Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

*kl*

Läste också den här artikeln....fruktansvärt.

Det här är absolut inget försvar för rasen utan bara lite frågor...

När man läser om sådana här tragiska saker så brukar det vara från USA....har man samma avel inom raserna där som här?

Jag har träffat många mycket trevliga rottweilers och en mindre trevlig.
Folk jag pratat med (ägare bla. ) har sagt att dagens rottweiler är inte är avlade på samma sätt som förr...som för vakt osv...att de inte är så hårda längre utan mer avlade som familjehundar....vad säger ni om det?
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Vi som inte har ursnälla och trevliga hundar då? ;)

Men visst, det du beskriver är den bästa reklamen för rasen, men jag har faktiskt inte lust och ingen av hundarna passar för det.

Däremot kan jag ju föregå med gott exempel vad gäller knasbollar och få folk att inse att det faktiskt går att ha ordning på dem också. HUndne är kanske inte klok men hon är i varje fall lydig.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Naturligtvis är det större risk att det går fel med vissa raser än andra. De mjuka och lätta raserna är mer förlåtande och tolererar att ägaren gör en massa misstag utan att bli nervösa vrak eller dominanta stridspittar. En hund som är "mer hund" gör det inte. Den ser sin chans att ta över, den slår tillbaka om den blir orättvist behandlad eller så lever den bara ut alla de instinker en hund har så som de ser ut när ingen kontroll finns. Betänker man då vilka egenskaper en del raser har att spela med är det inte konstigt att det går fel.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Det är sant att rasen har snuttfierats. Den är inte lika skarp eller svår som den varit en gång i tiden, men samtidigt har något gått hemskt fel i denna snuttifiering. Man skulle ju kunna tro att antalet olyckor skulle minska när man inte längre tar fram mentala monster-rottisar, men istället har de ökat. Snuttifieringen bidrar till rasens popularitet, fler hamnar hos olämpliga ägare och alla exemplar som gör det är inte gulle-gull-björnar. Det finns rester av den gamla, tyska ulven i princip alla rottisar och hos en del kommer det fram mer än ägaren trott var möjligt.

En annan sak som denna snuttifiering gjort är att man i sin strävan att göra rasen familjevänlig tappat bort en del viktiga egenskaper. Det var arbetet som gjorde rottisen till vad den var och det var arbetet som höll den stabil. De gamla var förvisso tuffa, men samtidigt balanserade. När man då försökt avla bort det svåra har man också fått med sig lite av modet, arbetsviljan och nerverna. Man ser fler och fler fega rottisar med nervösa tendenser eller rent av rädda exemplar med klara nervproblem. Ponera då att det i dessa exemplar finns kvar en del skärpa och försvar som plockas fram vid minsta tillstymmelse till hot. Det säger sig självt att en sådan hund varken blir lätt eller trevlig. Så ser verkligheten ut idag blandat med rena snutte-exemplar, medelmåttor och några som fortfarande fungerar som brukshund.

Det är inte gjort i en handvändning att undra en hel ras och ofta tror jag man gjort rasen en stor otjänst när man började snuttifiera. Hundarna må ha varit tuffa förr, men de var i varje fall stabila. Om folk bara kunde låtit bli att köpa en ras de inte var lämpade för så hade rottisen inte behövt bli någon kram-nalle.

Jag har skrivit en B-uppsats i just det här och faktum är att det var först på 40-talet som det skedde en allvarlig olycka med rottisen iblandad och då hade rasen ändå funnits i landet i 30 år. Siffran var sedan rätt låg under kommande decennier, men så i samband med snuttifiering bara exploderade det och det har varit mördarhund i medierna sedan dess.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

dessutom i samma artikel står det ju om 2 andrra rottisar som tagit en 5 månaders unge , burit upp på taket och dödat henne där :eek:

Ni som försvarar rottisar och tycker det är hemskt att er egen ras blir "drabbad"...Ni borde ju också inse att det inte ÄR gulligull hundar ni har skaffat er.
Jag fattar ju också att det är "individer" inom rasen och ägaren många ggr gör hunden...men dom är väl inte "vakthundar" för inte....

Jag vet mycket väl vad jag har i kopplet.
Skulle aldrig ha han lös bland folk o.s.v. på stan även om han är ruskigt stabil i huvudet o sorterar saker bra. Men han kan bli arg o då blir han redigt arg också o det vill jag inte att nån oskyldig hamnar i mellan för det blir inte skoj. Få Rottisar i dag är bra i huvudet om man ska vara ärlig. De är rent av ganska klent mentalt o skulle behöva få in nya blod utifrån o då inga utställnings hundar för Rottisen är snart borta som brukshund i Sverige som folk avalar galet på rasen.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Och jag har sett en rottishane som var mer än lovligt förbannad....har aldrig sett en så målmedveten ilksa hos en annan hund...Ni som har rottis vet vad jag menar.

Försvarslust kallas det då :smirk:
vilket jag gillar i stora mängder om den har en vettig skalle som styr det på rätt sätt.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

vidrigt är det i alla fall,fy fan stackars barn:cry: bli uppäten av två bestar *usch*

nej vissa raser borde inte okunnigt folk få äga,
jag kan se stora hundar (av olika raser) Rottisar,schäfer mm på mina promenader,hundarna är ute och går med sina ägare i stället för tvärtom:crazy: varför inte skaffa sig en hund man klarar av.
skrämmande.

Du skulle få komma hem till mig o se min hund arbeta i skyddet sen efter det gå hem o ta en fika hemma i soffan o se vilken trevlig hund min är även om han är dresserad till o skydda oss. Han är tränad på ett vettigt sätt.Bara för han är tränad som skyddshund betyder inte att det inte finns av o på knapp. Han styrs av mig i skyddet allt sker på kommandon. Om jag inte blir hotad nej då finns det ju ingen anledning till o bli förbannad o skydda mig o min familj. Det blir så om man tränar fel och har en dålighund mentalt. Jag kan garantera dig att du tror att det är en labbe i Rottiskostym.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

*kl*

Läste också den här artikeln....fruktansvärt.

Det här är absolut inget försvar för rasen utan bara lite frågor...

När man läser om sådana här tragiska saker så brukar det vara från USA....har man samma avel inom raserna där som här?

Jag har träffat många mycket trevliga rottweilers och en mindre trevlig.
Folk jag pratat med (ägare bla. ) har sagt att dagens rottweiler är inte är avlade på samma sätt som förr...som för vakt osv...att de inte är så hårda längre utan mer avlade som familjehundar....vad säger ni om det?

Visst är det så o det är tragisk vändning för rasen. Det är inte meningen med att alla ska kunna ha en Rottweiler o det ser vi ju goda tecken på här i denna artikel också. Det är en speciell ras o jobba med. Men det skulle kunna vara mer hund och sundare i skallen och rätt ägare, då skulle vi slippa 85% av såna här incidenter som skett nu.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Poängen är väl just att din hund har en av-och-på-knapp, som du har hittat och kan kontrollera.
Därför är din hund trevlig, kombinerat med ett bra psyke.
Problemet uppstår ju när hunden har en på-knapp, och folk inte har en susning om hur man ska få hunden att lägga av.
Den där viktiga lilla egenskapen "Pondus" är det många som saknar.
En del får kämpa för sitt ledarskap, andra har det naturligt.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Poängen är väl just att din hund har en av-och-på-knapp, som du har hittat och kan kontrollera.
Därför är din hund trevlig, kombinerat med ett bra psyke.
Problemet uppstår ju när hunden har en på-knapp, och folk inte har en susning om hur man ska få hunden att lägga av.
Den där viktiga lilla egenskapen "Pondus" är det många som saknar.
En del får kämpa för sitt ledarskap, andra har det naturligt.

Exakt!

O därför är Rottweiler inte en allmanshund utan för rättägare men det fattar inte folk.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

...och då kan man förstå att rottisen anses vara en "farlig" best av allmänheten....

Nej jag tycker igentligen rasen förtjänar det ryktet. De allra flesta är riktigt trevliga hundar. Men de hamnar hos nötter som inte kan styra dom så det är många gånger hundförarens problem som gjort hunden till vad den är. De flesta rottisar är godmodiga o lugna i sig själv även om de inte är perfekta.
 
Senast ändrad:
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

*kl*
Men det är väl som med alla farliga vapen.
Man håller reda på dem.
Man lämnar inte pistoler, gevär eller motorsågar så att barn kommer år dem.

Och om ett barn råkar komma åt dem ändå, så betyder väl inte det att man smälter ned alla pistoler, gevär och motorsågar?
Utan bara att man låser in dem bättre?

Varför denna rasdebatt?
Man håller ordning på sin hund, så händer inte sådana här saker.
Hur svårt kan det vara?
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

*kl*
Men det är väl som med alla farliga vapen.
Man håller reda på dem.
Man lämnar inte pistoler, gevär eller motorsågar så att barn kommer år dem.

Och om ett barn råkar komma åt dem ändå, så betyder väl inte det att man smälter ned alla pistoler, gevär och motorsågar?
Utan bara att man låser in dem bättre?

Varför denna rasdebatt?
Man håller ordning på sin hund, så händer inte sådana här saker.
Hur svårt kan det vara?

Exakt!

Det där har jag fått inpränt för jag håller på med skydd med mina hundar. Mina hundar räknas till kategori vapen.

Man kan få vilken hund hur rabiat som helst utan styrning men Rottisen har en mindre retningströskel så det är enklare o starta det godståget o betydligt svårare o bromsa det.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Men jag undrar vilken normalt funtad hund går på små barn helt oprovoserat??? måste ju vara fel på dom oavsett ras.

jag har aldrig gillat rottweiler just för att jag aldrig träffat en trevlig sådan.såna här artiklar gör mig inte mer intresserd av rasen snarare tvärtom:crazy:


Jag tycker du borde se till att träffa en bra rottis.
Den är mins lika go som vilken annan hund som helst. Jag har nu min 4 rottis. Har själv haft 4 barn i hop med mina hundar.
Där emot blev min dotter biten i ansiktet av en schäfer.
Se till att träffa en go rottis
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Fel ägare och fel korsningar blir inte bra.

Rottisen är en gör fin hund. Man kan få vilken hund som helst att bli aggresiv. Vi fick lära oss på kursen att den mest bitande hund är golden.

Min förra tik va så fruktans värt snäll inget agresivt i henne. Lydde som en gud.
På gåden där jag hade min häst ,hos min svägerska. Där hade de en golden tik. Hon var alltid lös.
En dag så hade jag min hund lös för dom lekte.
Då kom de ut och bad mig koppla min hund. Hon var så farlig. Visst jag kopplade upp henne.
Var var hon farlig ??
Alla va rädd bara för att hon var en rottis.

Nu har jag en valp på snart 5 mån. Några av dom har pratat med henne. Så hon inte skall vara arg på dom.
Skälva har de en lite blandras 5 raser pudel tax,terier 2 sorter spets.Liten liten hund.
Så skall de köpa en dvärg snauser..
Och en hund är tax, spets. Så är de rädda för min valp. GGRRR bara för det är rottis
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Jodå, men hur ska man veta det från början?;)
Man tror ofta att man är mer konsekvent än vad man är,
det inser man när man träffar någon som verkligen är det...:)
Den där känslan av vanmakt man får, den är inte lätt att komma runt.
Problemen jag har med nuvarande voffla, är skrattretande om man jämför med dem jag hade med min 1:a vovve (rottis).
Skillnaden är nog skärpan, och att min nuvarande hund är betydligt mer förarvek.
Hon har en mentalitet som liknar min egen, det hade inte rottisen, och jag kunde inte ställa om mig så mycket som det hade krävts för att saker skulle böra funka.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Jag tycker mig inte kunna se någon överdriven vinkling i artikeln, men å andra sidan vet jag inte sanningen om hur det gick till. Du kanske vet och kan förklara för mig om denna vinkling som du reagerar så starkt på. Det jag läser i artikeln är väldigt tragiskt och får mig må dåligt, inte att jag känner att nu har dom nåt emot rottisarna igen journalisterna. Det finns ju faktiskt en anledning till varför man har rottis till vakthund och inte pappilon.

Alla artiklar och likn är mer eller mindre vinklade oavsett handling och det tror jag iaf varannan svensson har lärt sig vid det här laget.

Jag har skrivit "vinkling" och inte "överdriven vinkling"... Jag har försökt uttrycka att jag ville att puckot till ägare som bundit upp en uppenbart aggressiv rottis vid en lyktstolpe där folk rör sig i närheten skulle nämnas som oansvarig samt att jag önskade att artikeln med en rad eller två skulle nämna just det faktum att rottisen kanske inte är en hund för "vem som helst" & att den kräver mycket jobb & disciplin.

Precis som PIRU skriver så kan många rottisar vara tuffa & hårda skyddshundar på "arbetet" för att sedan förvandlas till "labben i rottiskläder" när den kommer hem... Men många verkar tro att oavsett individ så är rottisen en vansinig mördarmaskin som lever för att döda.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Jag vet inte hur det är med strikt hundägaransvar i andra länder, men jag förstår inte vad det är att hänga upp sig på:confused: Bara för att det var en rottis som attacekade behöver man ju inte sätta in en rasstandard om hunden eller liknande i artikeln för att förklara för läsarna att det inte är rottisens fel. Den huvudsakliga nyheten om pojken som blev biten och om hur farligt nära döden han var har ju gått fram. Jag tror inte att dom skrev om just han bara för att det var en rottis som anföll. Är läsaren intresserad av rasen så får h*n ta reda på mer fakta än att läsa kvällstidningen.
 

Liknande trådar

T
Övr. Hund http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,976459,00.html Mycket i denna artikel är helt sjukt, men det som jag fastnade för...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
9 669
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp