Rullande helgschema, hur?

Sv: Rullande helgschema, hur?

Nope. Det blev inte lägre hyra nu när det blir fler pass... Som sagt man kan ju flytta, men jag tror det går att lösa när vi har ett uppföljningsmöte för att diskutera hur det funkat efter första månaden vi testat. Jag är inte ensam om att tycka att stallägaren får ta lite fler pass i och med att hon har fler hästar... Dessutom vet jag att hon gärna vill ha kvar oss då vi ställer upp ganska mycket när hon behöver det.

så här har vi det:
9 hästar/ ponnier i stallet
3 hästar 1familj
2 hästar 1 familj
2 hästar 1 ägare
1 häst 1 ägare
1 häst 1 ägare
4 pass att dela på: mo fodring, utsläpp, lunch m insläpp, kv fodring

Vi har stallmöte 1gång/månad då vi samlas hos någon och fikar/ äter middag gör stallschema för nästa månad, man tar så många pass man vill vissa mer och andra mindre beroende på jobb, familj, möten osv.
Då disskuterar vi även om det är något annat som ska göras.
Hittills så har vi aldrig kommit till att något pass blivit "tomt"
Flera av oss jobbar skift/obekvämt en del går i skola.
Var och en ser till att det blir mockat och att fodret är iordniggjort, ibland så har någon av de andra varit snälla och mockat åt en:bow: och det är inga krav på att "betala" tillbaka detta.
Visst ibland känns det lite orättvist när det inte är helt rättvist delat men vi har det bra iallafall.
Vet man om att man ska åka bort så hjälper de andra till med ens häst, mockar fixar foder och rider om det hinns med.
Alla hyr på samma villkor, kallhyra med gemensamt inköp av strö, var och en fixar sitt egna grov och kraftfoder.
Och bäst av allt inga sura kommentarer på tavlan, önskar att alla kunde ha det lika bra:)

Så fungerar kollektivstall när det fungerar som det ska. Jag avundas er verkligen.

Tyvärr brukar det bli så att en alltid lyckas få några pass mindre, med olika dåliga ursäkter för att aldrig fullgöra sina åtaganden. Och så lackar man ur, och då blir det plötsligt hårdräkning på ALLT. Och otrivsamt, så klart.

Till ts; är det stallägaren så är det väl bara att gilla läget, även om det kan synas orättvist. Men om du orkar kan du ju alltid påtala smyghöjningen av priset, eftersom ni gör mer och får samma för insatsen.

Jag tror inte hon gjort ändringen "med flit" utan har egentligen inte koll på hur det delas upp hos andra och så blev det såhär. Tyvärr så borde jag ju tänkt till innan vi gjorde ändringen, men det går nog att diskutera.

Det viktigaste jag lärt mig det senaste är väl att man får anpassa sig efter vad som blivit "norm" i stallet. Jag har alltid tyckt det är skoj att "överraska" och mocka åt någon annan, städa sadelkammaren m.m. ställa upp lite extra alltså.
Men när jag tänker efter så är det bara jag som gör så... det har nog aldrig hänt att någon mockat åt mig för att vara sjysst. Övriga vill antagligen att var och en ska sköta sitt. Jag får helt enkelt sluta ställa upp så j*kla mycket...
Det finns ingen balans i "ge och ta" vilket nog är den nöten jag själv måste knäcka... Dvs bli lite mer ego, även om jag inte egentligen är sån.

Tror du missade min poäng.

Har man ett avtal så ändrar säger man upp det till förändring om man inte tänkte följa det.

DVS. Har man rullande helger på alla hästarna så ska det gälla och om stallägarens hästar inte ska ingå ska det framgå av avtalet. Då har jag möjlighet att ta ställning till det när jag flyttar in i ett stall.

Det absolut värsta jag vet är rörliga regler i stall för då vet man inte vad man ska förhålla sig till.

Sen tycker jag illa om attityden att det bara är att flytta om man inte gillar läget om det uppstått på grund av rörliga regler. För mig är det en oproffesionell attityd. Jag köper en tjänst och förväntar mig att få den enligt avtal.

Visst är det så men dels är det tveksamt om vad som avtalats och hur, är det ett muntligt avtal så räcker det ju definitivt med en ny muntlig uppgörelse vilket har skett genom att man planerat tillsammans och accepterat, men framförallt så är det där med uppsägningen mer en formsak. Vill stallägaren ha det så här så är det som sagt bara att acceptera, omförhandla eller flytta, sedan kan man kanske skjuta upp det något genom att hävda att man ska gå formellt tillväga. jag missade inte din poäng, jag ansåg inte det fanns någon ;). Jo det verkar rörigt och det behövs klara regler.

Förresten attityd och attityd, jag kan inte se några andra alternativ än de jag givit, flytta omförhandla eller acceptera, vad föreslår du? Ockupera stallet eller?

Jag håller med om att om man köper en tjänst så ska man få den enligt avtal, däremot får man nog vara beredd på att villkoren inte är statiska och för alltid. Omförhandling skedde ju här på det omtalade mötet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 463
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 015
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om... 2
Svar
29
· Visningar
2 734
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Är hästägarna riktigt hårda mot deras hästar eller är jag för snäll mot mina? Jag står för tillfället... 2
Svar
35
· Visningar
4 703
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka