Status
Stängd för vidare inlägg.
E

ericaa

Min häst fick fång för några veckor sen. Vi behandlade med fenylbutazon i tio dagar, men redan efter tre kurer gick hon nästan helt som vanligt. Stod heller aldrig i "fångställning". Nu efter tre veckor i sjukhage syns absolut ingenting. Är dock lite osäker på det här med hovbensrotation? Nu har ju inte ni sett hästen, men är det sannolikt att hon kan ha fått? Borde det synas i rörelsemönstret på något vis i så fall? Vi ska röntga så snabbt som möjligt, men skulle vara skönt att ha någon aning om vad man kan vänta sig i alla fall.

Sv: Rotation?

Det låter som att hästen haft ett lindrigt anfall och är den nu helt smärtfri så låter det osannolikt att den skulle ha fått någon lägesförändring på howbenet. Det är ju långt ifrån alla fånghästar som drabbas aw detta, så jag tror att du kan ta det lite lugnt!

Det låter som att hästen haft ett lindrigt anfall och är den nu helt smärtfri så låter det osannolikt att den skulle ha fått någon lägesförändring på howbenet. Det är ju långt ifrån alla fånghästar som drabbas aw detta, så jag tror att du kan ta det lite lugnt!

Håller med till 100%. Säker kan man dock inte vara föränn man gjort en röntgen vilket tydligen TS ska göra vilket är supersmart.

Det är lurigt det där, det är nog bara att röntga för att vara säker.

Min häst hade vansinnigt ont hela sommaren (blev sjuk i juni), trots att hon åt Butta i en dryg månad.

Jag var helt säker på att hovbenen var på väg ut genom sulorna, typ, men röntgen visade bara en minimal, knappt synbar rotation i ena framhoven.

Men om din häst var smärtfri så snabbt så kan man kanske anta att det inte är så farligt. :)

Okej jag kan känna mig rätt så lugn alltså. Har egentligen ingen erfarenhet alls av fång, så tack för svaren! :)

Gissar att den fick foderrelateradfång, för mycket gräs?
Min ena häst blev bra lika snabbt. Det kan ta ett par veckor innan hovbenet ev roterar så åk in så snart du kan så avgör det bättre.

för kraftigt gräs + en massa regn jo. roterade det på din? nån som vet hur lång tid det kan ta att återställa om den får lindrig/kraftig rotation?

Jag sitter själv och funderar på samma sak. En granne ställde dock en intressant fråga -

även om det finns en viss rotation - om hästen rör sig normalt och inte visar någon ömhet/har ont - spelar det egentligen någon roll?

Jag vet inte... funderar på om jag ska röntga eller inte.

Min stora fundering just nu är även hur mkt han får gå omkring. Han lunkar runt lite i den skogsdunge han fått nu, stor som ca en ridvolt, men han springer ju inte runt. Om han är där ca 6 tim/dan finns risken att det är för mkt?

Vet säger att jag ska låta honom röra sig - håller magen igång och förbränner den värsta överskottsenergin...

Jag tror du kan vara lugn. Träden gör väl också att han inte kan rusa?
Strunta i röntgen om allt verkar ok. Dock bör du inte rida din häst på några månader så hoven hinner stabiliseras igen med utväxten. Fångranden som bildas efter ett tag bör växa ner till minst halva hoven innan man börja sätta igång hästen med ridning. Verka ofta!

tack för svar.

nej, det finns def inte utrymme för att rusa i den hagen - träd som sagt och stora stenbumlingar(klippblock) hindrar det.

skönt att ngn mer säger att det nog e ok- man blit ju så orolig och svårt att veta hur försiktig man ska vara eg. Ung varannan person säger att han ska stå i boxstorlek, varannan att lite större e ok om han e lugn.

Ja, får längta till man får sätta igång ridningen igen, vi som precis provat ut en ny sadel som blir hängandes nu... och självklart då man är ledig hela sommaren och har tänkt ta tag i träningen på allvar igen.:crazy: Men bara pålle håller sig frisk så är jag glad!

Min fick fång konstaterat 10 juni och fick finadyne 10 dagar. Han var "bra" redan efter ett dygn med medicin.
Han levde om så fruktansvärt att vet tyckte det var bäst att han fick gå i sjukhage efter 6 dagar.

Har fått börja "sätta igång" honom nu och behöver inte röntga honom eftersom han återhämtade sig så snabbt.

även om det finns en viss rotation - om hästen rör sig normalt och inte visar någon ömhet/har ont - spelar det egentligen någon roll?

Har jag också funderat på faktiskt. Tänker dock röntga för att vara helt säker. Det som jag blir lite förvirrad över är att endel säger att man inte ska rida på flera månader, t.ex. en veterinär sa att vid ALLA fånganfall (spelar ingen roll om hästen blev bra efter två dagar) ska inte hästen ridas på några månader, medan en häst som fick fång nu för inte så länge sedan (blev smärtfri lika snabbt som min) röntade dom efter fyra veckor vila och veterinären sa att det är bara att rida. :confused:

Min började också gå i sjukhage nästan direkt. Blir helt galen av att stå inne själv :S

Det tycks variera stort hur olika veterinärer rekommenderar konvalscenserna för fånghästar. Trots att om man kikar i litteraturen, studier och från de som forskar på fång/är mer pålästa än de andra är väldigt eniga om att ett fånganfall oavsett innebär månader borta från arbete. Och de är ganska eniga i tidslinjen, 2-3 månader utan rotation, 9-12 vid rotation.

Som jmf så skrev ngn att efter fyra veckor och röntgen så var det bara att rida.
Min har fång utan rotationer, och det är drygt 5 v på box, sen ÅB, om allt ser bra ut så hem till 4 v i sjukhage (LITEN), sen succesivt större hage sakta. Sen när går i stor hage börja promenera, sen långsamt sätta igång.

Dvs det är nästan 2½ månad boxvila/sjukhage, och ca 3 månader till börja promenera och sen sätta igång. I bästa fall..

Ang fång så är jag (haft fånghäst förr tyvärr) HELT för att ta det lååångsamt. Man förlorar inget på att ta det piano, men kan förlora mycket på att ta det för snabbt.

Min häst åt fenylbutazol i 14 dagar, var smärtfri efter nåt dygn, rörde sig obehindrat i boxen lika snabbt, stod i strikt boxvila, röntgades och röreslekollades efter tre veckor. Vet kunde inte ens se att han haft fånganfall för 3 veckor sen. Ändå måttliga rotationer på båda fram....Så det är verkligen jättesvårt att veta eller ens ana före röntgen.

Jaa, har hört många nu som har rotationer trots att de inte visar något.
Men en fråga då, jag har inte riktigt fattat allt rätt än då fång är en helt ny erfarenhet för mig.

Går rotationer tillbaka av sig själva om hästen vilar? Vad händer då med en pigg häst som springer mycket i hagen (tänker på hur min pålle kommer bete sig i hagen om han ska vila i 3 mån till...)

och slutligen:
om hästen inte visar ngn skillnad i rörelsemönster eller ngn ömhet/obehag - gör då en rotation ngn skillnad? kan den bli värre?

ni som har mer erfarenhet och kunskap kan väl hjälpa till att grubbla :)

Jag hade tyvärr missat den här tråden, men det finns redan en befintlig nålad fång tråd. Antingen fortsätter du diskussionen där, jag kan också föra över den här diskussionen i den.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar