Rottweiler

T

Trollbunden

Jag har alltid velat haft en rottweiler, och dem få jag träffat har verkligen varit så underbara och personliga.. tyvärr har jag HÖRT mer dumt om dem, att dem är aggresiva, ja rent ut sagt farliga.

Hela tiden har jag sagt;
"-Det är ju hur ägarna har uppfostrat dem, det kunde ha varit vilken ras som helst.."

Men jag hör hela tiden negativa/farliga saker om dem/dem gjort,
och för att göra en lång historia kort..
hur är egentligen en rottweiler?

Jag vägrar tro att dessa vackra hundar är farliga "naturligt".

Sv: Rottweiler

rottweiler är en fantastisk ras, men oxå en tuff ras som kräver en bra ledare, annars blir den ledare själv å då kan man få stora problem, man ska alltid ta reda på så mycke som möjligt innan man bestämmer sig för vilken ras man ska satsa på, inte bara gå på utseende.. men som sagt rottis är en underbar familje hund om den kommer till någon som är beredd att aktivera hunden både psykist å fysiskt,

Rottweilern är en hund som kräver aktivering för att vara trevlig, tycker jag. En uttråkad rottis käkar upp möblerna, gräver hål i golven, vaktar mot allt och alla osv.

En rottis som får fysisk och framförallt mental aktivering och är frisk i huvudet (det FINNS rottisar som helt enkelt är felavlade och inte riktiga i skallen) är en härlig kompis som håller sig i närheten av flocken i vila, de gör inte så stort väsen av sig om man inte snubblar över dem ;)

I arbete finns det hundar som är mer kvicktänkta och lättlärda, däremot upplever jag rottisen som mycket mångsidig, de är lugna och blir sällan stressade, de är också mycket målmedvetna när det gäller tex. spår.
Det är också en hund som "går och går", spelar ingen roll om tungan hänger ner till knäna, det ösregnar och åskar, vill du vidare så är rottweilern med.

Min kompis har en rottweiler och jag tyckte också de var ganska läskiga förut, men nu har jag lärt mig att blir de hundarna behandlade och omskötta på rätt sätt kommer de bli bra hundar.

Min kompis har en rottweiler och jag tyckte också de var ganska läskiga förut, men nu har jag lärt mig att blir de hundarna behandlade och omskötta på rätt sätt kommer de bli bra hundar.

Nja, det gäller att det är bra avelmaterial i dem.
Var mycket noga med uppfödare.

Jag har alltid velat haft en rottweiler, och dem få jag träffat har verkligen varit så underbara och personliga.. tyvärr har jag HÖRT mer dumt om dem, att dem är aggresiva, ja rent ut sagt farliga.

Hela tiden har jag sagt;
"-Det är ju hur ägarna har uppfostrat dem, det kunde ha varit vilken ras som helst.."

Men jag hör hela tiden negativa/farliga saker om dem/dem gjort,
och för att göra en lång historia kort..
hur är egentligen en rottweiler?

Jag vägrar tro att dessa vackra hundar är farliga "naturligt".

Rottwilern är en kanon fin hund.
En stor knä hund.
Givet vis är det olika från individ till individ. Men jag är inne på min 4 tik.
Man bör vara en stabil ledare. Mycke kärlek och fasta regler. Den skall aktiveras. Som alla hundar skall.Man bör gå kurser med en rottis, Om man aldrig haft hund. Om det är en tuffare individ skall det inte berömmas i fel läge. Jag har en tik nu som är väldigt lätt och fogar sig . Hon har aldrig visat en tendens på att va elak.
Min första tik va en riktig tuffing. Hon testade sin plats i flocken ofta. Det kan även vissa hanar göra.
Men en god ledare , bra motion , o mycke kärlek. Så är det världens goaste ras.
Jag har 4 barn , nu 1 barnbarn, Det fungerar kanon bra.
Så något monster är det inte som en del människor tror.
Läs om rasen , sök upp kennlar, kolla noga , så det är bra folk som säljer :bump:

Se där, hunden är både ett knä och en kanon. (Kunde inte låta bli, blev lite kul med särskrivningarna)

Man har ju alltid den hund man förtjänar, jag gillar rottisar, men skulle kanske inte rekommendra som första hund då de ställer en del krav för att må bra.

Se där, hunden är både ett knä och en kanon. (Kunde inte låta bli, blev lite kul med särskrivningarna)

Man har ju alltid den hund man förtjänar, jag gillar rottisar, men skulle kanske inte rekommendra som första hund då de ställer en del krav för att må bra.

Det är inga problem att skaffa en rottis som första hund. Det gjorde jag. Har nu en kompis som har en som första hund
Gå kurser o sök all info. Så fungerar det bra

Det är inga problem att skaffa en rottis som första hund. Det gjorde jag. Har nu en kompis som har en som första hund
Gå kurser o sök all info. Så fungerar det bra

Det KAN fungera alldeles utmärkt, men har man inte grundkunskapen behöver man en passande personlighet. Lugn, sansad och konsekvent. Lugn, sans och konsekvens kommer annars med kunskap och förmåga.

Det är också en hund som "går och går", spelar ingen roll om tungan hänger ner till knäna, det ösregnar och åskar, vill du vidare så är rottweilern med.

Försöker få den bilden att gå ihop med min kompis oerhört lata rottis...:angel: nej det går inte:D

Sant fast visserligen gäller det nog alla raser!:idea:;)

Visst är det så, men det är trots allt skillnad på en lättsam ras som blir jobbig och en krävandde ras som blir hart när omöjlig. Att det inte rör sig om storlek golvmoppar gör även det att valet av uppfödare och individ är viktigt.

kan inte mer än hålla med

"vilken ras som helst kan bli aggressiv i fel persons händer", tyvärr vill allt för många ha rottweiler och kan sedan inte hantera dem längre. ledsamt.

Rottweiler är en underbar hundras.
Väldigt familjekär och vänlig.
Kräver aktivering då det är en bruksras och ingen sällskapshund.
Lättlärd och gillar att arbeta.

Var noga med uppfödare och köp aldrig en utan papper.
Det har eskalerat väldigt de senaste åren inom rottweilermarknaden och det har blivit en omåttligt populär ras.

Du kommer tjäna på att köpa en med väl genomtänkt bakomliggande avel.

Min erfarenhet av rottweiler är att det är väldigt mentalt starka hundar som oftast handhas av helt fel människor.

Jag skulle själv aldrig skaffa mig en rottis trots att jag tycker att det verkar vara en ras som i regel är väldigt väldigt trevlig i grunden. Anledningen är att jag inte är säker på att jag skulle kunna hantera en så mentalt stark hund som många rottweilers verkar vara efter som att jag i princip inte träffat en enda rottisägare som han hantera sin hund på ett bra sätt - dvs har bra kontroll på en harmonisk och lugn hund som ingen behöver vara rädd för. Min hund har blivit attackerad av iaf 2 rottisar, med ägarna nära till hands. Han har aldrig blivit attakerad av någon annan hund.

Har man en så stor och stark hund som dessutom, av vad jag har hört, är tänkta att använda tänderna när de vallar boskap, med ett starkt lynne, då måste man vara en god förebild och ledare.

Jag älskar rottisens otroligt vänliga utseende (för de har verkligen ett av de vänligaste ansikte man kan hitta), deras kärvänliga sätt och starka lynne, men jag vet inte om jag skulle kunna hantera en sån hund på ett bra sätt pga. min okunskap. Tyvärr verkar det som att denna hund inskaffas av folk som sällskapshund åt en familj med okunniga människor och det tror jag är en ganska dum ide.

Vi har mycket rottisar ute hos oss. En familj har två underbara tikar som min hund tycker väldigt mycket om. De är stora och vaktiga och en sån hund kan ju verka läskig, men de är otroligt snälla och lyssnar alltid på husse. Sen har vi en karl som måste rasta sina två var och en åt gången efter som att han inte orkar hålla båda två samtidigt om de skulle dra - vilket de gör. Hans hane gav sig på vår hund trots att han hade den i koppel. Han hade ingen möjlighet att påverka hunden varken fysiskt eller psykiskt. Och en sån hund tar övertag, en vuxen hane, understimulerad och bossig utan ledare eller harmonisk flock, det är inte konstigt att han går på min hund som oroligt stannar och lyfter svansen åt honom.

Jag har en rottweilertik som är vänligheten själv.

Rottweilern är en jättetrevlig ras, snäll och go på alla vis, för den som inser att det inte är en sällskapshund.
Går man in med inställningen att "hunden blir vad man gör den till" är det inte säkert att det går så bra. Visst stämmer det till stor del att hunden blir vad man gör den till, under förutsättning att man inser vilken ras det är man har och vad den behöver.
Jag har min första rottis och henne köpte jag som 5åring, ngt jag tror var bra för då såg jag vad hon var för individ!

Statistiskt sett ligger rottisen risigt till när det gäller angrepp på människor. Har har tagit bort flera som inte fungerat med folk utanför familjen, om det i de enskilda fallen huvudsakligen berott på ägare eller hund tar jag inte ställning till.
Många är jättefina men andra har en otrevlig blandning av tuffhet o feghet eller hur man nu skall uttrycka det.
En ras man definitivt skall tänka sig för både två o tre gånger innan man skaffar, både vad beträffar hundmaterial o egen kompetens.
Tyvärr har rottisen blivit en väldigt vanlig komponent i diverse blandisar.
PL

Svarar alla;

Tack för mycket information! Och många verkar vara på samma spår.

Jag läste i tidningen igår en pojke som blivit överfallen av en rottis, ägaren klarade inte av att hålla i h*n..

Nu är jag inte jätteinsatt, men jag var trots allt väldigt intresserad av rasen innan-och har "tyvärr" föräldrar som mer än gärna hade velat ha en rottishane. Det som gör mig oerhört förbryllad i dagens läge är att folk sällan respektar vad det är för hundras dom ska ha- vill dom ha en rottis ska dom ha det till varje pris även om en promenad runt kvarteret är det bästa man kan erbjuda! Jag ser en definitiv ökning i popularitet och dåliga hundar verkar snarare vara ett faktum än ett undantag..då menar jag som PL sa att mentaliteten framförallt blir lidande. Det är skittråkigt tycker jag.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 288
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: Nota
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 071
Senast: snöflingor
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 640
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka