Röta pga lera?

S

sln

Jag var och kollade på en unghäst idag, hon sa att han hade fått röta i hovarna pga lera...
Hur ska jag ställa mig till detta?
Är det vanligt vid den här årstiden?

Sv: Röta pga lera?

En vän till mig berättade att flera hästar i deras stall fått röta och hovbölder av att fötterna mjukats upp av den fuktiga leran (lösdrift).

otroligt vanligt, och vanligare verkar det bli för varje år som går... suck

Jepp, min häst har, trots att jag är meganogrann. Typiskt, sen dom som inte kratsat alls typ klarar sig.. Suck.
Men det är ett jävla skit att hålla på och behandla.. Men blir säkert bättre så fort det torkar upp ute.
Var hästen bra i övrigt så skulle jag inte lägga någon större vikt i det.

*kl*
Detta är ganska vanligt tyvärr.Både mina hästar som går på lösdrift och dom som står inne på natten får hovarna grundligt rengjorda flera dagar i veckan+ tjära en gång i veckan vid blött väder (lerigt) När det är kallt och hårt låter jag bli tjäran men kratsar ändå ofta.

Ja, väldigt vanligt. Hade ute hovslagaren i går, han sa att han var halvt ihjälringd just nu - så mycket bärrandsröta och strålröta och annat jox. Han önskade torrare väder!

Det är inte leran i sig, utan bakterier som gör rötan.
Upptrampade omockade hagar är en god grogrund.

Gammalt hö som möglar i leran hjälper till.

man bör flytta utfodringsplatserna ofta.

*kl*
I veckans Ridsport var det en bra insändare och ffa kommentar kring bärrandsröta. Röta som röta. Just blötan var en stor bov.

Precis..eller som i min lösdrift-där jag ger hö inne i maskinhallen som är helt torr och mockas varje dag.Och så är det ju viktigt med rejäla hagar.Min lösdriftshage är ca 5-6 ha.

Tyvärr ser inte alla ut så o hästarna står i djup lera vid matstället- det permanenta.

*kl*
I veckans Ridsport var det en bra insändare och ffa kommentar kring bärrandsröta. Röta som röta. Just blötan var en stor bov.
Klart att det har med väta att göra. Hoven blir mättad på fukt o blir mjukare- grogrund.
Lera är uttorkande, men med bakterier i:eek:

En oskodd häst drabbas då lättare. Skit packas i bärranden .
Står de dessutom 24/ 7 o geggan, så.....

Det är inte leran i sig, utan bakterier som gör rötan.
Upptrampade omockade hagar är en god grogrund.

Gammalt hö som möglar i leran hjälper till.

man bör flytta utfodringsplatserna ofta.

Håller med. Jag har dock gjort en dränerad matplats som städas minst varannan dag. Matplatsen ligger på det högsta stället i hagen och så har jag lagt grus och balkar som håller gruset på plats. Därpå står ett foderbord. Och så tjära under fötterna, ju blötare väder/underlag desto oftare

Liknande trådar

Hästvård Hej! Freyr har ”lindrig hovröta” som dock nyligen förvärrades något. Iaf har vi tagit av skorna och han är verkad. Vi sprayar med...
2
Svar
26
· Visningar
1 232
Senast: Tossa90
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155
Hästvård Hej, har en häst som har blivit barfota och är lite rädd att hon ska få röta i lamellen då dem är några mm djupare än sulan. Fick tips...
Svar
10
· Visningar
1 010
Senast: skogaliten
·
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka