turbofling

Trådstartare
Lilla Maja (3 man) ligger pa sjukhuset med RS-virus. Hon har svart att syresätta sig och far syrgas, sen far hon inhalera var fjärde timme. Pa lungröntgen sag dom att hon hade mkt av ngt pa bronkerna (men jag förstog inte rikigt vad).

Har ngt av era barn haft viruset, hur lang tid har det tagit för dom att bli friska?

Sv: RS- virus

Min brorsdotter hade RS-virus förra vintern. Hon låg med cpap (heter det så?) i en vecka, sedan syrgas och inhalation var fjärde timme i ett par dagar. Sammanlagt två veckor låg de inne innan hon kunde syresätta sig helt själv och kunde åka hem. Inga men alls idag, 10 månader senare. :)

Saga hade det när hon var 3 mån. Inhalerade adrenalin var 3:e timma dygnet runt i 4 dygn ungefär. Fick även kortison. Samt adrenalin tre gånger om dagen i ytterligere 4 dagar.

Idag är hon 2 år gammal och har förkylningsastma som följd av RS. Medicinerar dagligen under vinterhalvåret och får nästan alltid anfall av falsk krupp precis innan en förkylning bryter ut. Har dock fått kortisontabletter mot kruppen då den är som värst vilket känns väldigt tryggt och bra. Använt dem en gång och då höll effekten i sig flera dagar och besparade oss många vaken nätter.

Hoppas er lilla skrutt snart blir frisk, jobbigt när dem små är sjuka. Själv fattade jag inte att Saga var så sjuk som hon var, trodde vi skulle få lite hostmedicin men slutade med sjukhusvistelse i isoleringsrum. OTROLIGT långtråkigt!

kl

Vår tös hade RS när hon var 7 veckor (samtidigt som kolik :o ) Hon är 3 nu och har inte fått några men som vi vet om .
Vi låg inne i 5 dygn vill jag minnas.

våran lillkille hade misstänkt rs i höstas (crp visade ingen infektion och vidare tester påvisade inte heller ngt annat ex otit eller halsfluss osv alla var neg så de utgick från rs.) och "ganska" lindrig sådan. inte såpass allvarlig att läkaren ansåg att vi behövde läggas in.
när det var som värst fich han riktig kippa efter andan och hög feber mellan 40 och 41 grader, vi har väldigt nära till akutmottagningen och eftersom det var en lindrig form fick vi vara hemma, första dygnen var vi en del på sjukhuset o han fick andas adrenalin, när det sedan lättade fick vi klara oss hemma med ventoline. hela sjukdomsförloppet varade i runt 3 veckor kanske lite längre... nu är han en pigg 7månadersbebis:)

Har inga erfarneheter av RS virus, bda töserna har fått vara väldigt friska tack och lov. Men ville bara ge dig en stor cyberkram och hoppas att lilla Maja blir bättre snart! Fy vad jobbigt det måste vara när ens lilla pärla är så dålig... Tack och lov för att sjukvården är så bra!

Nej vad trist! :( Min son är jämngammal med din lilla och har redan hunnit åka på två förkylningar, trots att vi är noggranna med att försöka undvika smittor. Men det är ju omöjligt att skydda sig helt och hållet med äldre syskon som går på dagis/i skolan osv. Och med alla förkylningsvirus som grasserar överallt just nu känns risken för att han även ska åka på RS inte helt osannolik. Min äldsta son föddes i april så med honom slapp man fundera över RS under hans första 6-8 månader, därefter klarar de ju av det bättre. Inte mycket fakta jag hade att komma med men jag känner med er och hoppas hon kryar på sig snart!

Jag hoppas hon slipper biverkningar och blir frisk fort, det är inget roligt att ha henne pa sjukhuset och hoppa mellan att vara med henne och med storasyster.

Idag har hon haft jobbigt, men hennes sjuksköterska trodde att det var värsta dagen idag och att det vänder nu. Hoppas hon har rätt.

Ikväll tog dom bort inhaleringen, hon verkar ma smärre av den. Läkaren tror att det frisätter lite för mkt slem som hon inte rikigt orkar ta hand om. Sa vi provar utan den nu.

Idag har dom ocksa satt in kortison och dropp. Hon kan inte rikigt äta ordentligt och har en del ont i magen sa droppet är bättre för henne. Syrgas far hon ocksa.

RS smittar sa väldigt lätt sa det är omöjligt att skydda sig helt. Eftersom vuxna och större barn kan bära omkring pa det utan att märka av det och att viruset är sa taligt sa blir det ännu svarare. Här är det massor sma barn som är sjuka i RS nu, barnavdelningen är helt full.

Maja blir bättre och bättre, men har fortfarande jobbigt med andningen. Hon far nu kortison och syrgas men dom har dragit ner pa bada.
Jag tror vi kommer fa hem en 10 kg bebis, kortisonet gör henne väldigt hungrig sa hon äter nog dubbelt sa mkt som vanligt. Men bara hon mar bra sa gör det iget.

Hon far ocksa en del smärtstillande för det verkar som hon har ganska ont i lungorna/luftvägarna.

Förhoppningsvis far hon komma hem mot slutet av veckan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka