röstkommandon

Sv: röstkommandon

Har du heller inte läst din bibel min vän? Botten nådde denna tråd för länge sedan.
Men ursäkta då.

Har du heller inte läst din bibel min vän?
Beror på vad du menar med "heller".
Bibeln är inte mitt uppslagsverk, om man säger så. Har du en bra förklaring till ditt inlägg, så låt oss höra den! Inkl den tänkta betydelsen av alla gubbarna.
Har du kanske också uppfattningen, att döva inte skulle kunna tala?

Och så tycker jag vi går tillbaka till vad tråden skulle handla om, nämligen vad för kommandon vi använder fr a vid körning och hur.

LIA

Det är lungnt, jag är inte bitter. ;)
Däremot finns några ... ja, vi släpper det! :D

LIA

Hej!

När jag kör:

Starta: smackning
Trav: s-ljud
Öka traven: sch-ljud
Galopp: "gaalopp"
Sakta av: "sakt aav"
Stanna: "ptroo"

Höger o vänster blev lite väl avancerat när det bara är fritids körning som gäller! :D

När jag lärde en ponny de olika komandona vid tömkörning så berömde jag genom att stanna ponnyn och säga "bra". Men det slutade med att ponnyn trodde hon skulle stanna när jag sa bra! Blev lite jobbigt att lära henne av med det. :crazy:

Annars har jag läst om en ponny som visst gjorde passage/piaff på komando! :bump:

Annars gäller samma vid longering/tömkörning i mitt fall. Fast många säger "trava" ist för s-ljud. Men s används ju vid körning, vet nån varför just S??
Även att "kom" betyder komma in till mitten samt att ponnyn vänder när jag säger "vänd" i kombination med att jag höjer tömmarna.

Mvh Lisa

åke skrev:
Jag träffade en tondöv som sjöng och en lam som sprang. Men det är klart, det var ju i fantasins värld. :love: :love: :angel: :angel: :p :p ;)

Min sambo är tondöv och han envisas med att sjunga ibland... :angel:

Jag känner en tjej, som tävlar med sin häst i maraton, o hon har lärt hästen höger o vänster, o om det är en skarp sväng till höger, så säger hon höger flera gånger efter varandra, desto skarpare sväng desto fler "höger". Hon tycker att det funkar bra på honom =).

Sen har jag också kört en häst som tävlat i körning, både handikapp och vanligt, och han galopperar om man busvisslar :D Inte för att jag kan busvissla, men de som var med på kursen kunde, så hon fick busvissla åt oss ;) Men jag har funderat på det, det måste ju vara jobbigt, om man nu skulle vara med i Globen , och där är det ju massa busvisslingar, måste ju vara väldans jobbigt att hålla honom då...tilläggas skall, att han är en jättesnäll häst, hingst dessutom (russ) :)

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 416
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Ridning Hej på er! Jag har stött på en i mitt tycke intressant ponny! Jag hjälper en tjej genom att hålla lektioner för henne några gånger i...
Svar
9
· Visningar
2 144
Senast: DizAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka