Rött öga

saravi

Trådstartare
Har läst igenom lite andra trådar om rinnande ögon och så,men inget passar riktigt in på min häst,eftersom min häst har endast ett öga som är rött och irriterat på vitan längst bak,men det rinner nästan inget från det..inte mer än andra ögat iaf,och det får man väl torka rent kanske var 4:e dag med bomullspads. Det röda ögat har han nu börjat klia mot kanterna på boxgrinden (som är i metall) vilket börjar oroa mig att han ska råka riva till ögat ännu mer. Har en gissning att han kanske fått en pinne eller nåt i ögat i hagen,för jag upptäckte det för några dagar sen och det va inget fel på ögat innan. Tilläggas kan också att han inte alls tycker om när jag borstar honom på samma sida halsen som det irriterade ögat,eller ens den sidan av honom överhuvudtaget (förutom rumpan och bakbenen),vilket inte har vart nåt problem alls innan. När jag borstar andra sidan står han och är lugn och bryr sig inte..
Han står också på torvbädd,och det är väl inget som brukar framkalla irritation såsom spån kan göra tex?

Borde jag kontakta veterinär eller bara hålla rent runt ögat och vänta nån vecka? Eller finns det nån salva eller liknande som ni kan rekomendera att använda?

Tacksam för alla tips och hjälp jag kan få!

Sv: Rött öga

Jag skulle inte vänta med att kontakta vet, första du gör på måndag om det inte blir akut i helgen.

Misstänker du att hästen har fått in något i ögat som irriterar måste det ju bort innan det blir merskador. Som sagt, ring när de öppnar på måndag, ser det värre ut så ring nu.

Misstänker du att hästen har fått in något i ögat som irriterar måste det ju bort innan det blir merskador. Som sagt, ring när de öppnar på måndag, ser det värre ut så ring nu.

Ska ringa på måndag. Tror att han kan ha stuckit sig på nåt eller så i ögat,men verkar inte som att det sitter nåt kvar..

Liknande trådar

Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
2 248
Senast: _Taggis_
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 145
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag är livrädd för kärleksrelationer. Samtidigt längtar jag väldigt mycket efter närhet. Hur gör man? Hur vågar man släppa någon nära...
Svar
4
· Visningar
4 007
Senast: Cafer
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka