Rumsrenhet och kamplekar

N

nyckelpigan

Dagtid är det ju självklart att valpen får vara ute mycket och att man rastar den innan den hinner uträtta sina behov innomhus. Men hur gör man nattetid? Läste någonstans att man inte skulle ta ut valpen under natten, då detta kunde bli en ovana som var svår att få bort. Hur gör man då? Får valpen uträtta sina behov inomhus under natten tills den lärt sig att "hålla sig" till morgonen?
Hur har ni gjort?

En annan fråga, angående "kamplekar", dvs. i mina ögon, en typ av "dragkamp" med trasor eller dylikt (som man givetvis ser till att man själv "vinner"). Har lärt mig att detta är en mycket bra belöningsmetod i inlärningen om hunden gillar detta. Har dock på senare tid läst att man ska undvika detta med valpar då de blir stressade. Brukar ni använda detta som belöningsmetod åt era valpar? Eller tycker ni att man ska undvika detta?

/pigan

Jag har ingen egen hund men några bekanta skaffade en schäferkorsning för några månader sen. När hon kom var hon van vid att kissa på tidningar och det gjorde hon även under nätterna i början. I takt med att hon blev mer och mer rumsren höll hon sig även på nätterna, nu tar de sista rundan vid niosnåret och sen väcker hon dem vid sex-sju på morgonen när hon blir kissnödig igen.

De leker aldrig kamplekar eller kastar pinnar, eftersom hon väldigt lätt hispar upp sig och tar lång tid på sig att lugna ner sig igen. Jag vet inte vad som är rätt, men de hade fått rådet från brukshundklubben att inte leka draglekar med en hund som har schäfer i sig.

Jag har aldrig behövt gå ut med hunden på natten. Gick ut med valpen ganska sent på kvällen och sen väldigt tidigt på morgonen. Ibland vaknade jag precis försent och ibland inte. Men det har inte varit några problem med att få just den hunden rumsren. Alla sätt är bra utom de dåliga som folk brukar säga.

Angående kamplekar som belöning så kan jag inte direkt uttala mig om det skulle vara stressande eller inte. Våran hund är inte så förtjust i sånna lekar så som belöning fungerar det inte. När han var liten tyckte han om dragkamper, men jag såg aldrig att han blev extra stressad av dem. Man får ju som i alla frågor se till individen. Det finns säkert massor av hundar som blivit stressade av dragkamper och liknande och lika många som inte blivit det. Du får väl prova dig fram antar jag.

Kepigt tips att inte leka sådana lekar med nån som har schäfer i sig. Jag kan väl aldrig tro att stressen sitter i rasen. Min hund har mest schäfer i sig och han stressar som sagt inte upp sig av sånna lekar. Beror mycket mer på individen än rasen. Visst, vissa raser är kanske mer stressiga än andra, men att just schäfrar skulle ha svårt för dragkamper har jag svårt att tro.

Det var som sagt vad de sa på klubben och om hunden inte fått leka det saknar hon det inte heller. Men visst kan man tycka det är knepigt att placera raserna i fack sådär, speciellt eftersom hon är en blandras och de aldrig hade träffat henne. Ägarna hade även läst samma tips i en schäferbok, man ska inte leka kamplekar med schäfrar för "det väcker kamplusten och aggressiviteten i dem". Det här är alltså inte mina åsikter, utan det som ägarna till hunden har fått som råd från andra.

Nej, nej. Jag förstod också att det var klubbens åsikter. Men det var just det att det är en klubb som säger det som gör mig så fundersam. Kan inte för mitt liv förstå varför man delat upp det sådär...

De får säga vad de vill. Jag tycker i allafall att man alltid ska se till individen i alla frågor.

Jag har alltid gått ut på natten om det behövts, och ingen av mina hundar har blivit vana vid att de måste ut även när de är rumsrena.

Ang kamp, många som tävlar och tränar sina hundar använder kamp som belöning (+ andra saker). Men man får helt enkelt se hur sin hund fungerar. En del blir för tokiga i kamp och då kan man använda andra saker som belöning.
Men jag håller inte med om att man alltid ska vinna en kamp. Har man en vek hund som är svår att kampa med, ska man låta den hunden vinna för att bygga upp "självförtroendet", och för att få den att förstå att kamp är roligt.

Sen ska man inte kampa med alla. De som tex håller på med appotering (vilt, fågel), ska man inte kampa med. För dessa hundar ska ta bytet försiktigt och inte "krossa" det.

Konstigt!
Jag har flera vänner som har schäfer och som tävlar, och alla brukar ha dragkamp när de tränar eller har tävlat. Schäfern är inte mer aggresiv än någon annan ras, snarare vek skulle jag vilja säga.

Kan bara svara för min hund, som redan första natten hemma väckte mej när han behövde gå ut o kissa :love:
Sen lärde han sej det, och ville gå ut lite varje natt :crazy:, men när jag insåg att han inte behövde kissa, utan att det bara var en ovana, så sa jag helt enkelt åt honom att gå o lägga sej igen..
Nu är det jag som får dra honom ur sängen på mornarna :rofl:

Jag kan inte heller förstå, men det är väl enklast på det sättet. Klubben hade dessutom inte ens träffat hunden, utan ämnet kom upp när de ringde och frågade om valpkurser.

Jag har heller aldrig uppfattat schäfrar som särskilt aggressiva, utan snarare som lugna och stabila hundar. Nu blir just den här hunden väldigt uppspelt av draglekar så de hoppar över det. Det är ju meningen att det ska vara roligt, inte stressande! Jag litar på att alla hundägare känner sina egna hundar och vet hur de fungerar.

Nu när du skrev detta kan jag lite förstå varför de sa som de gjorde. Iofs är det dumt att säga att de kan bli aggresiva. Men de kanske märkte att de som ringde var nybörjare, och ville avstyra något som kan bli fel. Finns ju de som kampar och leker med sina valpar, men inte förstår eller har vett att sluta i tid.

Nja, svårt att förklara :)

Ja, det kan säkert gå väldigt fel med vissa individer. Det är väl bättre att ta det säkra före det osäkra antar jag. :)

Jag har min hund i en liten hage av kompostgaller. Hon har sin korg där i och så är det tidningar runtom så hon kan kissa på dom om hon behöver. Fast nu har hon börjat hålla sig hela nätterna :)

Jag leker inte kamplekar med min hund för att hon blir alldeles för uppspelt av det. Hon tycker det är roligt, men samtidigt blir hon "besatt" av kampen och ger sig aldrig (och det hör ju till hennes ras..) Jag vill inte uppmuntra kampandet utan dämpa det, därför blir det inga såna lekar.
Man kanske skulle kunna göra det om man ser till att alltid vinna, men det är inte så lätt eftersom hon håller fast tills hon somnar.. :D

Jag har valpen i hage brevid sängen. Min valp ville lääänge gå ut klockan 4 på morgonen. Sen blev det 7 och sen blev det åtta och nu är hon ju stor :d

Angående kamp så är det ju en bedömningsfråga. En hund med lite kamp i sig kan man ju kampa med mhur mycket som helst utan att de hetsar upp sig. En hund med mycket kamp blir inte aggressiv, men den kan bli väldigt stressad och svår att bryta. Har man lärt in kampen som en "ovana" så har man skapat sig ett stort problem i onödan.

Så känner man att man är osäker på att bedöma det så tycker jag att man ska vänta och se hur valpen utvecklas och lägga in kampen senare när man känner att man kan hantera det fullt ut.

Min yngre hund har mycket kamp i sig och jag är glad att jag inte trissat upp det i henne när hon var liten. Men jag kommer att lägga in kamp som belöning längre fram när jag vet att hon är en säker apportör som inte tuggar eller bollar med föremålen i munnen.

Gick ut med hunden på natten när han var valp och kissenödig - ibland hann man inte, men gick ut i alla fall, bara för att poängtera att kissar göra man bäst utomhus. Har inte haft några problem med att han skulle vilja gå ut på nätterna nu.

Vad beträffar kamp har jag en hund med stor kamplust, vilket jag ser som positivt (i de flesta fall). Har alltid använt kampen som belöning, det är det som är allra roligast. Däremot får man ju försöka se till att han inte blir helt blockerad, att man trissar honom för mycket.

Jag tycker inte heller att man alltid ska vinna, fast han är en kamplysten hund. Han får gärna vinna ibland för det ska ju vara kul! Men däremot har jag tränat in honom att när jag säger stopp, så är det stopp. Oavsett om han är exalterad och drar som besatt.

Självklart ska du kampa med din hund och för er bådas skull så ska ni naturligtvis variera vem som vinner.

Det är en tråkig myt att om man låter sin hund vinna en kamp så förlorar man ledarskapet. Fel, fel, fel! Snarare att du kan få problem med din hund om den aldrig får vinna. Schäfer, rottisar och liknande är de som verkligen behöver få kampa. Både vinna och förlora. Jag kampar själv med mina schäfar och de tycker att det är jättekul. Valpen på 5 mån älskar det och hon ser så glad ut när hon "vunnit" Springer runt med högt huvud och ser allmänt mallig ut.

Tänk bara på att ta det försiktigt när hunden tappar tänderna, då kan hunden förknippa smärtan med kamptrasan och det vore väldigt tråkigt.

Nästa myt att man får en stressad och pinntokig hund av att kasta mkt pinnar är också tråkigt att folk fortfarande tror. Det är snarare så att om hunden är stressig så är pinnkastning ett sätt att lösa upp stressen på.

Jag förstår inte att hundägarna ser stress som något negativt när det gäller hundar. En hund som är van att stressa lär sig att hantera det och kan kontrollera sig. Stressnivån höjs. Att kunna kontrollera sin stress handlar i vilt tillstånd om överlevnad. Man måste försöka hitta en lagom nivå på stressen. För lite stress är inte bra, likaväl som för mkt inte heller är bra.

Det finns 4 sätt att hantera stress hos en hund.

1. Är att tömma musklerna på stress genom fysiskt aktivitet. 2. Att minska stressen genom att tillgodose hundens behov av hjärnaktivitet. 3. Att med dominans gå in och hjälpa hunden genom att "ta kommandot" i en för hunden svår situation. 4. Lära hunden att kontrollera sig själv. En hund som inte kan kontrollera sig själv mår fruktansvärt dåligt.

Det där med pinnar håller jag inte med om. Kastar man jämt och ständigt så får du en hund som alltid kommer med pinnar och vill att man ska kasta. Jag som ägare fixar säkert och säga nej, och det tar säkert hunden. Men så fort det kommer någon på besök så ska de alltid kasta. Nu har inte jag det så, men har sett det för ofta för att se att hundar inte kan koppla av när det kommer folk, för då ska det kastas pinnar eller bollar.
För många år sedan hade jag en pinntokig hund, hon var i trädgården som hon ofta ville vara. När jag ropade in henne så kom hon helt slut, och då menar jag totalt slut. Grannen hade stått och slängt pinnar i över en timme. Jag trodde jag skulle få åka till veterinären med henne, så illa var det.
Så att rekomendera att kasta pinnar det gör jag aldrig. Kasta ibland, det är ok. Men att kasta så fort hunden ber om det, det gör jag aldrig. Jag skulle överhuvudtaget aldrig kasta till någon annans hund.
Sen finns det de hundar som fixar detta med att jaga pinnar och bollar, men alla gör det inte.

Men jag håller med om det du skriver om stress i övrigt, iallafall över lag..

Jag har som princip att aldrig gå ut med hunden på natten, men det är mst för att det är väldigt långt till dörren :crazy: Jag rastar ordentligt PRECIS innan vi ska sova i stället, Loka va väldigt snabb med att hålla sig hela natten, vilket är väldigt individuellt. Terriern kan fortfarande bajsa inne om hon känner för det (7 år gammal :o) Tidningar är min värsta fiende, jag är ute stup i kvarten i stället, efter sömn, lek, mat går jag ut med valpen, det höll jag på med i ca 2 månader...

Angående kamp så har jag en väldigt skarp hund, men vi kampar mycket, dock avslutar JAG alltid när jag känner att JAG vill det. Hon släpper så fort jag säger det, jag vill inte ha en hund som inte lyssnar på det...
Vi apporterar också, men INTE med pinnar eller bollar. Detta är ju en väldigt individuell sak, men jag har valt att inte presentera bollar för min hund eftersom vi håller till mycket på en agilitybana där i stort sett alla har boll som belöning och skulle hon hålla koll på alla bollar som kastas så hade hon varit ett nervvrak. Inga bollar och det vet alla som har med henne att göra, pinnar kan trots allt inträffa att vi kastar (vill inte offra min dummy vid vattenapportering om hon inte hämtar :smirk: :smirk:).

Men detta är individuellt, jagh uppmanar i stort sett alla mina kursare att försöka kampa lite, uppskattar inte hunden det så struntar man i det. En JR-hane har jag ex förbjudit att kampa, han blir alldeles för föremålsfixerad och låter ingen komma i närheten förutom föraren... :angel:

//E

Ja fast det är ju skilda saker. Själva pinnarna blir ju inte hunden stressad över. Men det är klart att man inte ska kasta pinnar till höger och vänster så fort hunden ber om det. När och hur avgör ju ägaren.Sen kan jag så klart göra det om mina hundar ber om det, någon enstaka gång. Att någon annan kastar pinnar till min hund accepterar jag inte. Det finns ingen anledning för någon annan att göra det. Det är jag som leker med min hund.

Liknande trådar

Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 280
Senast: Halali
·
Övr. Hund jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra av honom. han är helt besatt av vatten. va har haft honom i några dagar nu och det blir...
2
Svar
24
· Visningar
7 288
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar