
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 976
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 812
Senast: Bee
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 711
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 245
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp