Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Jag tycker du borde se till att träffa en bra rottis.
Den är mins lika go som vilken annan hund som helst.
Men frågan är om de ska vara det? Ska det verkligen vara så? Det ska väl vara en hund som har ett paket som den kan plocka fram när man vill det? Precis som många andra brukshundar. Förmåga att kunna plocka fram skärpa och försvarlust. Man vill inte ha en brukshund som har avsaknad av det. Då skaffar man väl sig en annan ras?
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Exakt!

Det där har jag fått inpränt för jag håller på med skydd med mina hundar. Mina hundar räknas till kategori vapen.

Man kan få vilken hund hur rabiat som helst utan styrning men Rottisen har en mindre retningströskel så det är enklare o starta det godståget o betydligt svårare o bromsa det.
Tycker jag var väldigt bra uttryckt. Men många skaffar inte sådana här raser o menar att bara de är snälla så blir hunden snäll.
PL
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Nej, du har rätt. Man vill inte ha fram rottisar utan ett visst mått av allvar. Det ska finnas både skärpa, försvar och lite annat smått och gott i hunden, annars är det bara en labbe i svartbrun kostym.

Tyvärr håller inte alla med om detta och det är därför avlas det fler och fler snutte-rottisar. Min egen är ett exempel. Hon har fan ingenting av något. Målgruppen för rottisen ändrades. Det blev en populär ras som "alla" ville ha och för att då alla skulle kunna ha en fick man göra en sorts light-version.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Light-versionen såg jag redan som liten på 50-talet, o den häftiga som inte blir pålitlig ens i "experthänder" ser jag fortvarande då o då.
PL
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Jo de säger ju att om man själv är mjuk så blir hunden mjuk:angel:
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Förstår verkligen att man har förutfattade meningar om rottisarna (om man får kalla det för det) efter allt man läser om dem. Vi skaffade vår första rottis i vintras, en fantastisk kille som var en så kalad "problem-hund" som gick till attack mot sin dåvarande ägare osv. Vi vet dock inte om detta är sant, men jag tvivlar..

Det är trist att man bara hör om alla negativa saker kring rottweilerna, inte tusan läser man om rottisarna när de fungerar inom de militära, eller som ledarhundar etc. Men de kan faktiskt göra nytta, trot eller ej!

Förlåt om jag kapar tråden lite, men jag kan inte hjälpa det! Måste bara lägga in denna underbara bild på mig och vår herre när vi ligger på gräsmattan och solar oss i våras.

http://www.pixbox.se/pic_show_id4558487.html

/Fanny.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Jag tycker du borde se till att träffa en bra rottis.
Den är mins lika go som vilken annan hund som helst. Jag har nu min 4 rottis. Har själv haft 4 barn i hop med mina hundar.
Där emot blev min dotter biten i ansiktet av en schäfer.
Se till att träffa en go rottis

Ja, Arabizar får mer än gärna komma på besök hemma hos oss och hälsa på Dusty, jag kan garantera att hon hade älskat honom direkt!

/Fanny.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Hmm så många Rottisar som ledarhund finns det inte sen inte inom försvaret heller de försvinner mer o mer från arbete och de flyttas mer o mer till utställnings ringarna så det är inte så knepigt att det inte hörs så mycket om dom i arbetet.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Den häftiga?

Är det feg-rottisarna med skärpa som mullrar som godståg så fort ett grässtrå rör sig som du syftar på?
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

vidrigt är det i alla fall,fy fan stackars barn:cry: bli uppäten av två bestar *usch*

nej vissa raser borde inte okunnigt folk få äga,
jag kan se stora hundar (av olika raser) Rottisar,schäfer mm på mina promenader,hundarna är ute och går med sina ägare i stället för tvärtom:crazy: varför inte skaffa sig en hund man klarar av.
skrämmande.


Vissa raser ? Det handlar inte om vilken ras det är...Det handlar om den som håller i kopplet.lika bra en sankt bernad kan göra det som en grandis.... Så ja tycker inte man ska säga vissa hundraser....Det gäller alla hundraser oav stl!!!
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Det är trist att man bara hör om alla negativa saker kring rottweilerna, inte tusan läser man om rottisarna när de fungerar inom de militära, eller som ledarhundar etc. Men de kan faktiskt göra nytta, trot eller ej!

Det var ungefär så jag tänkte när jag läste artikeln... allt detta negativa jämt om rottisarna men aldrig att det nämns vilka fantastiska insatser många rottisar gör som arbetande hundar.

Vilken underbart vacker hund du har förresten :love:
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

En sådan bor det här. Det är husses hund och han är helt hopplös att hantera. Lättskrämd mespropp som löser allt genom att bli arg. Igår fick han en kvist i baken och då blev han arg på busken. Knas-hund.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Det var ungefär så jag tänkte när jag läste artikeln... allt detta negativa jämt om rottisarna men aldrig att det nämns vilka fantastiska insatser många rottisar gör som arbetande hundar.

Vilken underbart vacker hund du har förresten :love:

Tack för ditt medhåll. Jag läste om ett rottis häromdagen som fungerade som ledarhund åt en kvinna som hade ett handikapp, kommer dock inte ihåg vilket det var och det spelar i och för sig ingen roll.
Tyvärr är det så tt detta sällan kommer upp i media, utan de gottar sig i alla tråkigheter kring vissa hundraser, det är ju aaaaaldrig ägarens fel, utan alltid rasen det är fel på..........
Tack för berömmet Dusty är en underbar herre, både utseendemässigt och i psyket! (Får skryta lite, haha:angel: )

/Fanny.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Hmm så många Rottisar som ledarhund finns det inte sen inte inom försvaret heller de försvinner mer o mer från arbete och de flyttas mer o mer till utställnings ringarna så det är inte så knepigt att det inte hörs så mycket om dom i arbetet.

Nej, tyvärr finns de kanske inte lika mycket tillgängliga inom dessa områden, men visst förekommer dem och det är synd att det inte uppmärksammas. Kanske är det därför fler satsar på aveln och inte på flrsvaret eller att ha rottisar som ledarhundar, tyvärr.
Det är ju det de egentligen passar bäst till.

/Fanny.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Nej, tyvärr finns de kanske inte lika mycket tillgängliga inom dessa områden, men visst förekommer dem och det är synd att det inte uppmärksammas. Kanske är det därför fler satsar på aveln och inte på flrsvaret eller att ha rottisar som ledarhundar, tyvärr.
Det är ju det de egentligen passar bäst till.

/Fanny.

Naj en Rottweiler som ledarhund är den ju inte gjord för. En ledarhund ska inte han några aggressioner alls. Vilket de flesta rottisar har med en skalle som en rivningskåk ja då blir det inget vidare ledarskaps ämnen.

Rottisen ska var godmogen mot folk med ett försvarspaket och en skalle som styr upp det hela.
 
Sv: Rottweilern attackerade Harvey, 2 år...

Sen handlar det om annat också. På t.ex. flygplatser så vill man ha en hund som inte väcker negativa känslor hos folk. Det är klart att folk reagerar mindre på en Labrador än på en polis/militärhund. Det finns folk från andra länder än Sverige också som passerar våra gränser. Det talat också emot att ha liknande hundraser som ledarhundar, som man faktiskt får ta med sig överallt.
 

Liknande trådar

T
Övr. Hund http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,976459,00.html Mycket i denna artikel är helt sjukt, men det som jag fastnade för...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
9 669
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp