Röstkommandon

Constance

Trådstartare
Vad har ni för ljud som röstkommando till era pållar? :D

T.ex, vid halt, skritt, trav, galopp, backa etc. Skriv gärna mer om ni har

Sv: Röstkommandon

Stanna: "Wow" (kort)
Sakta ner tempot: "Wooow" (långt)
Backa: "Backa" (kort, ganska ljust)
Öka tempot: Smackar
Komma till mig: "Ella...kom" (ganska ljust)

Kanske kommer på fler imorrn^^ Godnatt! :)

Vad har ni för ljud som röstkommando till era pållar? :D

T.ex, vid halt, skritt, trav, galopp, backa etc. Skriv gärna mer om ni har

Det vanliga smackandet för att få upp henne i trav o galopp. Ptro eller sakta säger jag då hon ska gå ner i hastighet.
Whow betyder stanna. Nej använder jag alltid i alla hastigheter. Som då hon ökar i galoppen fasthon inte ska. Då saktar hon in. Lika om hon stannar när hon inte ska. Då börjar hon gå igen osv.
Braaa Är ju alltid rätt. I all träning.

Visslar gör jag då hon ska komma. Eller så säger jag kom..
När hon går in i stallet o ska vända så säger jag vänd. Då gör hon det.
Backa om hon ska backa!

Har en viss betoning på alla kommandon så det blir mycket å rösten hon lyssnar. Inte själva ordet.

Har nog kommandon på allt vi gör. Men kommer inte på så här då man ska skriva. De faller sej naturligt då jag är hos henne. Men massor av ljud hela tiden.

Skritt - smackningar ur halt, om hon travar brukar jag uppmärksamma henne med "whoaaa", som är lite av "halvhalt" med rösten för mig och så "skriiiiii-tta"

Trav - korta smackningar och livligt "traaaa-va" om det är ur skritt. Galopperar hon, uppmärksammar jag med "whoooa", blandat med "miiii-nska" och så mera långsamt "traaaa-va".

Galopp - korta smackningar och tydligt "gaaaa-lopp"

Öka tempot - "ööö-ka" och ena armen rakt ut från sidan, höjs uppåt.

Minska tempot "miii-nska" och ena armen rakt ut från sida, sänks nedåt.

Halt - "miii-nska", "whoooa" om det går fort innan och så "göööör halt".

Rygga - "baaaa-cka"

Byt varv - "byyyt varv" Ena handen/armen ritar "volt tillbaka" och överkroppen "följer med"

Och alla mina röstkommandon, förstärks som ni kanske förstår, med kroppsvridningar, fotsteg åt lämpligt håll, ögonkast och pekningar på lämplig kroppsdel, från min sida åt respektive håll.

Och nej, det är inget nytt NH, som jag "kursat" mig till. Utan det är 36 års äkta INH (IngelaH Naturligt Hästvett") från ridskola, hästgrannar och "bara suttit i diket och avundsjukt kollat grannarnas hästhags-dagar"

Senast ändrad:

Gå- skritta
Gå ut- gå ut till hö. sida av vägen.
Gå på mitten.
Trava
fatta galopp- riktig fattning:smirk:
Galoppera- fortsätt galoppera
Jobba
Öka- tempot
Gå ut- större volt eller ut ur boxen
Flytta dig
Backa
stanna
Kom- minska volten- vänd till vä. eller till mig
Vänd- till höger.
Gå in- i boxen eller trailern.

Lyft
sätt ner
Hoppa i- tränset/ grimman
Kissa:D:cool:

Halt = Prooo
Skritt = Klickande ljud med tungan
Trav = Sss ljud
Galopp = Gaaaalopp
Avsaktning från Galopp till trav = Oooo
Avsaktning från trav till skritt = Hoooow
Ökning i traven = Ööööka
Backa = Back
Inkallning = Ferro (namninkallning ;) )
Byta varv = Change. (Stavning? Jag uttalar det så i alla fall :p )

Håller mycket på med "Fri-longering" som jag kallar det. Alltså att jag har hästen med chambong lös på ridbanan och han drivs med rösten. Funngerar super med den hästen eftesom han är sååå lydig på rösten :)

hahahahahaha tack gode gud att det finns fler vettiga människor...efter flertal år utan hästar har jag börjat om igen och döm om min förvåning när man blir "anklagad" för att ha gått NH kurser...nope inte en ända...bara sunt hästvett...:bump::bump::banana::banana:

Skritt=Skriiitta
Trav=traaava
Galopp=gaaalopp
Halt=göööör halt
Rygga=back
flytta=flytt

Sen har vi förstärknings komando
sakta av= saaaakta
Lugna sig=wooow
Lugna sig= proooo
Stå still=Stilllla
Mer samling= Ja kom
Sen när det gäller att öka tempot funkar ju smackningar eller korta pussljud.
Vid inkallning har vi en speciell visslnings truddilutt.
Har även en massa handsingnaler kan peka åt det håll jag vill att han ska gå tex när vi är ute till fots.Kan även lyfta benen på handsignal och backa mm han bugar och tackar även på komando.Ska börja jobba med den spanska skritten snart.
Sen beröm brukar ofta bli ordet Braaa.Eller för längre uppmuntran vilket gör att han tar i lite extra brukar jag faktiskt säga med mjuk glad röst "mattes duktiga lilla pälsmössa".Och hästen blir lika glad varge gång :D

Stanna: Ptroo(långt och dovt)
Sakta ner tempot: "Hooo,whoo"(lite långt)
Backa: "backa"(ljust och kort)
Öka tempot: Smackar
Komma till mig: Millan,koom!(ljust)

Jag änvänder inga röstkommandon. tycker det är fel för det känns bara dumt och det låter även dumt på tävling..

får även inte ha det i dressyrtävlingar..

många tycker kanske jag är löjlig nu men det är så jag ser det..

hästen ska kunna lyssna på ens andra hjälper och inte rösten..

det ända jag använder är att jag visslar eller någon annan busvisslar på omhoppning i tävling för då ökar min häst farten automatiskt.

det andra jag använder är när hon ska komma till mig i hagen är att jag busvisslar.. då kommer hon springades med en gång,.

Hästar förstår heller inte vad man säger dom hör bara skillnaden på ljudläget.

Skritt: vanligt smackande.

Trav: Shh-ljud.

Galopp: Pussljud.

Stop: Woah!

sakta ner tempot: Saaaaakta, eller eeeeaasyyyy.

När du longerar eller tömkör, hur får du hästen att förstå vad du vill då, då? :confused:

Det är nämligen då, jag i första hand använder röstkommandon. Men vid "ivriga tillfällen" vid ridning i skogen o på bana, kan en del ljud också blandas in.

tycker det är fel för det känns bara dumt och det låter även dumt på tävling..
Varför skulle det vara fel?Hästarna använder oxå olika tonlägen sinsi mellan.Jag rider oxå dressyr(tävlar iof inte nu för tiden)Men bara för att jag använder röstkomando betyder det ju inte att jag alltid sitter och ger rösthjälper. vore väl ändå befängt att tro?Men vid tömkörning longering och annan hantering på marken är ju röstkomando förträffligt tillsammans med kroppspårket.Att hästen inte förstår inebörden av orden är väl ganska självklart men dom är inte dummare än att dom kan utskilja olika läten och begripa vad som menas när dom utalas.Är ju bara att se på ridskolehästarna som faktiskt många av dem känner igen de olika komandoorden som ridläraren säger och handlar efter dem. 8 sega ponnyer på lektion stannar väldigt lätt för "göööör haaaaalt" t.ex ;)
rösthjälper är nödvändigti bland speciellt vid inridning och vidareutbildning av den unga hästen tex.

hahahahahaha tack gode gud att det finns fler vettiga människor...efter flertal år utan hästar har jag börjat om igen och döm om min förvåning när man blir "anklagad" för att ha gått NH kurser...nope inte en ända...bara sunt hästvett...:bump::bump::banana::banana:
Samma här.
när hästen följde mig eller stannade kvar fick jag den kommentaren.
Jag såg ut så här:confused:
visste då inte vad NH var:D

Åker ju även själv till tävling o många har försökt att "hjälpa" mig med att hålla i hästen:mad:- Släpp! även unghästen som jag behövde stege:angel: l för att sitta upp på- 180+

Då ska vi se...

Skritt från halt - en smackning

trav - två smackningar

galopp - pussljud x 3

sakta av - s-ljud (ja väldigt förvirrande när hästen skulle tömköras av vana "kör-människor")

halt - whoa

backa - back

Väldigt smidigt med tydliga röst-kommandon när man jobbar från marken ;)

Halt- woow
Skritt-skritta
trav- trava el. ssss ljud
galopp- galopp, lope el. pussljud
sakta ner- vissla (lungt & lågt)
Har massa andra komandon också men det är mera kroppsspråk än röstkomando.

Eftersom jag har en körhäst och tävlar i körning så är röstkommandona oerhört viktiga. Man har ju i princip bara rösten och tömmarna att jobba med så...

Igångsättning skritt/ökning i skritt - smackning
Igångsättning trav - s-ljud
Ökning i trav - långt s-ljud alt. i takt med steget
Igångsättning galopp - oerhört svårt att beskriva, men som ett "sugande ljud" som om man lockar på ex en kanin :p
Allmänt taggande, används som "pepping" - ja!
Avsaktning till skritt eller trav - whoa
Halt - ptroo
Ryggning - back
Höger - come
Vänster - get

Många av kommandona är "regel" för de flesta körhästar, ex att ptroo alltid betyder halt och inte avsaktning osv. Och s-ljud används flitigt som travkommando. Lite läckert med min häst är att han kan kommandon för höger och vänster. Väldigt användbart när man tävlar i maraton.

Stanna: Haaaaalt.
Sakta in/lugna ner sig: Whoooa
Framåtdrivande: Smackningar alternativt "komigendå!" väldigt uppmuntrande.
Inkallning: Koooom tjejen/killen!
Ryggning: Rygga.
Skritt: Skritta (ganska kort)
Trav: Traaaava!
Galopp: Gaaaalopp!!
Uppmuntran: Braaa, duktig!, fin tjej/kille! med väldigt ljus röst. Träning från marken blir det klia i pannan/mankammen som beröm, från ryggen smeka eller klia längs med halsen.

smacka= öka farten, ev. byta gångart till en snabbare
"hoppihej" =börja trava ( från skritt)
"ptrrrrroooooooo" =springa långsammare/sakta av till skritt
"Blesssssiiiiing whoooooooo luuugnt nu" = Blessing springer ikapp med sin egen skugga och jag tycker inte det är lämpligt :D

"sluta nuuuu" = sluta med vaddetnuärhongör. oftast står hon och viftar med ett framben då. såhär;

"backa" = backa

"gå på mitten" = gå på mitten av vägen. himla praktist om det är smaaala vägar där jag kör henne. (det kan "alla" hästar från hennes uppfödare :D )

sen en massa tjoller också "bra" och "duktig tjejja" och allt vad jag nu säjer när hon e duktig. :D

och gör jag "pussljud" då jag kör henne så blir det åka av! gasen i botten

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 912
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama