N
nyckelpigan
Dagtid är det ju självklart att valpen får vara ute mycket och att man rastar den innan den hinner uträtta sina behov innomhus. Men hur gör man nattetid? Läste någonstans att man inte skulle ta ut valpen under natten, då detta kunde bli en ovana som var svår att få bort. Hur gör man då? Får valpen uträtta sina behov inomhus under natten tills den lärt sig att "hålla sig" till morgonen?
Hur har ni gjort?
En annan fråga, angående "kamplekar", dvs. i mina ögon, en typ av "dragkamp" med trasor eller dylikt (som man givetvis ser till att man själv "vinner"). Har lärt mig att detta är en mycket bra belöningsmetod i inlärningen om hunden gillar detta. Har dock på senare tid läst att man ska undvika detta med valpar då de blir stressade. Brukar ni använda detta som belöningsmetod åt era valpar? Eller tycker ni att man ska undvika detta?
/pigan
Hur har ni gjort?
En annan fråga, angående "kamplekar", dvs. i mina ögon, en typ av "dragkamp" med trasor eller dylikt (som man givetvis ser till att man själv "vinner"). Har lärt mig att detta är en mycket bra belöningsmetod i inlärningen om hunden gillar detta. Har dock på senare tid läst att man ska undvika detta med valpar då de blir stressade. Brukar ni använda detta som belöningsmetod åt era valpar? Eller tycker ni att man ska undvika detta?
/pigan