810110

Trådstartare
Jag skulle behöva lite tips från vana hundvalpsägare.
Vi har en snart 14 veckors valp och har lite problem med kiss på nätterna. På dagarna går allt jättebra, bara vi tar ut henne tillräckligt ofta så klara hon det fint. Vi följer med ut och berömmer henne så fort hon gjort rätt.

Men på nätterna är det nästan alltid någonting gjort på golvet. Som i går natt till exempel. Då var min sambo uppe en gång på natten och tog ut henne, då kissade hon. Sedan var jag uppe och ute med henne en gång och då bajsade hon. Men när vi steg upp på morgonen var det ändå både kiss och bajs jämte sängen.

Har ni något bra råd om hur vi ska hjälpa henne att förstå eller är det bara att fortsätta gå ut med henne på nätterna tills hon förhoppningsvis själv förstår att man får hålla sig tills man kommer ut.

Det här är ju vad man får räkna med när man skaffar valp, det vet jag. Men om man kan göra något för att hjälpa valpen förstå vad som är rätt, så vill jag gärna göra det!
 
Sv: Rumsren

Det är bara att fortsätta springa in och ut med valpen. En del håller sig tidigt hela nätterna och en del tar det längre tid för. Ett bra sätt är att ha valpen i kompostgaller bredvid sängen. Oftast vill de inte kissa i sin bädd. Det gäller ju att du är lättväckt iof!
 
Sv: Rumsren

först måste jag säga att jag hade samma problem själv våran valp är 12v. nu jag sov på golvet jämte henne på nätterna på så sätt vaknar man när hon/han vill gå ut.
:)
 
Sv: Rumsren

Och jag hade nya valpen i sängen, vaknade så fort hon rörde sig...:angel:
 
Sv: Rumsren

Det där med kompostgaller är ju smart. Hon smyger iväg så tyst på natten att det är omöjligt att vakna när det är akut. Hon kanske kan hålla sig den där extra stunden om hon "tvingas" ligga kvar i sängen, för där kissar hon ju aldrig!
Annars fortsätter vi som nu och håller tummarna för att hon snart ska få kläm på vad som är toa och inte.

Till Kicki_J: Jag vill inte ha någon sänghund, så därför är det tyvärr inget alternativ. Hon får fortsätta sova i sin egen säng på golvet.
Då får det hellre ta lite mer tid med kisseriet.
 
Sv: Rumsren

Hej har en schäfertik på 5 månader hemma... Det är nu som det är helt torrt hemma efter både det ena och det andra. Olyckorna hände nästan alltid inne i köket så vi har stängt för där på nätterna eller när hon är själv hemma. Så det kommer att ta tid... ha bara tålamod så går det bra... Lycka till//MW:rofl:
 
Sv: Rumsren

Min hund är inte 100% rumsren än och hon är 8 månader!!! Att hålla sig en hel natt var hon nog 4 månader innan hon klarade och i början var det bara någon natt det gick bra.

Ha tålamod, det är väl inte hela världen med en liten kissfläck (säger jag som fått parkettgolvet förstört:p ).
 
Sv: Rumsren

Jag är nog bara bortskämd med vår förra hund som blev rumsren väldigt tidigt och klarade nätterna nästan direkt, bara hon fick komma ut en gång på natten. Det skiljer ju mycket från hund till hund och lite kiss är väl inte hela världen!
 
Sv: Rumsren

Jag har haft två hundar som blev rumsrena snabbt och tre som tagit längre tid på sig. Jag har gjort lika med dem alla så det är väl något hos dem själva som bestämmer när de blir rumsrena:idea:
 
Sv: Rumsren

Du måste tänka på att en valp inte är fysiskt kapabel till att hålla tätt förrän vid ca sex månaders ålder.
Det är bara att passa på de små liven! Ställ klockan flera ggr per natt och ta ut valpen.
 
Sv: Rumsren

Personligen anser jag att man inte ska ta ut en valp på natten om den inte säger till eller väcker husse/matte för då kan man få en hund som kräver nattliga promenader hela livet.Det har jag flera bekanta som har råkat ut för.

Till TS:Ha tålamod,valpen blir rumsren så småningom men för en del tar det tid upp till 8-10 månader är inte onormalt.
 
Sv: Rumsren

Uttryckte mig lite oklart.
jag menar inte att man ska väcka valpen, utan att kolla om den är vaken, och i så fall gå ut med den.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
806
Senast: Lillkin
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 194
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 639
Senast: fixi
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp