Rullande idioter!

shlubberdubb

Trådstartare
Nu blir jag skogstokig. Idag har jag skruvat ner en höhäck ur en box (användes ändå inte) och en krubba ur en annan box. Höhäcken hade tydliga spår av sparkar, skruvarna var böjda och bädden såg ut som man dragit in med traktor och plog. Ett under att hästen inte psarkat sönder häcken och skadat sig.

Krubban var en hörnkrubba med stålring. Den hade sparkats loss från ringen, skruvar böjda där med. Att par av skrivarna som håller fast krubban i ringen saknades helt. Den bädden såg ut som om man dragit in med en grävmaskin och möblerat om hela bädden.

Hästarna får gott om hösilage, lite betfor och massor av betforvatten för att öka vätskintaget. Den som hade sparkat sönder krubban får dessutom linfröpellets. Nu sätter jag in linfröpellets på samtliga hästar bara för att men detta rullandet gör mig skogstokig.

En tredjepålle hade också levt rövare i sin box.

Vad i helskotta kan det vara som orsakar detta?

Mer än att de fäller, några mer än andra så är jag fortfarande inne på bandmask. Men samtliga hästar är runda och fina och blanka i pälsen. Hade 0epg på all annan mask vid koll i våras.

Sv: Rullande idioter!

Täckade?

Isåfall för varma och instängda under sina täcken, de fäller päls och blir kliiga.
Ser det på ett antal hästar inackorderade hos oss där de har tjocka täcken och hårremmar som aldrig får andas.

Om otäckade, kanske att de fäller och underlaget i hagarna gör att de inte rullar sig där utan får hålla till godo i boxen.
När hagarna är trista släpper jag mina unghästär i ridhuset för att de ska få rulla sig ordentligt.

Otäckade 2 och klippt+täckad en och han har inte börjat fälla.

Inatt har den otäckade unghästen lyckats med att nästan riva stolpar. I alla fall hade de flyttats en dm. Vattenhinken är livstidspensionerad, krubban helt lossad. Hästen har små sår på benen. Det ligger spikar och skruvar i bädden så den måste ut. Jag börjar jobba om 3,5 timmar. Jippi!

Jag börjar allvarligt fundera på om hon haft ett kolik anfall under natten. Funderar på att ringa vet.

Har pratat med jourvet. Han är inne på samma linje som mig att det är kolik, Kommer ut under eftermiddag/kväll och ger kramplösande och parafinolja. Jag jobbar från 1 så föräldrarna får ta emot honom.

Skall be om recept på maskmedel mot bandmask.

Min unghäst är likadan nu. Rullar varje kväll och natt i boxen och förstör hela bädden:( Det är ett elände att mocka den boxen.
Jag är säker på att det beror på att hon inte kan rulla ute nu då det har varit fruset och hårt så länge.
Normalt sett brukar hon alltid rulla då jag släpper ut henne i hagen på morgonen.

Hon har börjat fälla och är varken klippt eller har täcke på sig. Hon brukar rulla ett antal ggr redan då hon kommer in från hagen på kvällen, ser så skönt ut så, men bädden blir ju därefter och jag är rädd att hon ska rulla fast trots stor box. Direkt efter rullandet så intar hon sin mat med mycket god aptit! Inte har hon då någon kolik. :)

Har dina hästar några andra symptom på kolik? Det verkar ju lite långsökt att alla dina hästar har kolik samtidigt:confused:

Senast ändrad:

Har dina hästar några andra symptom på kolik? Det verkar ju lite långsökt att alla dina hästar har kolik samtidigt:confused:

Vi har upptäckt vad som kan vara orsaken.

5 hästar i stallet.

1 - doppar höt i hinken på natten. Inga problem med vätska på den.

2-4 dessa rullar mycket. dricker dåligt inne på natten, därför får de lite betfor i mycket vatten.

5 dricker normalt men får ändå betfor i mycket vatten, bara för att.

Unghästen, den som haft vet besök idag, välter vattenbaljan om det är så lite att hon orkar lyfta den. Det måste alltså alltid finnas ordentligt med vatten i baljan så hon inte kan hugga tag och välta den. Hon biter alltså tag i kanten och lyfter tills den välter. Tycker tydligen det är en jätte kul lek.

Pappsen gör alla utsläpp på morgonen. Han slarvar med att se till att de har vatten. Jag har litat på att han gör det men upptäckte idag att så är inte fallet. Har blivit en liten skrapa där. Är det dessutom lite vatten i baljan så välter unghästen den så ingen får. Häst 1, drar i sig 35 liter på en natt så hon är den som klarar sig bäst.

Dessutom har snön tinat bort och hästarna ratar hösilaget och står och pillar i sig torrt gammalt dött gräs.

Jag var och jobbade idag. Bad de där hemma att fråga vet hur mycket parafinolja man kan ge. Han sålde dom en dyyyyyr hink med loppfrön. Jag ger ju redan linfröpellets dagligen. *suck*

Liknande trådar

Gnägg Strax före fyra på morgonen den 22/12 dog Mackan. Vi fick bara 72 dagar tillsammans men i hjärtat känns det som ett helt liv. Han...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 475
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 196
Senast: cactuspower
·
Hästvård I novmber åkte min pålle på kolik. Han har sedan dess varit könslig i magen. Härom veckan rullade han fast i boxen. Har börjat ge honom...
Svar
14
· Visningar
1 121
Ä
Hästvård Det har inte varit alls bra nu i Dec-jan. Min fjordval. har skadat sig ute i hagen så han har en rejäl blödning på böjsenan. Så han har...
Svar
16
· Visningar
1 131
Senast: ÄlskarSnobben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka