Röta, hur ofta ska man ha på Virkon?

E

Egonson

Ja, min häst skoddes igår och vi upptäckte bärrandsröta på alla fyra hovarna. Inte allvarligt, någon tunn svart linje längs bärranden på vissa ställen och hästen var inte öm vid verkning och har inte visat någon hälta. Men ändock är det ju röta..

Hon måste tyvärr gå med skor på av diverse anledningar, annars är det väl bättre att läka ut WLD utan skor på hovarna har jag hört.

Hovis verkade bort så mkt det gick så att all skit kom väck och la på tjärdrev (eller lin doppat i hovtjära alltså, ganska rejält med tjära på) längs rötställena och sen sko utanpå det. La på så pass mkt tjära att den sipprade ut genom de gamla sömhålen vilket ju är bra.
Nu kratsar jag noga och sprejar sen på med Virkon S, gjorde det idag ganska ordentligt så att det rann ner under skon också men hur ofta ska jag göra det?

Hon går i hagen dagtid som ju är lerig, men på nätterna står hon i torr ren box.. Som tur är ska det vara torrt väder i 5 dagar minst nu så det är väl förhoppningsvis torrare i marken med då.
 
Sv: Röta, hur ofta ska man ha på Virkon?

Jag fick rådet att använda Trush Buster och det skulle jag ha på ca 2 ggr i veckan. Min häst var oskodd då (unghäst) men jag har hört att det är bättre ur rötasynpunkt att ha skor på, fast det är väl egentligen för att det inte ska uppstå. Är det väl där spelar det nog mindre roll, men oskodda hästar får lättare röta än skodda enligt min hovslagare.
 
Sv: Röta, hur ofta ska man ha på Virkon?

Fråga din hovslagare. Men virkon är absolut inget farligt ur hälsosynpunkt, torkar inte ur hoven eller så.
 

Liknande trådar

Hästvård Lägger ut den ur fångtråden då den riskerar att inte få svar i fångtråden (jag har tagit delar av frågorna där men inga svar). Det är ju...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 921
Senast: gubbtjyv
·
Hästvård Jag har i alla mina hästår hört talas om "hovtjära" och i och med det förstått att man kan använda tjära på hästarnas hovar. Har...
2
Svar
25
· Visningar
17 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp