Rumsrenhet

Virrig

Trådstartare
Jag blir tokig snart. Jag har under hela mitt liv haft hundar, och att få en hund rumsren har aldrig varit några problem. Tills nu!

Jag har en blandras"valp" som snart är 9månader gammal. Enda skillnaden mot för mina tidigare hundar är att detta är en liten hanhund, har tidigare bara haft tikar av större ras (rottweiler, schäfer, samojed osv). Ingen har varit några problem att få rumsren, förutom min nuvarande!

Jag vet inte vad jag gör fel, jag går ut med honom ca 1 gång i timmen, går till samma gräsplätt varje gång, berömmer när han gör ifrån sig. Belönar ibland med godis. Oftast hinner han inte kissa inne eftersom jag är ute med honom så ofta, men han förstår inte att han ska säga till när han vill gå ut. Väntar jag 5 minuter för länge så kissar han på golvet.

När han är ensam i 2-3 timmar brukar han inte kissa inne.

Hjälp! Jag blir knäpp snart...

Sv: Rumsrenhet

Känner igen frustrationen, alla valpar jag haft innan den vi har nu har varit mer eller mindre rumsrena efter bara någon månad hemma. Men vår 6månaders vi har nu var hopplös. Sen en dag släppte det bara och hon började gå ut i hallen och pipa när hon var nödig. Innan kunde hon ha varit ute i timmar för att gå raka vägen in och kissa på vardagsrumsgolvet. Vi tragglade bara, så fort hon avvek från det hon gjorde om det så var att gå ur soffan efter att ha vilat eller lekt eller avbryta lek för att "gå en sväng i huset" osv. så fick hon gå ut. Hennes problem var nog mest att hon glömde kissa när hon väl var ute för allt var så roligt och spännande, sen kom hon in och slappnade av så kissade hon.
Men som sagt, det gick över en natt så började hon säga till. Det kan fortfarande hända olyckor men det handlar kanske om någon gång/vecka mot 5-10 gånger/dag som det var tidigare.

Precis så gör min hund också mellan varven, han kan vara ute i skogen i 1-2 timmar, sen kommer han in och kissar på golvet. Det är så otroligt frustrerande...

Nu den senaste tiden har jag börjat ställa för ett kompostgaller i det rummet jag vistas, för att lättare kunna ha koll på honom. Minsta lilla han börjar vandra runt så går jag ut med honom.

Och han har ju inga problem att hålla sig, jag har aldrig behövt gå ut med honom på natten. Och på morgonen så är det oftast jag som väcker honom, men dom gånger han vaknar först så gnäller han och vill ut, men det är ju bara för att han inte vill kissa i sängen (han vågar inte hoppa ner).

Men det låter som att det bara är att vänta och ha tålamod...

Jag fick påminna henne om att kissa ute när vi väl var ute. Bygga upp en rutin så det nästan blev som ett beting att när vi är på den här fläcken och gör såhär så kissar man. Så gjorde vi så varje gång innan vi skulle IN, alltså inte direkt när vi kom ut.
Kompostgallergrejen körde vi också ett tag, fast hon var kopplad inne och det funkade bättre, speciellt för min man som är lite disträ och inte märker att hunden plötsligt gör något annat.
Men det är nog bara tålamod som gäller, våran tös har också varit nattorr sen tidigt och sagt till på morgonen men jag upplever att hon just glömmer bort sig på dagarna och när hon väl kommer på att hon är nödigt är det lixom för sent för att hålla sig ens två minuter.

Vi har lärt vår tremånaders valp kissa på kommando, eller rättare sagt han har lärt sig själv så vi ska väl inte ta på oss allt för mycket cred :D

Mycket praktiskt när det som senaste dagarna har varit skitväder, att kunna skicka ut honom på gräsmattan och säga "gå och kissa"
Fungerar bara lite för bra när dottern säger till, då hinner han inte ut på gräsmattan utan gör det precis utanför dörren, så det gäller hon väntar med kommandot tills han verkligen är ute på gräset

Försöka börja se när han blir nödig? Så du kan gå ut med honom direkt då, så han kopplar ihop nödigheten och utgången så att säga.

Har du provat sätta kommando på kissandet?
Tänkte mest på problemet att han kissar inne efter att ha varit ute en längre stund, då kan det vara bra att påminna med ett gå och kissa innan ni går in igen. Detta till att börja med på ett och samma ställe.
Har gjort så med min gamla och hon kissar automatiskt en sista gång precis innan vi kommer in på gården efter en längre runda. Tänker göra samma sak med valpen men vi har inte kommit så långt än, hon är knappt 9 veckor ;)

Det låter som om han inte klarar av att hålla sig och sånt kan ju ta lång tid för en del hundar. Det är ju en HELT annan sak att hålla sig på natten när man sover mot dagtid. Att han inte säger till är ju en annan sak. Det finns hundar som aldrig lär sig att säga till utan som kan hålla sig i evigheter om de "glöms bort".

Jag skulle bara ge det tid. Det verkar ju som om ni har en bra rutin så länge du kommer ihåg att ta ut honom i tid. Resten kommer säkert när han blir lite äldre.

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 273
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: Nota
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 311
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar