Rund mage efter sommarbetet !

E

Exklusiv

Nu har hästen kommit tillbaka från sommarbetet. Det är inte jag utan en annan tjej som har tagit hand om henne nu i snart 2 år, då jag har studerat. Innan sommaren kommer denna tjej och säger att hästen har blivit halt, så vi kontaktar veterinär som kommer hit och säger att hon ska vila hela sommaren, tydligen en rejäl hälta då ju.
Och häste fick vila. tjejen som har haft hand om min häst tog med henne på betet, som hästen säkert har gått på dygnet runt.
Så kom hon hem nu i helgen och jag höll på och dö när jag såg henne, hon är riktigt rund om magen, men är väl inte så konstigt när hon stått hela sommaren och bara ätit gräs utan motion.
men nu vill jag få ner denna tjocka mage, och vill ha några tips på hr jag ska göra? hon står fortfarande ute på nätterna, i en hage med inte så mkt gräs kvar, hon får tillsammans med 2 minishettisar 2 kg hö morgon och kväll, samt lite lite betfor för att vi ska kunna ge henne mineraler.
veterinären ska hit snart igen och kolla på henne och avgöra om jag kan sätte igång henne eller inte.

Tips någon?

Sv: Rund mage efter sommarbetet !

Är hon rund över rygg och ända också eller är det bara magen?

Vad är det för häst? Ras och storlek?

Nej det är bara magen, hon har ju tappat en massa muskler nu också, så hon ser inte alls vacker ut :(

hon är 20 år, welsh cob/arab, 148 cm, alltså maxad D-pnny

även om hon får ridas igen, kommer hon ju inte användas till något tungt, skogsridning och så, hon är ju rätt gammal nu med, men vill ju ha henne fin ändå, och kan ju inte vara bra att gå runt med en massa onödiga kilon.

du bör nog dra upp protein givan om hästen inte är tjock över rygg/rumpa men stor om buken. jag personligen tycker det låter väldigt lite med 4 kg hö/dag till henne samt 2 shettisar om hagen är väldigt nedbetad.

ge henne mer mat och promenera henne (vid hand)

Din häst är troligtvis inte tjock utan har fått s k hömage och har proteinbrist. Så precis hillevie skriver behöver hon säkert ha mer protein och även mer hö. Med tanke på hennes ålder kan det också vara dags att göra en ordentligt kontroll av hennes tänder så att hon verkligen kan äta gräs och hö.
Har ni analys på höet så att det går att säga hur mycket protein och energi det innehåller?
Med tanke på att hon bara får 4 kg kan det om det är ett bra hö kanske räcka med att öka högivan. Har höet däremot dåliga värden kan det behövas betydligt kraftigare proteinfoder för att få bort magen och få tillbaka musklerna. En bra början om du inte har någon analyd kan vara att börja med att tillsätta lusern. Som både är ett för magen snällt grovfoder och ett proteinfoder.

Nej jag har tyvärr ingen analys för detta höet.
Därimot det förra höet vi hade men det var ju det höet :(

hon ska ställas in till helgen, då kommer jag öka höet, kankse jag ska ge lite lusern då också? och inget kraftfoder, enbart lite betfor för att hon ska få i sig mineralerna jag ger henne, då vi ger mineralet från krafft som är som grus.
men på ett ungefär, hur mkt hö hade ni gett henne? vet att det är svårt utan en analys på höet. :confused:
låter det bra?
sen ut och gå med henne, så hon får lite mer motion iallafall.

Om hon ser ut som jag tror så hade jag gett henne fri tillgång på hö och något kilo lusern. Hade också övervägt att ge henne kraftfoder tills hon kommer upp i vikt. SPeciellt om hon ska sättas igång igen. Men först hade jag sett till att få hennes tänder översedda så att jag visste att hon kan äta grovfoder. Passa på att fråga veterinären som ska titta på hennes hälta om både tänder, foder och hur hon verkligen ser ut i hullet.

Om hon ser ut som jag tror så hade jag gett henne fri tillgång på hö och något kilo lusern. Hade också övervägt att ge henne kraftfoder tills hon kommer upp i vikt. SPeciellt om hon ska sättas igång igen. Men först hade jag sett till att få hennes tänder översedda så att jag visste att hon kan äta grovfoder. Passa på att fråga veterinären som ska titta på hennes hälta om både tänder, foder och hur hon verkligen ser ut i hullet.

du menar att jag ska ge henne kraftfoder? :confused:

Om hon ser ut som jag tror är hon inte tjock utan har bara en stor mage som gör att hon ser tjock ut. Det är därför som det är bra om du frågar veterinären som kan se henne på riktigt hur hon ser ut.
Är det som jag tror så kan hon behöva en hel del foder för komma tillbaka till gammal form. Då kan hon även behöva kraftfoder speciellt om hon har slitna/dåliga tänder.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 475
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 977
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 076
Senast: Bee
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 903
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna