Ruinerande utkörnkningsavgift från veterinärerna

olssson

Trådstartare
Hej! Hade veterinären ute hos min ponny häromdagen för att få en vaccinationsspruta och för att göra en veterinärbesiktning. Ponnyn ska lånas ut snart, och hon som ska låna honom ville då ha ut distriktsveterinärerna, och att vi skulle dela på utkörningskostnaderna. Idag fick jag fakturan, och en smärre chock. Veterinären utgår 3 mil från där jag har hästen, och för detta skulle JAG betala "Inställelseavgift" på 148,90:-, "basavgift" på 105:-, och "bilavgift" på 135:-.. (observera att dessa priser endast är hälften ava utkörningskostnaden, då jag och hon som ska låna honom har delat på utkörningskostnaderna, plus att priserna dessutom är exklusive 25% moms). Så nu till min fråga - ÄR det verkligen såhär dyrt, eller har dom tagit två utkörningskostnader av oss? :confused::crazy:

Så jag antar att det bara är att hosta upp pengarna då... Jag undviker också gärna distriktarna, men eftersom det var hon som ska låna hästen som fick välja veterinär så blev det så här... Nästa gång blir det en annan, betydligt billigare, veterinär!

Hej! Hade veterinären ute hos min ponny häromdagen för att få en vaccinationsspruta och för att göra en veterinärbesiktning. Ponnyn ska lånas ut snart, och hon som ska låna honom ville då ha ut distriktsveterinärerna, och att vi skulle dela på utkörningskostnaderna. Idag fick jag fakturan, och en smärre chock. Veterinären utgår 3 mil från där jag har hästen, och för detta skulle JAG betala "Inställelseavgift" på 148,90:-, "basavgift" på 105:-, och "bilavgift" på 135:-.. (observera att dessa priser endast är hälften ava utkörningskostnaden, då jag och hon som ska låna honom har delat på utkörningskostnaderna, plus att priserna dessutom är exklusive 25% moms). Så nu till min fråga - ÄR det verkligen såhär dyrt, eller har dom tagit två utkörningskostnader av oss? :confused::crazy:
Det är vad det kostar och det är Jordbruksverkets veterinärer så inga egna prissättningar . Prislistor finner du på hemsidan tydligt och klart . Många DV i de lite större tätbebyggda områdena erbjuder drop in kväll för vaccination av häst . Då slipper du utkörnings och inställelseavgift.

Nu vet jag inte hur långt du har till klinik osv om bensinkostnad blir några lappar eller ej men 350+ spänn vet jag oavsett inte om jag skulle anse är ruinerande .....

Senast ändrad:
Transporter kan kosta hur mycket som helst. Som jämförelse vill en gardinateljé i Lund ha 700 kr för utkörning, om de ska leverera gardinerna (2 km), och därutöver 500 kr per fönster för att sätta upp dem.

Transporter kan kosta hur mycket som helst. Som jämförelse vill en gardinateljé i Lund ha 700 kr för utkörning, om de ska leverera gardinerna (2 km), och därutöver 500 kr per fönster för att sätta upp dem.
Med skillnad som sagt att de avgifter som diskuteras här är reglerade statligt och därmed finns tydligt redovisade och inte sätts enligt enskilt bolag .... Som sagt .

Med skillnad som sagt att de avgifter som diskuteras här är reglerade statligt och därmed finns tydligt redovisade och inte sätts enligt enskilt bolag .... Som sagt .
Nu förstår jag inte din poäng. Distriktsveterinärerna är en del av Jordbruksverket. I båda fallen är det alltså den som driver verksamheten som har satt priset.

Nu förstår jag inte din poäng. Distriktsveterinärerna är en del av Jordbruksverket. I båda fallen är det alltså den som driver verksamheten som har satt priset.
... Eh ? Ja ?

Du skrev ett inlägg om att transporter kan kosta vadsomhelst i annan bransch. Det kan de inte i det sammanhang vi diskuterade, de är reglerade och statliga och prisuppgifter finns .

... Eh ? Ja ?

Du skrev ett inlägg om att transporter kan kosta vadsomhelst i annan bransch. Det kan de inte i det sammanhang vi diskuterade, de är reglerade och statliga och prisuppgifter finns .
... Eh ? Ja ?

Jag skrev att transporter kan kosta "hur mycket som helst". Det är ett vanligt sätt att uttrycka att något kan vara mycket dyrt. Mitt svar var alltså inte ett inlägg ifråga om den rättsliga grunden för kostnaden eller hur denna fastställs.

Statliga myndigheter anpassar sig i stor omfattning till marknadsmässiga priser. Därför ansåg jag, att det kunde vara relevant med en jämförelse med en annan bransch. Genom jämförelsen med en annan bransch ville jag bara visa på vad en transport kan kosta.

• Gilla
Reactions: Sar
Jag skrev att transporter kan kosta "hur mycket som helst". Det är ett vanligt sätt att uttrycka att något kan vara mycket dyrt. Mitt svar var alltså inte ett inlägg ifråga om den rättsliga grunden för kostnaden eller hur denna fastställs.

Statliga myndigheter anpassar sig i stor omfattning till marknadsmässiga priser. Därför ansåg jag, att det kunde vara relevant med en jämförelse med en annan bransch. Genom jämförelsen med en annan bransch ville jag bara visa på vad en transport kan kosta.
Det var inte särskilt tydligt om det var din avsikt . Ännu mindre varför du undrade över min post . På vilket sätt har variabla priser att göra med tydliga statliga priser som finns redovisade i Dvs prislistor enligt min kommentar ? Förlåt men jag förstår inte din parallell ?

Det var inte särskilt tydligt om det var din avsikt . Ännu mindre varför du undrade över min post . På vilket sätt har variabla priser att göra med tydliga statliga priser som finns redovisade i Dvs prislistor enligt min kommentar ? Förlåt men jag förstår inte din parallell ?
Jag har förklarat detta redan, och jag vet inte hur många inlägg vi ska skriva om detta. Mitt syfte var enbart att göra en jämförelse med en annan bransch, för att underlätta en bedömning av om den kostnad som tråden handlar om är jämförelsevis hög eller ej.

I båda fallen är det tydligt redovisade priser, som respektive verksamhetsutövare följer. I Jordbruksverkets fall handlar det inte om en statlig reglering av fristående verksamhetsutövare, utan om en taxa man har fastställt för en egen verksamhet, precis som gardinateljén jag refererade till.

@Butros det är inte jag som skrivit en massa inlägg . Jag har svarat på dina .du framstod som att transporter och tilläggstjänster kan kosta precis vadsom . Det var inte tydligt att du menade att det fanns ngn prislista som regleras såtillvida att alla privata bolag som erbjuder transport och service har reglerade priser ? På vilket sätt har de reglerade priser så som en statlig myndighet har det ?
Om det inte var det du menade så ok. Mitt svar var att just ang TS fråga om vad DV kostar så är det reglerat och finns tydligt att ta del av som sagt .
Jag fattar nog inte vad du spenderar tid på att argumentera mot utifrån det jag skrivit?

Senast ändrad:
Låter inte dyrt. Jag fick mkt mer trots 5km från distriktarna.

Här är också avgifterna för att de ska ta sig ut till stallet över det dubbla mot vad ni betalade. Helt hutlöst, speciellt när det är tidsbokade grejer där man anpassar tiden efter när de ändå är i krokarna. Dvs flera hästägare i närliggande stall betalar samma avgifter fast vet. kanske bara kör fem min från grannstallet. Sist fick vi dessutom dubbla avgifter för samma besök då vi ville ha separata fakturor.

Kommer helt sluta anpassa mig för att ta tider när de är i närheten för vaccinationer och liknande om jag ändå måste betala samma summa som om vet. skulle åkt från stationen för då kan man lika gärna boka tider som passar mig bra i stället.

Alla pratar om 350 + kr, jag ser att den totala avgiften för körning samt "basavgift" är 972,25 kr. Ink moms.
Det är rätt saftigt ändå, innan ens en vaccinationsspruta dragits upp ;)

Något av det intressantaste man kan göra nuförtiden är väl att titta på veterinärräkningar- Distriktarna ligger ju i lä när det gäller en stor privat djursjukshus-koncern. Där verkar det ta dubbelt betalt för jobb, fast man skriver det med olika ord.
Både ett timpris, kostnad för material (såklart), och ett pris för jobbet som utförs. Jag kommer ihåg att det "förr" var ett timpris, plus allt material. Eller alternativt ett pris för jobbet som utförts, plus material. Känns märkligt att slå ihop det.

Jag betalar totalt ca 1700kr för att de ska komma hit om de inte är i närheten. Men jag har fyra ponnyer och åka med alla för att vaccinera på stationen är inte värt besparingen även om de är lättlastade och jag kan köra två i taget.

Jag passar även på att t ex kolla allas tänder osv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Atletix
  • Broddtramp

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka