Rough out?

A

Athina

Sitter och kollar på sadel hos Rocking B och funderar på att köpa en där ifrån...

Grejer är då bara att när man skall beskriva hur man vill ha sadeln.. ja då i detta ärende så talar jag om sittsen.. så skall man säga vad man vill ha och har då att välja på; mocka, läder eller rough out (köttsidan på lädret)...
Men hur sjutton ser det ut då? Bra, dåligt, skönt, etc.?

Sv: Rough out?

Jag har en Simco Salinas Supreme som har sits rough out quilted. Jag tycker själv att det är den skönaste sadel jag ridit i. Sitsen är kraftig och nöts i så snabbt och dessutom får man ett fantastiskt grepp med baken ;)
Det fuinn ju även rough out padded och då är sitsen vadderad. Själv rough out tycker inte jag har med mjukheten på sitsen att göra.
Lycka till!!!!!!!!!!!!!!! :banana:

Ja, men hur ser det ut i jämförelse med skin/läder eller mocka?
Hur känns det att ta på?:confused:

Lite pinsamt:o Jag vet inte vad det är jag har i sitsen, men det är j*kla skönt:)
Så här det det ut: Bild , och om jag stryker med handen så växlar det mellan ljust åt ena hållet och mörkt åt andra hållet (man ser mina fingeravtryck på bakkanten;) )
Så mitt tips är det jag har, men vete tusan vad det är:rofl:

Naaaaajs...:D

Ja det ser för kort "hårigt" (eller hur man nu skall förklara) ut för att var mocka... så det kan ju vara Rough out.. men det skulle likagärna vara mocka iaf.:d

Är inte så bra på sitsar, men jag föredrar mockasits eller ja inte lädersits i alla fall, just för att jag tycker jag får bättre grepp i en sån sadel än med lädersits. Känns som om jag bara halkar runt i en lädersits...

Det ser ut som mocka, är bara lite kraftigare. Inte alls obehagligt att ta på eller så. Det känns inte alls rivigt eller jättegrovt. Jag tycker klart att rough out är det bästa jag haft. Har provat olika typer. Även denna typ av sits går att "flytta stråna" som hon pratar om ,ljust och mörkt, men inte lika tydligt som med mocka. Har också sett att när ytan försvinner på sådana sadlar blir det som en kraftig lädersits under. Det är lite svårt att beskriva så det bästa vore om du kunde hitta någon i din närhet som har olika typer av sadlar. Min sadel är beställd från USA och där jag köpte den har de allra flesta sadlarna rough out i sitsen. :bump:
http://horsies.com/simco/allaround.html

Senast ändrad av en moderator:

Hej

Val av material till sitsen beror till största delen på vad du ska rida. Är du en målmedveten tävlingsryttare mot tex Reining eller western riding är rough out helt fel, det ger din sits för mycket fäste i sadeln. Du kommer inte att kunna "finlira" med sätet så mycket som du vill. Rider du däremot fartgrenar eller boskapsgrenar är en rought out att föredra pga det extra fäste du får i sadeln. Mockasittsen är funktionsmässigt en bra kompromis mellan läder och rough out, varken halt eller klister. Rider du mest för nöjes skull blir valet av sitts mest en smaksak, vad är viktigast för dig i valet mellan rörlighet i sadeln och fäste i sadeln?
I ytan är en rough out lite grand som en noppigt stickad tröja, men den slits med tiden och blir jämnare, dock aldrig lika jämn som läder. Rough Out är helt enkelt insidan av huden, medan läder är utsidan.

/Håkan

Hej

Tittade på din bild och ja, du har mocka. Skillnaden mellan mocka och rough out är stor. Mocka är en mjuk och jämn yta medan rough out är en rå och skrovlig yta.

/Håkan

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 117
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 519
Senast: Jeps
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I början av maj ramlade jag plötsligt ner i ett djupt svart mentalt hål på livets stig. Så min maj månad har tillbringats nere i det...
Svar
4
· Visningar
1 041
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka