Rund glad häst eller smal ledsen häst?

F

Fillefjonkan

Jag har min häst i ett litet privatstall. Där är bara 3st hästar min och stallägarens två. För att stallägarens två hästar ska hålla sig i hull så får hästarna fri tillgång till hösilage i hagen (är ute ca 7-19). Utöver detta får min häst 1/4kg Krafft grund tilll frukost och kvällsmat, ihop med mineraler och glukosamin. Krafften behövs för att få i henne tillskotten, samt en liten tuss hösilage för att ha och pilla med under natten.

Nu till problemet. Min häst håller på att sättas igång, mycket långsamt, just nu skrittas hon ca 40min 4-5dagar i veckan. Dessutom är hon en av de mest matglada hästarna jag någonsin träffat och majoriteten av tiden i hagen står hon med mulen i höhäcken. Vårt hösilage är alldeles "för bra" och nu börjar magen bli väl rund.

Så då är ju den stora frågan ska jag låta henne gå kvar i hagen med fri tillgång på mat och hoppas att extra kilona försvinner efterhand som hon börjar jobba mer och mer eller ska jag flytta henne till en annan hagen där jag kan styra hennes matintag men där hon då får gå själv? Jag måste välja, en rund häst men som är glad för att hon får gå med sina kompisar eller en smalare häst som är ledsen för att hon saknar vännerna?

Sv: Rund glad häst eller smal ledsen häst?

Ta bort grunden. Du kan blanda tillskott i en deciliter betfor lika gärna? Då får du ju ner MJ litegrann i alla fall.

Om hon inte är ohälsosamt rund och/eller har problem med ben/leder så låt henne vara lite rund.

Fast jag måste fråga, vad äter hon på natten, bara en tuss hösilage blir ju inte bra, men hon kanske står på halm?

Ge henne nått proteinrikt krafftfoder, lucern och kolla över mineralsituationen. Oavbrutet ätande tyder på brister nånstans.
Protein gör henne mätt.

Hästar känner inte av proteinbrist så tyvärr, och inte heller överskott.

Sen kan hästen mycket väl ha proteinbrist ändå, men det krävs mer information än att den har god aptit för att sia om det.

Vissa hästar är helt enkelt matvrak, av födsel och hejdad vana, och ingen av de av mina som varit vandrande ätmaskiner har haft minsta proteinbrist, och för den delen ätit lika många kilo grovfoder på fri tillgång avsett om det varit en kvot på 6 eller på 10 i silaget.

Tack för svaren. Svara er båda på en gång.

Tror faktiskt att min häst tillhör kategorin matglad, precis som det finns hästar som är kussliga med maten :D

Tror heller inte att hon har någon brist av något slag. Har gjort en forderstat på hur mycket jag tror hon tuggar i sig på en dag tror problemet ligger i att hon äter mycket mer :angel:

Vad gäller "nattmat" så får hon halm också för att ha något att tugga på. Dock brukar hon roa sig med att spida ut den i hela boxen eller försöka gräva ner den i bädden (mindre populärt hos matte). Även om hon är matglad så äter hon inte vad som helst.

Försöker komma på något bra att byta ut Krafften mot. betfor är OK i hennes värld men inte super mums så det är inte säkert att det övertygar henne till att äta upp mineraler och glukosamin. Kanske det finns några speciellt god mineraler som hon äter glatt utan knussel. Tips?

Glömde en sak...

Nej, hon är inte ohälsosamt rund än... men jag vill ha det under kontroll innan det blir ohälsosamt. Foderstater i all ära men jag fodrar lika mycket efter forderstaten som med ögat.

Försöker komma på något bra att byta ut Krafften mot. betfor är OK i hennes värld men inte super mums så det är inte säkert att det övertygar henne till att äta upp mineraler och glukosamin. Kanske det finns några speciellt god mineraler som hon äter glatt utan knussel. Tips?

Om hon bara får en dl betfor, tror du inte den slinker ner nattetid då? 1 dl lucern, eller 1 dl uppblött grund?

Nu vet jag ju inte vad för mineraler som passar med ditt hö, men mina silar grusmineraler in absurdum. Så jag kör med kraffts pelleterade. De små raringarna äter det till och med rent (alla utom en, hon åt det med annan mat, men inte rent). Sommartid brukar 'kraftfodret' här (utom till mkt svårfödda) bestå av 1 dl mineral, och de går på det, även de mer kräsna (ett undantag) *hehe*

Mustang har något de kallar fibermusli, med äppelsmak. Inte sådär superlåga värden som man skulle kunna tro, men det väger i princip ingenting. Ponnyn här käkar 1 dl sådant/mål han,f ör att få ngt i krubban. Det kanske är ngt att prova, ger du 1 - 2 dl av det blir det nästan ingenting värdemässigt?

Ge henne nått proteinrikt krafftfoder, lucern och kolla över mineralsituationen. Oavbrutet ätande tyder på brister nånstans.
Protein gör henne mätt.

Våra hästar var jättehungriga här när vi hade bytt hö fast de gick på samma giva som tidigare. De kom rusandes när man kom med maten och slängde sig över den. :crazy: Analysen kom.... Och visade på i princip proteinfritt hö... Efter rejäl neddragning av höransonen och istället motsvarande rejält tillägg med lusern och protein-kraftfoder så kommer pållarna lugnt skrittandes i hagen när man kommer med höet. Samma mängd mat som tidgare, i princip samma MJ, men nu tillräckligt med protein. Utan analys hade vi inte lagt på de mängder lusern och kraftfoder vi nu lagt på utan ökat högivorna istället och haft oavbrutet ätande hästar. Så numera håller jag helt med Djurjouren här; oavbrutet ätande kan tyda på brister någonstans.

behöver hon verkligen grunden då?? mineralfoder brukar ju innehålla vitaminer och de flesta mineralerna...
Ja tror jag skulle välja en glad häst, fast det beror ju oxå på hur tjock hon är...

Hästar känner inte av proteinbrist så tyvärr, och inte heller överskott.

Det är möjligt att de inte känner av proteinbrist men jag undrar ändå. Det är kanske olika för olika hästar. De jag har mest bekymmer med är ponnyerna. De stora, ett fullblod och en gammal travare är det bara att ge så mycket mat som möjligt. det tycks inte bli fel hur man än gör (missförstå mig inte nu - det är klart att det också kan bli fel).

Men de lättfödda ponnyerna är mkt knepigare. Innan min häst (en av dessa små) fick fång och jag gick med här så gav jag dem vad jag trodde var rätt. Dvs hö med låg kvot och halm. Allt för att de skulle kunna äta så mkt grovfoder som möjligt. De var runda om sina magar och jag inser i efterhand att det antagligen fattades proteiner. Hemskt men sant, Nu har jag ändrat mig och ger dem lusern och hö eller ensilage med högre kvot. De kan äta hur mycket halm de vill med det gör de inte. Jag tror att det är för att de blir mätta på det proteinrika foder de äter.
Det är möjligt att det gäller just ponnyer. jag är ganska säker på att jag har läst att i alla fall vissa hästar gör så att om de har fått lite mat - läs lite protein . så äter de sedan sä mkt som möjligt av det de kommer åt att äta.

Frågan är om det fanns andra skillnader? Det är ju möjligt protein mättar mer, och vissa hästar känner av när den mättnadskänslan saknas. Fast det finns ju andra saker som de kan känna av och som skiljer sig mellan de olika fodren. T ex hur mycket TS det är, hur mycket vedämne etc.

Men det är ju väl värt att prova byta till ett silage med högre proteinkvot och se om det hjälper, gör det det så är det ju bara att glädjas =)

Frågan är om det fanns andra skillnader? Det är ju möjligt protein mättar mer, och vissa hästar känner av när den mättnadskänslan saknas. Fast det finns ju andra saker som de kan känna av och som skiljer sig mellan de olika fodren. T ex hur mycket TS det är, hur mycket vedämne etc.

Men det är ju väl värt att prova byta till ett silage med högre proteinkvot och se om det hjälper, gör det det så är det ju bara att glädjas =)

Det finns säkert andra faktorer också som spelar roll. Det är ganska svårt att veta.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 115
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
865
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 076
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka