M

mjauen

Hur lär man hästen att bli rumsren dvs. bajsa i ett hörn?
Tacksam för alla svar och tips!

Sv: Rumsren?!

jag måste defenitif testa att göra mitt gammla skimmelsto rumsren! :laugh:
inte så kul med en skimmel med massa pissfläckar!

Jag fick en av två hästar att bli "rumsren" och den andra blev i alla fall bättre. Jag mockade ut boxen supernoggrant men lämnade kvar lite bajs i det hörnet jag ville ha till toalett, varje dag. Efter en vecka kanske hade den ena fattat vinken. Fiffigt. Läste om det här på buke och det funkade faktiskt. Testa det.;)

Skulle vara roligt att få veta.
mitt skäcksto har nämligen en grej för sig att hon kissar i mitten och bajjar lite överallt.
Sen gräver hon en grop i pisset och ligger där och sover.:angel::D

Hon är verkligen 'skit'snygg på mogonen. :devil:;)

Min pojk har iaf blivit renligare. Förr bajsade han överallt och drog runt allting massor. Nu bajsar han utmed ena väggen och drar inte runt så mycket. Enda vi gör är att alltid hålla boxen ren. Dvs ta ut bajshögar vid släckning, mocka på morgonen och sedan ta ut bajshögar efter varje fodring då de kommer in från hagen.

HAHAHAHA!!!:rofl:min ponny är faktiskt välldigt duktig på sätt och vis,han bajsar allt i en hög längst in vid väggen i boxen,men tyvärr så tycker den lilla skimmelpojken att det är en VÄÄLLDIIGT skön och varm HUVUDKUDDE!!!:DGissa om det är kul att rykta den pollen som alla tror att han är en skåck,eftersom han har sådana bruna fläckar på halsen!:D:rofl:

om ja kan lära min häst det så kanske ja inte behöver skura spann o krubba varje dag

Jag har också en som bajjar i krubban.:mad: Allt låg där efter natten. När jag tog bort den (orkade inte tömma den varje dag) så la hon högarna längs med väggarna och speciellt i höt. Vet inte vilket som är bäst egentligen. En toahink kanske. :angel:

Min andra häst är renligare. Lägger bara på två ställen. Kissar alltid på samma ställe.

Gud :bow:
Jag behöver verkligen dom här tipsen! Min medryttar häst delar box med min kompis medryttar häst. Ibland när vi kommer dit så ser det ut som en krigszoon "Suckar djupt" Vi har fått mocka ur hela boxen många gånger. Och den är super stor. Hur gör man dom rumsrena när som är två?

Gud :bow:
Jag behöver verkligen dom här tipsen! Min medryttar häst delar box med min kompis medryttar häst. Ibland när vi kommer dit så ser det ut som en krigszoon "Suckar djupt" Vi har fått mocka ur hela boxen många gånger. Och den är super stor. Hur gör man dom rumsrena när som är två?

varför delar de box?

kl

Mitt bästa tips;

Mocka ur hela boxen så att den är super ren. Sen tar du en hög från en annan häst och lägger i det hörn du vill att hästen ska bajsa. Upprepa detta och när hästen gör det bra, minskar du 'utomstående' hästs bajs tills du inte behöver lägga in längre.
Slarvar h*n så börja lägga in lite utomstående bajs igen:D

min förra häst kom rumsren.
Han kissade och bajsade alltid på samma ställen:)
Välldigt skönt måste jag säga.
Hatar att mocka hos hästar som drar runt allt och där man måste byta ströet varje dag:grin:

Jag har också en som bajjar i krubban.:mad: Allt låg där efter natten. När jag tog bort den (orkade inte tömma den varje dag) så la hon högarna längs med väggarna och speciellt i höt. Vet inte vilket som är bäst egentligen. En toahink kanske. :angel:

Min andra häst är renligare. Lägger bara på två ställen. Kissar alltid på samma ställe.

Ett litet tips... hästar som bajsar i krubban/vattenkoppen har ofta ont i ryggen/rumpan... testa att ta ut en massör ellet ET för genomgång... min häst gjorde det och det har han slutat med nu när massören har varit här några ggr...

Ett litet tips... hästar som bajsar i krubban/vattenkoppen har ofta ont i ryggen/rumpan... testa att ta ut en massör ellet ET för genomgång... min häst gjorde det och det har han slutat med nu när massören har varit här några ggr...

Vad baserar du den fakta på? Vad är det som underlättar för dem när de bajsar i en krubba eller hink?:cool:

Jag undrar också vad du har fått det ifrån. Jag är själv massör och masserar och strechar mina hästar regelbundet. Hon har inte ont i varken rumpa eller rygg.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 033
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
150
Senast: Jeps
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej, Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som är duktig på träning av åsnor som bor i Skåne. Har två ston på 2 år och drömmen är...
Svar
0
· Visningar
189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka