Rumsren häst

A

ahmanda

Jag håller på med ett expriment, ska försöka få min häst rumsren! Vi har stora boxar, men stora djupa fönster, i dessa fönster hittar man ju alltid en bajshög varje dag, så nu tänkte jag försöka mig på att få hästen att bajsa BARA i fönstret.
Fick tips om att lägga en bajshög i fönstret från en häst som är högre i rang, får se om det funkar.
Vore kul att höra om någon har några bra/dåliga erfarenheter av detta!

Sv: Rumsren häst

jag vet ett tips. spara några meter där bak. ca. 30 sm så att det är bart där så att hästen kan göra allt där. det funkar för mej.

Har aldrig hört att hästar skulle "skita in revir" och bajsa på ranghöga hästars bajs?

Däremot är jag lite fascinerad över hur stallet ser ut, om hästarna kan skita i fönstren? Väldigt höga hästar eller marknära fönster?

Måste varit nåt fel på alla hästar i de stall jag varit i. Visst har de "bajsställen", men att de skulle skita där bara för de ranghöga gör det.. Nja, det vet jag väl inte om jag tror på. Vad skulle det fylla för funktion?

Hittade lite info. Möjligen finns ett markerande beteende hos vissa hingstar ffa under parningssäsongen. Beror kanske på att de ska markera åt vilket håll flocken gått. Men man vet ingenting om beteendet mer än att det verkar vara ett undermedvetet beteende hos hingstar.

Men TS; visst kan du pröva lägga bajs i fönstret. Kanske funkar det. Ingen dör av att du försöker.

Min hingst och hans pappa skiter alltid i en och samma hög, även nu när pappan är valack.
I hagarna kan det vara lite jobbigt, vi har snart flera meter höga bajstorn på nåt ställe som fryser fast direkt :P
Fungerar säkert att lägga in "främmande" bajs om det är en häst som brukar markera andras ställen.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 579
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 083
Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
453
Senast: Sirap
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 049
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix