rumsrenhet "on hold"

M

Missemyran

Vinterväder, tre trappor utan hiss, raketer, andra hundar som ej är så vänliga, en valp som tycker det är okej att kissa överallt (vi har tidning vid dörren till föga hjälp) gör att vår rumsrenhetsträning går långsamt. Vissa dagar (ex. nyår) fick vi ju göra avkall på rumsrenheten till förmån för att inte få en skotträdd hund eftersom grannarna tagit till ett fyrverkeriartilleri som skulle skrämma en utomjordisk attackstyrka på flykten. Någon annan som har en vintervalp att torka kissrosor efter? :smirk:

Sv: rumsrenhet "on hold"

Missemyran skrev:
Vinterväder, tre trappor utan hiss, raketer, andra hundar som ej är så vänliga, en valp som tycker det är okej att kissa överallt (vi har tidning vid dörren till föga hjälp) gör att vår rumsrenhetsträning går långsamt. Vissa dagar (ex. nyår) fick vi ju göra avkall på rumsrenheten till förmån för att inte få en skotträdd hund eftersom grannarna tagit till ett fyrverkeriartilleri som skulle skrämma en utomjordisk attackstyrka på flykten. Någon annan som har en vintervalp att torka kissrosor efter? :smirk:

Jag hade vintervalp och bodde högst upp utan hiss vid det tillfället.
Det gick lite långsammare för henne än det gjorde för hanen att bli rumsren. Hanen hade vi visserligen vinterhalvår, men då bodde vi på nedre botten. Vet inte vad som avgjorde, trappantalet eller individskillnaden.

Tidning på golvet anser jag gör saken mkt långsammare, då erbjuder Du ju en möjlighet att kissa inne trots att det är det ni inte vill att valpen ska göra.

Det är bara att springa ut så fort valpen ätit, sovit eller lekt och så någon gång därimellan. :D

Hur du hanterar det om valpen redan hunnit sätta sig är också väldigt avgörande. Om du sitter och tittar på tv och kastar en blick ut i hallen där valpen precis satt sig och kissat, så ska du inte kasta dig upp och börja torka eller gå ut med valpen. Sitt lungt kvar och när valpen börjat med något annat så går du dit och torkar upp.

Annars lär sig valpen att man får uppmärksamhet eller promenad så fort man kissar inne. Kissa inne= belöning. De är inte dumma inte.

Om valpen kissar inne på nätterna är det bra om du antingen stänger sovrumsdörren på nätterna eller om du kan spärra av så valpen får en mindre yta att sova/röra sig på under natten. Då är den mer angelägen om att väcka dig för att få komma ut och kissa, den vill ju inte kissa i sin säng.

Sv: rumsrenhet "on hold"

Japp, tiken var en vintervalp... bodde i lägenhet och det var snö i massor just den vintern :mad: Det gick segt med rumsrenheten och jag kan än idag få torka kisspölar ibland för att jag inte lyckades få till det hela med allt springande :( (Det händer kanske bara var 3-6:e månad men det borde aldrig hända längre.. )Jag har dock aldrig använt tidningar, jag anser att man då har gett valpen "tillåtelse" att faktiskt göra sina behöv inne.. Då torkar jag hellre upp det direkt. Låter man dessutom valpen ha tillgång till flera rum så blir det lätt att ett rum är toalett!

Håller med om att det är bra att begränsa valpens yta på nätterna... Det gör att den hellre säger till än att kissa där den ligger..

Jag gjorde misstaget en gång när jag låg sjuk i influensan med så där en 39 graders feber, bodde i etta så valpen hade ju tillgång till allt, somnade på soffan utan att "lägga" henne i sin säng.. Självklart kissade hon inne och passade på att välja min säng som aktuell toalett :eek: Gissa om matte va arg då...!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka