Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Bansan

Trådstartare
Satt nyss & läste på aftonbladet & fann denna länk:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,897437,00.html

Det är fruktansvärt, det är hemskt, man blir rädd & ledsen när man läser såna här saker... MEN... återigen är det RASEN på den hund som anföll som får ta skiten. Det faktum att det i detta fall var en rottweiler (om det ens var det för det har ju hänt förr att tidningarna bestämt sig för att det var en viss ras men senare visat sig att så icke var fallet) gör att icke hundkunniga som läser artikeln ju genast bestämmer sig för att ALLA rottisar är livsfarliga bestar.

I grund & botten var detta säkert, precis som i de flesta andra liknande fall, i grund & botten den mänskliga faktorn som hade felat...

Jag sänder mina tankar till pojken & hans familj... & en känga till tidningen för vinklingen.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Visst är det trist med sådana vinklingar. Individer inom alla hundraser kan ju reagera på ett motsvarande sätt, även om inte alla har samma kraft att orsaka motsvarande skada som i det här fallet. Visst finns det hundraser som ligger högre upp i bettstatistiken (i den mån något sådant existerar) än andra, men det är både dålig stil och farligt att peka ut vissa raser. Farligt är det för att folk i allmänhet går runt och tror att det bara är vissa hundraser som är farliga och att man därmed kan bete sig hur som helst kring dessa. Golden och andra söta lurviga hundar är ju ett klassiskt exempel på det.

Jättetråkigt med pojken och fruktansvärt oansvarigt av hundägaren att binda sin hund utan tillsyn. Hoppas att pojken inte får allvarliga med av hundbettet.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

dessutom i samma artikel står det ju om 2 andrra rottisar som tagit en 5 månaders unge , burit upp på taket och dödat henne där :eek:

Ni som försvarar rottisar och tycker det är hemskt att er egen ras blir "drabbad"...Ni borde ju också inse att det inte ÄR gulligull hundar ni har skaffat er.
Jag fattar ju också att det är "individer" inom rasen och ägaren många ggr gör hunden...men dom är väl inte "vakthundar" för inte....
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Nej, inte sjutton är det några små nallar jag har i kopplet. Den ena har skärpa av större mått och det är ingen tvekan om att han kan bli förbannad. Den andra är feg som få och biter bara därför.

Mer balanserade rottisar är inte heller det några harmlösa kramdjur. Det är en hund med allt vad det innebär och också en rejäl hund som ska ha egenskaper som i fel händer kan göra dem farliga. Det är bara dumt att blunda för det.

De är dock inte direkt mycket mer trassliga än en rejäl schäfer med allvar i sig.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Det är väl ingen som försvarar rottisar specifikt. Inga hundar är väl gulligullhundar, det är det jag försöker att poängtera. Jag tror inte för ögonblicket att en Rottweiler har större benägenhet att bitas än någon annan hundras, möjligen frånsett vissa av herdehundsraserna.

Men du menar att hunden bet för att den var en Rottweiler?
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Men du menar att hunden bet för att den var en Rottweiler?

Nej det menade jag inte, men ibland tycker jag det blir för mycket skrik om det står att det är en rottis eller pitbull....man måste ju vara medveten om att det ÄR skarpa hundar, och det är väl bra om folk kan inse det.

Varför det står mest om dessa hundar är ju förmodligen att det är mode för puckon att ha dessa....schäferns tid är förbi nu och därför kanske det inte är nog många idioter som har dom..

Jadzia tycker jag förklarade bra vad en rottweiler är.Den som håller i kopplet bör veta vad den har. Och jag har sett en rottishane som var mer än lovligt förbannad....har aldrig sett en så målmedveten ilksa hos en annan hund...Ni som har rottis vet vad jag menar.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Men jag undrar vilken normalt funtad hund går på små barn helt oprovoserat??? måste ju vara fel på dom oavsett ras.

jag har aldrig gillat rottweiler just för att jag aldrig träffat en trevlig sådan.såna här artiklar gör mig inte mer intresserd av rasen snarare tvärtom:crazy:
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

I det andra fallet så var det hundar som aktiv andvändes som vakthundar. De hr kanske aldrig lärt sig umgås med folk,allra minst barn.
Spädbarnet kan ha skrikigt - vilket triggat hundarna att attackera - precis somd ehade gjort med ett skrikande råddjurskid eller liknade.
Gräslig händelse, och jag hoppas att det får folk att tänka efter innan de skaffar vakthundar istället för inbrottslarm.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

I det andra fallet så var det hundar som aktiv andvändes som vakthundar. De hr kanske aldrig lärt sig umgås med folk,allra minst barn.
Spädbarnet kan ha skrikigt - vilket triggat hundarna att attackera - precis somd ehade gjort med ett skrikande råddjurskid eller liknade.
Gräslig händelse, och jag hoppas att det får folk att tänka efter innan de skaffar vakthundar istället för inbrottslarm.

vidrigt är det i alla fall,fy fan stackars barn:cry: bli uppäten av två bestar *usch*

nej vissa raser borde inte okunnigt folk få äga,
jag kan se stora hundar (av olika raser) Rottisar,schäfer mm på mina promenader,hundarna är ute och går med sina ägare i stället för tvärtom:crazy: varför inte skaffa sig en hund man klarar av.
skrämmande.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Jag försvarar inte rottweilern specifikt utan blir irriterad på det faktum att den mänskliga faktorn helt & hållet utelämnas. Man kan ju förmoda att det handlar om just ett pucko som skaffat sig en rottis av fel anledning.

Jag förväntade mig en reaktion på att jag som själv har rottis tog upp & visade & "klagade" på artikeln, för det var svårt att formulera det så att det inte lät som "rottweilerns försvarstal".

Det känns lite tråkigt att som rottweilerägare få negativa reaktioner när man berättar vilken ras man har. Särskilt som några av de absolut trevligaste hundar jag träffat är just rottisar (med hundkunniga & icke moderasintresserade ägare dock).

Samtidigt som jag kan säga att om jag inte haft ovanstående hundars ägare och min uppfödare såpass nära att fråga till råds & ta hjälp av så skulle jag själv inte skaffat rottis just pga dess "hårdhet".

Det är bra att man får fram vad som kan hända men jag gillar inte sättet att spä på en ras dåliga rykte på ett sånt sätt.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Jag tycker det är hemskt oavsett vilken ras det var. Det spelar väl för f*n ingen roll om det var en rottis eller en golden:mad:

Att tidningarna vinklar och ofta tar fel på rasen på hunden kan jag hålla med om. Men hundägare är nog dom som ropar högst och protesterar hejvilt om att just den rasen är ju supersnäll ändå. Detta sker när det gäller en rottis, pitbull osv.
Andra lite "snällare" raser kan attackera dom också, och det skrivs i tidningar, men inte har jag hört några vilda protester när det gäller t ex. stövare, cocker spaniel osv.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

jo men så kommer det alltid att vara, vilket du o andra rottis/pitbulls ägare än säger...bevisa istället för folk hur snälla o underbara era hundar är, folk som tror alla är barnätande bestar. För varje människa ni kan övertyga motsatsen så får rasen liiite bättre rykte.

Det är samma för mig...jag har en "terrier/pincher" ...fy fan, det är ju sådana där ettriga skälliga små :devil:
När dom får träffa min är dom så kära allihopa..... :love:

Jag kan inte hetsa upp mig på hur den allmänna uppfattningen är, och trots allt ÄR terriers ettrigare än andra hundar och rottisar ÄR skarpare och hårdare än andra hundar...
Vill vi inte höra sånt så får vi väl skaffa oss en ful liten mops eller nåt. :D
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Köp en chinese crested ----dom har ju inga tänder ändå :angel:

(Ursäkta, jag kunde inte låta bli :D )
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Det känns lite tråkigt att som rottweilerägare få negativa reaktioner när man berättar vilken ras man har. Särskilt som några av de absolut trevligaste hundar jag träffat är just rottisar

Men vad menar du:confused: Vill du att alla människor du träffar ska avguda dig och tycka att du äger världens finaste hundras:confused: Det är väl en smaksak för var och en. Att dom har negativa reaktioner är väl bara att låta bli att bry sig eller om du ids förklara för dom om rasen och låt dom träffa din hund så kanske dom ändrar attityd sen.

Jag skaffade mig inte en tax för att alla skulle tycka att jag har världens finaste,snällaste osv ras. Nä jag ville ha taxen för att JAG tycker om den rasen*punkt*
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Vilda protester?

Jisses vad du gormar! Jag sa väl aldrig att någon skulle avguda varken mig eller min hund... Åter igen så var det hela bara en reflektion från min sida över vinklingen i reportaget. Jag har aldrig sagt att alla rottisar är änglar eller ens något som antyder att jag tycker det.

Klart som f-n att det är hemskt oavsett vilken ras det handlar om!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

jag har aldrig gillat rottweiler just för att jag aldrig träffat en trevlig sådan.såna här artiklar gör mig inte mer intresserd av rasen snarare tvärtom:crazy:

Vilket är fullt förståeligt... Jag har aldrig träffat en trevlig långhårig collie så därför har jag svårt för den rasen. Men jag är övertygad om att det finns massvis med trevliga collies runtomkring i vårt avlånga land trots detta.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Vilket är fullt förståeligt... Jag har aldrig träffat en trevlig långhårig collie så därför har jag svårt för den rasen. Men jag är övertygad om att det finns massvis med trevliga collies runtomkring i vårt avlånga land trots detta.

jag tror att det finns trevliga Rottisar oxå,fast jag har tyvärr inte träffat någon ännu;)
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Jag tycker faktiskt att du har en stor poäng.

Jag kan heller inte skriva under på det folk säger att "det kan hända med vilken ras som helst". Javisst på ett sätt. Men hur stor är chansen? Tydligen är chansen större än med viisa andra raser. Eller? Jag tror inte att alla raser går att trigga till samma beteende geom att bara vara dålig hundägare.

Vissa raser avlas inte på samma egenskaper som brukshundar och hundar ned total avsaknad av anlag för diverse beteenden får dem inte heller bara genom att ha en dålig ägare. Skaffar man sig en brukshund så ska man vara medveten om att de föds med vissa egenskaper som kan bli jobbiga om man triggar dem fel. En hund som är avlad i generationer för att vara snäll och trevlig står emot en dålig hundägare mycket mer.

Sluta säga åt folk att hunden blir vad man gör den till. Ge istället konkreta exempel på vad som kan hända om man misslyckas och vad konsekvenserna blir av det. Då skulle vi kanske kunna minska på antalet brukshundar som hamnar i fel händer.
 
Senast ändrad:
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Vilda protester?

Jisses vad du gormar! Jag sa väl aldrig att någon skulle avguda varken mig eller min hund... Åter igen så var det hela bara en reflektion från min sida över vinklingen i reportaget. Jag har aldrig sagt att alla rottisar är änglar eller ens något som antyder att jag tycker det.

Klart som f-n att det är hemskt oavsett vilken ras det handlar om!!!


Jag tycker mig inte kunna se någon överdriven vinkling i artikeln, men å andra sidan vet jag inte sanningen om hur det gick till. Du kanske vet och kan förklara för mig om denna vinkling som du reagerar så starkt på. Det jag läser i artikeln är väldigt tragiskt och får mig må dåligt, inte att jag känner att nu har dom nåt emot rottisarna igen journalisterna. Det finns ju faktiskt en anledning till varför man har rottis till vakthund och inte pappilon.

Alla artiklar och likn är mer eller mindre vinklade oavsett handling och det tror jag iaf varannan svensson har lärt sig vid det här laget.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Hoppas det är ok för Jadzia att jag kopierade detta hon skrev i en annan tråd....tycker det var väldigt bra skrivet. Visserligen ang korsningar, men bra uttryckt ( som vanligt)

[QUOTE

--------------------------------------------------------------------------------

Hästar och hundar skiljer sig på några viktiga punkter, användningsområde och mentalitet. Medan hästar av alla raser har i stort sett lika mentalitet skiljer den sig vida mellan hundar. Exempelvis ska en brukshund ( exempelvis Rottweiler, Schäfer och Begisk Vallhund) har skärpa, försvar och liknande egenskaper. Det innebär i praktiken att en brukshund ska kunna bli förbannad och försvara både sig själv och sin förare med hot och bett. För att det då inte ska gå helt överstyr ska de också ha andra egenskaper som balanserar, såsom mod, villighet att vara sin ägare till lags och stabila nerver. En brukshund får inte tända för fort och måste kunna slå av och avreagera. De är helt anpassade för att kunna brukas av människan i skydd, spår, sök osv.

Andra typer av raser har sina specifika egenskaper. Jakthundarna har en mentalitet anpassad för att jaga. En ras som ska jaga vildsvin är mycket tuff, modig och hård, medan apportören ska ha en mjuk mun, milt humör och absolut inte vara hård. Med hård menas då förmågan att glömma och skapa minnesbilder. En hård hund har telfonminne medan en vek/mjuk hund minns mycket väl.

Raser som är avlade för att jobba med människan har egenskaper som gör dem villiga att vara tills lags medan andra raser som i huvudsak arbetar på egen hand saknar detta. De kan lika gärna ge människan fingret om det inte passar. Raser som tidigare använts till kamp har i sin tur andra egenskaper som gör att de inte vänder sig mot människan eller bli helt omöjliga att hantera.

Hunden mentalitet har formats av vad vi använt dem till och det ligger till stor del i generna. En hund blir inte vad du gör den till. En hund blir vad du gör den till utefter dess medfödda förutsättningar. Det är ett rovdjur vi har att göra med och för att det då inte ska gå helt överstyr krävs det att vissa bitar vägs upp av andra.

Om man exempelvis korsar en Rottweiler och en Bordercollie kan man få det värsta av två världar. En Rottweiler ska kunna försvara sig och sitt, bli förbannad på människor när det behövs, vara modig och lagom hård i skallen. Samtidigt är de dock inte direkt samarbetsvilligga utan kan behöva övertalas. Något som då blir väldigt viktig med denna ras är att de inte är nerviga eller tänder på alla cylindrar på en mikrosekund utan de ska ta sig tid att titta. Bordercollie är en annan ytterlighet. De ska vara snabba, "stressiga" och allt det som en Rottweiler inte ska vara, just för att BC ska klara sitt jobb med fåren. Om man då tar och blandar de två kan man få ett strssat nervknippe som blir arg och biter först och frågar sedan.

Något annat somman ska akta sig för är att blanda stor kamplust och skärpa. Amstaff och pitbull har stor kamplust kvar från den tiden då de kampade med andra hundar. Dock är de förareveka (dvs villiga att vaar ägaren till lags) och saknar förmåga att bli arg. Det gör att man som människa kan gå in och bryta sin hund utan att bli söndertuggad själv. Polarhundar ( som siberian husky) å sin sida har skärpa, men inte alls samma kamplust. De är heller inte lika förarveka och mer hårda i skallen. Blandas de två kan man få en hund som blir arg som fan och aldrig ger sig och som man dessutom inte kan få nog styrning på.

Det är just på grund av detta som hundavel är så komplext. Det är inte nog med att man ska kolla hälsan och grundläggande mentalitet. Man ska också se till att man inte får konstiga mentala krockar, där hunden inte vet om den ska jaga eller valla fåren, eller får fram helt knasiga avkommor som kan bli farliga.][/QUOTE]
 

Liknande trådar

T
Övr. Hund http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,976459,00.html Mycket i denna artikel är helt sjukt, men det som jag fastnade för...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
9 669
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp