Rottweilerägare!

Sv: Rottweilerägare!

Okej, nu är ju inte jag rottweilsägare.

Men jag har tagit hand om en (juförsig fortfarande i valpstadiet i humör och att förstå, men nästintill full stor var han då). Å jag märkte inte att folk gick omvägar runt mig då iaf, fast det var ju bara en ckas tid oxå...

Förstår inte varför folk ska ta omvägar för att man har en rottis, tycker dom är helmysiga, killen jag hade hand om i en vecka är ju bara för go å vill vara i närheten av en hela tiden.

Jag har ingen renrasig Rottweiler, men en korsning mellan Rottweiler/Dobermann. Det är ganska många här som undviker oss, jag vet inte riktigt varför alla gånger. För det mesta förstår jag dem, då min hund ofta drar igång det tunga artelleriet när vi möter hundar, och han skiljer inte på tik eller hane först - ni vet skjut först och fråga sen?

Men det händer ganska ofta att man ser folk på håll, innan det har påbörjat nån morrning hos min pojk ens, som kastar sig in på en tvärgata, eller över på andra sidan gatan.... Eller som en kille med en JR, han gick framför oss, vi var kanske 15 meter bakom, killen vänder sig om, ser oss och sliter upp hunden i kopplet och kastar sig ut på bilvägen? Eh, min hund var helt lugn och gjorde ingen ansats till något mer än att skynda sig fram till den andra hundens kissfläckar och markera över? Ser han verkligen så otäck ut, eller går ryktet bland hundägare på stan att han inte gillar andra hundar:confused:

Här tror jag ingen går omvägar när de ser mig och min hund. Jag tror de börjar bli vana att se oss ränna runt.

Däremot kan jag märka att vissa tycker det är obehagligt att möta oss, speciellt de som aldrig sett till oss förut. De bromsar upp stegen och tittar lagom misstänksamt åt vårt håll. Jag brukar inte bry mig så mycket utan travar på. Jag kan förstå deras skepsis eftersom det springer rätt mycket lösa knephundar i skogarna här och så kommer jag med ännu en lös rottis.

Jag går ingen omväg, när jag möter en Rottweiler i alla fall. Finns i regel ingen anledning till det tycker jag.

Jag går jätteomväg om jag ser Rottweilern som bor här i huset. Tanten som har henne kan inte hålla henne och det verkar inte vara någon trevlig hund.

Det är jättemånga som går omvägar kring mina Labradorer också. I början så undrade jag "va f*n". Men jag har märkt att det är deras hundar som är hysteriska och därför vill de inte möta någon alls...

Tycker inte det är så många som går omvägar när jag kommer med min rottis. Men jag är noggrann med att alltid kalla in honom och låta honom gå fint vid min sida om vi möter någon. Jag antar att folk märker att jag kan kontrollera honom då. De enda som tenderar att gå omvägar är de med hundar som gör utfall. Framförallt de med småhundar. Jag antar att det beror på att de är rädda för att min hund ska svara upp.

Har de en mindre hund så viker de ofta av innan man kommer fram. Visst-man ska ha respekt för alla hundar, men det finns gränser för hur man ska bete sig.
Rottweilers vill ju också ha social kontakt med andra hundar, men det blir inte så mycket kontakt om folk uppfattar det som om det står "aggressiv kamphund" i pannan på hunden. :devil:

Här är det ingen som går omvägar, men folk springer, stannar o skäller på hundarna, ställer sig o morrar, skriker o är helt spritt språngande galna. jag blir vansinnig!!!!

Jag har en blandis rottis schäfer men han ser ut som en rottis. Även om diesel är den snällaste man kan tänka sig och alltid viftar så svansen så går mpnga omvägar och tittar lite snett. När jag var inne i borås så började en liten kille gråta bara han fick syn på diesel.:angel:

Det bästa var när en ca 80 årig tant staplade fram och sade: vilken go och glad hund

Haha önskar alla hade den inställningen och inte bara såg till hans utseende.:bow:

Det där med tanten är jag med om med jämna mellanrum här hos mig med. Det verkar som om gamla damer inte är rädda för stora hundar på samma sätt som yngre folk :confused: ;)

Det är speciellt en liten gumma som går med rollator, hon är fruktansvärt ostadig och ramlar lätt omkull hur lätt som helst. Hon blir så glad när man kommer med herr Hund, och vet knappt hur hon ska göra för att komma åt att klappa överallt, och våran jycke är lika glad tillbaka, lutar sig med alla sina 43 kilo mot tanten, och där står vi och försöker se till att hon inte ramlar! :rofl:

Kan jag så går jag omvägar med min hund, men det är inte uteslutande stora raser, utan alla stora till små. Om jag inte vet vem hunden och människan är och vet hur min reagerar på den.

Min hund ganska liten, han räknas nog till mellan med sina 13kg. Och många med stora hundar tror säkert jag är rädd eller nått. Men jag går omvägar för att min hund blir väldigt osäker i hundmöten, och har hunden vi möter "fel" ägare så hjälper det inte mig i min träning för att min hund ska bli säkrare.

Men om du nu var intresserad av endast rottisbiten, så kan jag berätta att ibland går vi på långprommisar med en. Så den undviker vi ju inte. ;)

jag går inte omvägar om jag inte ser att hunden gör utfall eller så, vilket jag aldrig sett än.. däremot saktar jag in eller ibland stannar, vid möte av vilken ras som helst.. det gör jag eftersom jag sitter i permobil och jag har mött en del hundar som är rädda för den, inte många men några och jag tar hellre det säkra före det osäkra, vill inte skrämma en hund i onödan! så många hundägare tror nog jag är rädd för hundar!

Nu har jag ingen rottweiler, men en schäfer och ja, de flesta man möter går en liten loop runt oss.

Brorsan har en rottis tik och när vi är ute och går tillsammans så händer det att småhund ägare lyfter upp sina hundar och gr en stor loop runt oss....

Jag har för vana att prata med hästar och hundar som närmer sig mig. Jag brukar ofta stå still lite vid sidan av gångvägar och "leta växter & djur". Framförallt hundar kan bli misstäksamma mot en person som står helt still i diket. Så då har jag för vana att småprata lite och säga att det "bara är jag". Har jag en kompis med är det lättare för då kan jag småprata med kompisen istället. Man borde kanske låtsas prata i mobilen istället? Det är nog mer accepterat :p

Beror på var jag går med min rotta...Vanliga turerna är det fåtal som kanske bromasar upp lite.... kallar alltid in och sätter henne intill sidan för att visa att jag har koll...

Har en policy till vill inte att främmande barn hälsar/vill klappa på min hund då hon inte är van o jag inte vet hur hon kommer bete sig...

fler som gör så??

Det ser rätt komiskt ut när man möter tanter som sliter med sej sina tokskällade småhundar så långt ifrån oss de kan och min människoätande-livsfarliga-kamphund lyfter inte ens blicken och tittar på dem. Undra vilken hund som är "farligast" då...:(
När jag möter folk brukar jag köra lite lydnad så de jag möter ser att jag har koll på läget.
Oh nej, jag brukar inte låta folk hälsa på min tjej. Men det är enbart för att då kommer vi ALDRIG därifrån för hon är det keligaste som finns.:D

Jadzia skrev:
Här tror jag ingen går omvägar när de ser mig och min hund. Jag tror de börjar bli vana att se oss ränna runt.

Däremot kan jag märka att vissa tycker det är obehagligt att möta oss, speciellt de som aldrig sett till oss förut. De bromsar upp stegen och tittar lagom misstänksamt åt vårt håll. Jag brukar inte bry mig så mycket utan travar på. Jag kan förstå deras skepsis eftersom det springer rätt mycket lösa knephundar i skogarna här och så kommer jag med ännu en lös rottis.

Har du din Rottweiler lös :crazy:
Att ha ordet hund och ordet lös i samma mening gör mig rädd...
Många människor tror att "min hund är så snäll och lydig så han/hon kan vara lös utan problem" eller "här går det aldrig någon med hund så här kan han/hon vara lös" och sedan står de där och skriker på sin hund som anfaller en annan hund...
Det har hänt oss flertalet gånger och våra hundar har fått åkt in på djursjukhuset flera gånger och en gång var det nära att en av våra hundar inte överlevde p.g.a. enorma skador :(
Efter den sista incidenten vågade vi knappt gå utanför dörren och när man väl gjorde det ville man gärna vara beväpnad med någonting...
Jag skulle gärna se att alla hundägare höll sina hundar kopplade för att vara på den säkra sidan...
Ett tag ville vi inte ha hund mer eftersom de bara blev anfallna hela tiden...ska det behöva vara så?

Senast ändrad av en moderator:

Men det beror ju på vilken koll man har på sin hund tycker jag. Om jag litade fullt ut på min hund så skulle jag ha den lös men nu gör jag inte det och har den kopplad. Men känner många som har sina hundar lösa och vet nog ingen som blivit attackerad flera ggr. Men kan hålla med om att man ska ha hunden kopplad om man inte har koll på den, brukar möte en tant som vars hund alltid blir lika glad att se mig och mina hundar, så den springer mot oss men jag blir arg å pratar med ägaren och hoppas att det inte ska hända flera ggr.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 253
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 869
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 033
Senast: Snurrfian
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur