Rp föl o storlek...

kicket

Trådstartare
Min Hanassie avkomma är vid 7 månader 134.5 cm.:smirk:
Mamma är 147cm o pappa 143cm.
ue 137cm o uee 118cm.
Det sägs ju att de ska vara runt 133cm på ett årsdagen för att hålla måttet.
Min fundering....vet ni någon "stor" fölunge som sedan ändå hållt ponnymåttet.
Hur stor var Boccacio Arden som åring?
Eller de andra överhöjdarna...
O finns det någon maxad som varit 136cm(tex) som åring o ändå hållt ponnymått...
Funderar på mina alternativ...

Sv: Rp föl o storlek...

Jag kan ingenting om hur man vet om de växer över ponnymått. Jag har själv samma fundering eftersom mitt ridponnyföl är 6 mån och 131 cm. Hennes mamma är 150 cm och pappan 142.
Jag har en bekant som hade ett ridponny sto som var hög (tror hon var 144cm som 3-åring). De betäckte henne som 3 åring för veterinären sa att vissa ston inte växer mer på höjden när de blir dräktiga. Deras blev inmätt till 147,5 cm som 8åring. Vet inte själv hur sant det stämmer med dräktighet och tillväxten.

Jag var hos en uppfödare av ridponny. Hennes ett och tvååringar såg väldigt "färdiga" ut. Hon berättade att de växte väldigt mycket första året och var i princip färdigväxta vid två. Jag har ett Veronas bo-giföl som oxå växer mycket! Jag har inte mätt henne. Man kanske skulle göra det..

Det är bara det att det är en van rp uppfödare som sagt att de ska ligga på 133cm vid ett år för att hålla ponnymåttet.
Jag håller ju tummarna då Morgan Johnson rekommenderade oss att spara honom som hingst.

Har också ett hanassie föl på 7 månader som är ca 132 cm:smirk:. Startade också en tråd om hennes förväntade mankhöjd, men fick nästan inga svar:(.
Mamman i det här fallet är endast 140 cm.

Hade inte hört det där om 133 cm vid 1 års ålder förut.

Hon har hela tiden varit väldigt långbent och ädel. Är idag endast 3 cm mindre än sin 1 år äldre bror:crazy:. Han ser för övrig väldigt färdig ut i kroppen och har hela tiden växt ganska jämt vilket hon också gör.

lycka till med din bebis, de är ju så fina:love:

Jag har fört statistik på mina NF-ponnyer och vid 1 års ålder (omkring födelsedagen) har de uppnått 90% av den förväntade vuxenhöjden, vilket gör att mina ponnyer som slutat på en mkh på 135-144 cm har legat mellan 122-130 cm vid denna tid. Jag har en väninna som fört statistik på sina uppfödningar (ett 50-tal NF-ponnyer) och hon har dragit samma slutsats.
Jag har ingen erfarenhet av RP-avel, men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara någon annorlunda tillväxt på ridponnyer?

Stämmer detta mått så är den "magiska gränsen" just 133,2 cm = 90% av 148 cm...:crazy:

Hlsn Helena

Suck låter inte bra.
Låter som om Hanassie pojken har stora grejer i sina simmare..
Jag väntar ett helsyskon i april.. känns kul.
Är fö mycket nöjd med min kille , han är härlig i sitt temperament o mycket fin.
Får väl hålla tummarna att han åtminstonde inte går över den tillåtna höjden för godkända hingstarinom rp avel. Då finns det iaf ett syfte med honom.

Tror som du säger helena att de borde växa snarlika.
Arabfölet som är här är 124.5cm o 2 v yngre...o hans föräldrar större.
Vårt andra föl e rpstp134.5 cm o arabhingst 153cm är 130cm o lika gammal. Så hon kanske stannar inom gränsen.
Men men...tiden får visa.
Kanske gör Hanassie fölen en jätterush som unga o sen saktar ner farten...

Som jag har hört det så växer inte hingstar lika mkt på höjden som de som blir valacker tidigt. De blir lite maffigare medans valacker blir något högre och "tunnare". Stämmer detta så kanske det ändå är värt att spara honom som hingst ett tag o chansa. Även om den bara skulle användas inom sporten o inte aveln.

Mvh Maria

Ja. Det är sant. Min önskan var ju att han skulle in i aveln...han är så fin! O sen när vi blev rekommenderade att behålla o visa som hingst så kändes det ännu bättre.
Vi håller tummarna helt enkelt.
Han har haft alla förutstättningar att växa bra under första året.
Mycket bra bete, massor av mjölk, sen ett jättebra grovfoder o går ännu med mamma. Inget kraftfoder dock.
Enligt analys behövs det inte, bara ett tillskott av mineraler o selen.
Haha..finns det inget sätt att hindra tillväxt....skoja bara!!

Det är nog inget att oroa sig för! Det går inte att jämnföra en New Forest med en Ridponny. Ridponnyerna är i stort sett färdiga vid 2 års ålder då de innhåller mycket fullblod.
Däremot Halvblodskorsningar och andra ponnyras korsningar växer mer långsamt.
Vår ridponny hingst som är 151cm som 4 åring var 146 cm på hösten som 1 åring, han var 150,5 cm som 3 åring och nu har vi inte märkt att han har vuxit sedan han var 4 år, blir 6år nu.
Speciellt Hanassie behöver man inte oroa sig så mycket för, få hingstar är mer avkommebedömda än han är och han har inte speciellt mycket övervuxna avkommor. Så jag skulle tro att bägge era stannar inom ponnymått!

Oh vad glad jag blir. Håller tummarna på ett sto nästa gång.
Är stört förtjust i denna ...
Ska Hanassie vara i avel nästa år?

Jag har en fyraåring E: Likstahöjdens Komet U: sto på 144 cm( 50 % Welsh 25% NF 25% Arab). Hon var när hon föddes 84 cm vid 6 mån 117,5 cm, vid 11 mån 131 cm och vid 1 1/2 år 136 cm.
Och idag som fyraåring är hon 139,5. Och den mankhöjen uppnåde hon som tvååring och har inte växt just nånting. Hon diade tills hon var ett år, och hade fri tillgång till bra hö tom 2 års ålder.

Jag har fört statistik på mina NF-ponnyer och vid 1 års ålder (omkring födelsedagen) har de uppnått 90% av den förväntade vuxenhöjden, vilket gör att mina ponnyer som slutat på en mkh på 135-144 cm har legat mellan 122-130 cm vid denna tid. Jag har en väninna som fört statistik på sina uppfödningar (ett 50-tal NF-ponnyer) och hon har dragit samma slutsats.
Jag har ingen erfarenhet av RP-avel, men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara någon annorlunda tillväxt på ridponnyer?

Stämmer detta mått så är den "magiska gränsen" just 133,2 cm = 90% av 148 cm...:crazy:

Hlsn Helena

Min erfarenhet är att ridponnyer följer samma tillväxtkurva.

Det här att åringar (12 månader) skall vara 90% av sluthöjden verkar fungera bra.

Däremot hur stora fölen är under de första månaderna kan vatriera kraftigt med dels moderns storlek/hingstens och tillgång på mjölk--vilket betyder att "stora" fölungar inte alltid blir övervuxna och "små" fölungar inte alltid blir ponnyer.

Men vid ett års ålder brukar ivarjefall mina ha folkat till sig och nått "biologisk" höjd och det går att se vad som blir av dom.
133 cm, ja därikring lite större kan dom nog vara men inte så många fler centimeter.

Mina 1,5 åringar är just nu 136-138-140 cm. Jag har tidigare haft några som vuxit över och då har dom varit högre än 140 och uppemot 145 cm vid denna årstid.

Man måste hela tiden tänka på att det inte blir samma centimeter tillväxt för mindre ungponny och större ponnyer utan en mindre ungponnyponny växer mindre i centimeter än en större ungponny.

Jag har betäckt fyra stycken treårsston--alla har när fölet varit avvant året efter mellan fyra och fem års ålder vuxit en/två centimeter,,inget av stona har "frusit" på sin treårshöjd.

peråke

Vad har du för erfarenheter hur mycket ridponnyer växer efter 4 års ålder? ( förstår att de kan skilja en hel del).
Jag hoppas ju min 4 åring stannar på c ponny och inte växer 1 cm och blir 140,5.... Hon har stått stilla på 139-139,5 sen två års ålder.
Men jag har en kompis vars NF drog iväg 3-4 cm mellan 5 och 6 års ålder.

Har inte så mkt erfarenhet men min ponny var 141 som 5-åring och blev slutmätt som 146,5

Min ponny var 147,7 som 6-åring och belv slumätt till 146 cm...vilket mest visar att mätsituationen kan göra ganska mycket för höjden, han var otroligt stressad och uppblåst första gången vi mätte honom.

Joo vet att mätningen kan variera men i mitt fall så växte hon så mkt efter 5-års ålder.

Min Hanassie avkomma är vid 7 månader 134.5 cm.:smirk:
Mamma är 147cm o pappa 143cm.
ue 137cm o uee 118cm.
Det sägs ju att de ska vara runt 133cm på ett årsdagen för att hålla måttet.
Min fundering....vet ni någon "stor" fölunge som sedan ändå hållt ponnymåttet.
Hur stor var Boccacio Arden som åring?
Eller de andra överhöjdarna...
O finns det någon maxad som varit 136cm(tex) som åring o ändå hållt ponnymått...
Funderar på mina alternativ...

Du har frågat flera gånger om den här Hannasie avkomman och storleken...jo han känns stor för att bli i ponnymått i slutändan.
Du har tydligen ett till föl på G..med samma sto och jag har svarat dig tidigare att Hannasie är en "äldre" ridponnyhingst" som är en "färsk" korsning och kan lämna lite hursomhelst vad det gäller nedärvning. Så¨du kan med ditt nästa föl mycket väl få en ponny.

Ridponnyavel är ju mycket snabb... och de första ridponnyhingstarna som framställdes och var bra likt Hannasie är i princip "forntidshingstar" i dag.
Hannasie har i dag i Holland i avel sonson sonson son och som då förutom att denna ättling förstås är betydligt säkrare vid nedärvning av prestationsegenskaper också förstås--blir säkrare av nedärvning av mankhöjd..han har ju ponnyer i flera generationer bakom sig.

Att välja sådana här avelsmässigt "gamlingar" gör ju många i Svensk ridponnyavel..det finns ju fler än Hannasie och det är väl inget fel dom har ju visat sig ärva ner sig bra...men vill man ligga på "topp" (och hålla mankhöjden) så finns det ju mordernare hingstar ...
peråke

Oops, då var vi där igen med de däringa påhoppen på "vissa" hingstar innom rp aveln.

Jag är en riktig nybörjare inom avelsdelen men tycker det är väldigt roligt med rp.

Jag har själv ställt ungefär samma fråga om min H unge som också är stoooor. Jag har själv inte valt honom som far till mitt föl utan hon var dräktig när jag fick hem henne från fodervärden. MEN jag är verkligen jättenöjd med min avkomma efter honom:love:. Jag kommer att pröva även andra hingstar till mitt sto och kanske även H igen.

VARFÖR, varför måste ni hacka på varandra för i tråd efter tråd:eek::eek:. Det gör att man tappar sugen på att hålla på med rp avel. Jag har ingen aning om vem du är, men om du tycker att vi nybörjare ställer korkade frågor eller tjatar om samma saker så kan du ju bara låta bli att svara i tråden.

Man märker ju att du är mkt kunnig men du försitter aldrig en chans att ge någon av "rivalerna" en känga om du kan. Kan man inte bara var överens om att man inte är överens istället. Man ser inte alls samma pajkastning bland andra storuppfödare eller hingstägare. Acceptera varandras ståndpunkt istället. Det finns faktiskt många vägar att nå fram till ett mål och man måste inte alltid ha rätt!!

Du som ligger på "topp" ge oss "som kravlar på väggen" konstruktiva råd istället för interna stridigheter som vi iallafall inte är intresserade av.:banana:

mik

Det handlar inte om påhopp utan om "karaktären" av vissa hingstar.

När man avlar ridponnyer så tar det generationer att "stabilisera" höjden.
När man avlar ridponnyer tar det generationer att "befästa" sportponnyegenskaperna och nedärvningen av dom.

Det betyder att en "färsk" korsningshingst ärver långtifrån ner sig som han ser ut och uppträder utan lämnar blandad "kompott".

Så vad som jag säger att ni inte skall bli förvånade utan ta det för vad det är.

Just den hingst som ni nu förvånar er över att han som 142 cm hög kan lämna avkommor med ponnyston som kanske blr övervuxna har man använnt avkommorna i generationer och för varje generation har hingstarna ärvt ner sig jämnare och förhoppningsvis med mer sportegenskaper. Dom här sonson söner och kan förstås inte ståta med att ha avkommor med int. meriter...men de föl som föds i dag är ju sportponnyer aktiva i högre klasser om tio år.

Hela typen av avel /prestationsavel är urval av de bästa individerna i varje generation och snabba generationsskiften.

peråke

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka