Ruckelboende

rabalder

Trådstartare
Gaahh! Jag lade ut en tråd för lite sedan om att jag tänkte bryta upp mitt liv på landet med djur och småstadsliv för att pröva mina vingar i storstaden. Här går det undan så i helgen var jag i Göteborg/Kungälv på intervjuer och jobb blev det klart med direkt. Lycklig och förväntansfull åkte jag vidare för att se på det hus jag tänkt hyra... där blev det tvärstopp. Huset har vare sig tjänligt vatten eller avlopp, inget kök och ingen toa. Så även om läget är underbart så inser jag hur mycket slit det kommer bli framför allt under vintern. Går det ens? Försökte tänka mig i en lägenhet och förlikades med tanken en stund, men om man inte vill köpa är bostadsköerna i Göteborg flera år. Och jag ska helst börja jobba där imorgon.
Så råd av er västkustare? Är det bara att kavla upp ärmarna och bygga ett utedass eller var hittar man hus/stugor i Kungälvstrakten som inte kostar 8000 i veckan?

Gaahh! Jag lade ut en tråd för lite sedan om att jag tänkte bryta upp mitt liv på landet med djur och småstadsliv för att pröva mina vingar i storstaden. Här går det undan så i helgen var jag i Göteborg/Kungälv på intervjuer och jobb blev det klart med direkt. Lycklig och förväntansfull åkte jag vidare för att se på det hus jag tänkt hyra... där blev det tvärstopp. Huset har vare sig tjänligt vatten eller avlopp, inget kök och ingen toa. Så även om läget är underbart så inser jag hur mycket slit det kommer bli framför allt under vintern. Går det ens? Försökte tänka mig i en lägenhet och förlikades med tanken en stund, men om man inte vill köpa är bostadsköerna i Göteborg flera år. Och jag ska helst börja jobba där imorgon.
Så råd av er västkustare? Är det bara att kavla upp ärmarna och bygga ett utedass eller var hittar man hus/stugor i Kungälvstrakten som inte kostar 8000 i veckan?
Helt spontant: Nä, så kan du inte bo! HUR du får tag i hyfsat billigt boende har jag ingen aning om, men det känns verkligen inte hållbart att leva utan vatten, kök och toalett någon längre tid...

Fattar jag inlägget rätt?

Hyresvärden erbjuder ett "hus". Det finns inte vatten, inte avlopp, inte kök.
Vad i det hela kvalificerar byggnaden till att vara en bostad??

Det kan man ju faktiskt undra...:crazy: ?
Det var en nödlösning som jag själv sökte upp i en förhoppning att det skulle kunna gå att fixa till :-) Det gjorde det inte. Eftersom jag har två hundar med mig kan jag inte bara hyra ett rum tillfälligt heller. Nu håller jag på att lämna bort hästar får och ankor så hundarna måste med om jag så ska bo i vindskydd.

Det var en nödlösning som jag själv sökte upp i en förhoppning att det skulle kunna gå att fixa till :-) Det gjorde det inte. Eftersom jag har två hundar med mig kan jag inte bara hyra ett rum tillfälligt heller. Nu håller jag på att lämna bort hästar får och ankor så hundarna måste med om jag så ska bo i vindskydd.
I värsta fall, köp en husvagn och hyr in dig på camping?
Jag satte ut en sökesannons på blocket och fick svar efter några dagar av en trevlig HV.

Utedass är ju inget större problem, men inget vatten eller avlopp låter svårt, och möjligen inte ens lagligt att bo permanent i? Klädtvätt är väl det som spontant låter krångligast att få till utan vatten, dusch kanske du kan låna på jobbet.

Men såklart är det superbökigt att bo utan vatten och avlopp.

Hus och storstad går ju lite per definition inte riktigt ihop, om man inte har oceaner mer pengar och/eller vill pendla långt.

Det går utmärkt!
Visst kräver det lite jobb och mer planering.
En sepparett med egen tank är inget dåligt alternativ. Går att ställa i en skrubb, tror den ska ha en ventilationsslang ut dock. Även om vattnet är otjänligt som dricksvatten så kan det duga att diska och så i.
Dricksvatten tas med i dunk från jobbet, se till att ligga före så det inte tar slut.
Avlopp, slaskhink tippas i tex kompost om det inte är mest bara vatten då det bara skickas ut på lämpligt ställe. Blir inga volymer i sådant boende.
Gör behoven på jobbet i så stor utsträckning som det går. Duscha mm likaså. Ännu bättre om det går att tvätta där med.
Så visst går det.
Men det ska inte vara mycket till hyra för ett sådant boende!

Det går utmärkt!
Visst kräver det lite jobb och mer planering.
En sepparett med egen tank är inget dåligt alternativ. Går att ställa i en skrubb, tror den ska ha en ventilationsslang ut dock. Även om vattnet är otjänligt som dricksvatten så kan det duga att diska och så i.
Dricksvatten tas med i dunk från jobbet, se till att ligga före så det inte tar slut.
Avlopp, slaskhink tippas i tex kompost om det inte är mest bara vatten då det bara skickas ut på lämpligt ställe. Blir inga volymer i sådant boende.
Gör behoven på jobbet i så stor utsträckning som det går. Duscha mm likaså. Ännu bättre om det går att tvätta där med.
Så visst går det.
Men det ska inte vara mycket till hyra för ett sådant boende!
Jag funderade också om det skulle gå.. Huset var jättefint för ett par år sedan med mulltoa och egen brunn även om vattnet inte går att dricka. Hyran blir typ inget om jag fixar iordning. Men står man ut?

Tack för tipset! Tyvärr så kan jag inte köpa något förrän jag bestämt mig att sälja mitt hus i sörmland och jag tänkte ge GBG ett år innan jag bestämmer mig. Känner du till huset? Går det att hyra?
Det var ju redan budgivning på det så det kan du nog glömma.

Kungälv ÄR dyrt, eftersom det är så nära Göteborg. Om du kör Jordfallsbron från E6:an över till 45:an så kommer du till Ale kommun. Där är förmodligen fortfarande priserna lägre (jag är dock inte helt uppdaterad men det BÖR vara så)

Det var ju redan budgivning på det så det kan du nog glömma.

Kungälv ÄR dyrt, eftersom det är så nära Göteborg. Om du kör Jordfallsbron från E6:an över till 45:an så kommer du till Ale kommun. Där är förmodligen fortfarande priserna lägre (jag är dock inte helt uppdaterad men det BÖR vara så)

Som stolt Alebo (eller inte...)

Nepp. Ligger något lägre än GBG och Kungälv men inte mkt. Om man inte kan tänka dra sig längst norrut. Allmän "bostadsbrist" och man behöver köa i ca 4 år för att få kommunal hyresrätt. Finns en del privat, dock.

En fråga kollega bodde i husvagn hela sin studietid (2 år). Fick använda tvättmaskin i stallet (hv som ägde marken ägde även stall där hon hade sin häst).

För flera år sen satte jag ut en annons på blocket att jag sökte boende, och fick tag på en central lgh, med trevliga HV som älskade hundar :)

Liknande trådar

Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
1 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka