Rumpan ut vid bilmöte!

K

kitsby

Rider en fd travare som är expert att skjuta ut ändan när det kommer bilar bakifrån. Det brukar gå bättre om jag står still med honom men jag har försökt rakställa honom eller föra in baken med skänkeln men inget händer.Känns inte som han är rädd och han gör inte alltid så här. några tips??

Sv: Rumpan ut vid bilmöte!

Läste att du försökte rakställa, åt vilket håll har du ställt förut? Brukar funka bra om man ställer mot vägen, så hästen ser bilen med vänsterögat först. Ställer man från vägen ser hästen bilen med höger öga och tror således att bilen kommer på höger sida och kör ut rumpan i vägen. En liten tanke som slog mig bara.

Läste att du försökte rakställa, åt vilket håll har du ställt förut? Brukar funka bra om man ställer mot vägen, så hästen ser bilen med vänsterögat först. Ställer man från vägen ser hästen bilen med höger öga och tror således att bilen kommer på höger sida och kör ut rumpan i vägen. En liten tanke som slog mig bara.

jo jag ställer honom ut mot vägen. Om jag möter bilar bryr han sig inte alls. (förutom skotrar för då kan vad som helst hända):crazy:

Förstår precis hur du menar. Min pålla gör likadant. Så fort det kommer en bil bakifrån ska hon ut med rumpan i vägen, och jag kan inte fatta varför då hon absolut är 100% trafiksäker och inte bryr sig om trafik. Det är som om hon inte vill att de ska komma förbi eller liknande?

Svårt att komma på fler tips, men ifall du rider med dressyrspö så kanske du kan peta in rumpan lite grann? Fast iof är det helt onödigt att rida ut med dressyrspö, men men.. kom inte på ngt bättre. :angel:

Har inget tips men tycker det var en bra tråd.
Hade själv en häst som gjorde så.
Inte speciellt rädd för fordon men ställde ändå ut baken vid trafik som kom bakifrån.

Jag hade dressyrspö med mej (har alltid det av den anledningen) som en hjälpande hjälp som respekteras.
Men just på denna häst så funka det inte såå bra.
Den var inte så van spöhjälp överhuvudtaget så man fick peta försiktigt.
Hade den under sådan kort tid så vi hann aldig komma över problemet.

Så, jag är oxå intresserad över vilka tips du får.:)

Svårt att komma på fler tips, men ifall du rider med dressyrspö så kanske du kan peta in rumpan lite grann? Fast iof är det helt onödigt att rida ut med dressyrspö, men men.. kom inte på ngt bättre. :angel:

Tack för tipset.Har dragit mig lite för att ha spö på honom då han har mycket dåliga erfarenheter från travtiderna. När han skymtar spöet så börjar han trippa på tå och blir uppjagad men jag antar att jag måste vända så det blir nåt positivt för honom ( spöet är ett hjälpmedel Ej nått som kommer bakifrån och "skrämms!! ) Ska verkligen pröva nästa gång det kommer en bil bakifrån.:bow:

min häst gör precis som din och är också en fd travare. jag har alltid med mig ett dressyrspö, för att hjälpa han hur han ska göra och det gäller att när bilar kommer så hjälp han med att ditta spöt på baken och beröm han direkt när han går rakt. Om inte det funkar så vet jag tyvärr inte vad du ska göra.:(

Så gjorde en extravare jag känner! Vet inte om han lagt av med det

hästarna gör så ibland vid möte med bil,tror att det är nån försvars grej...:crazy:
Undviker det genom att rida av vägen om det finns möjlighet vid möte med bil!;)

Min travare gör likadant!Det blir en ond cirkel,för jag anar att hon kommer att göra det,spänner mig och för säkert över det till henne.
Skulle jag blanda in ett spö,skulle det bli värre.Försöker att tänka mig lugn och föra över det till henne,men ibland så möter man så mycket idioter som gasar på extra när dom åker förbi,så det är svårt.:mad:
Är också intresserad av något bra tips!;)

Tycks vara ett fenomen för varmblodstravaren.. Min gör lika.. Hon har dock inte startat i trav..

Hon är trafiksäker.. Men lika punktlig som en klocka så slår hon ut rumpan när det kommer bil framifrån som bakifrån..

Jag vet inte hur jag ska förklara hur jag gör.. Men jag "låser" sidan innåt vägen på henne.. Då håller hon sej rak..
Jag tror hon Böjjer sej lite då hon vänder ut sin rumpa.. Det kan hon inte om jag låser henne.

Oj!! Jag trodde Aldrig att det var SÅ många som har samma problem som mig och "min" häst. I dag provade jag med spö och drev honom frammåt och höll in baken med spö plus skänkeln, samtidigt som det kom en bil bakifrån. Det gick mycket bra, trots att han var lite uppjagad av en massa "spöken" som han såg!! Tack för alla tips!:bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 036
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 710
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar