röstkommandon

J

jezekl

Vid körning är det ju väldigt bra att använda röstkommandon. Jag och min häst använder oss av de vanliga kommandona för att gå framåt, stanna och backa. Håller även på att öva in ett kommando för trav. Min fråga här är tvådelad, dels är jag nyfiken på vad ni använder för kommandon (själva ordet/ljudet) och dels för vilka rörelser/aktiviteter ni har kommando för. Som för oss då;

Gå fram: smackande ljud
Stanna: ptroo
Backa: back
Lugnare tempo: hoo
Trav: s-ljud

Är det någon som använder kommandon tex för att få hästen gå åt sida, svänga? Något annat?

Jag funderar på vad mer jag kan lära min häst, för jag skulle vilja gå vidare med just röstkommandon och kunna styra honom mer med rösten.

Jag vill ha massvis med idéer :)

Sv: röstkommandon

styr gör man med tömmarna, dina komandon räcker gott och väl.
Vissa tror att det är bra om hästen kan höger och vänster i maraton! Men hur ska hästen veta hur mycket den ska svänga?
/M

Skulle vilja lägga till några stycken:

Ofta: Namnet på hästen!!
Galopp: Galopp!
Stå still: Stå stilla!
Lägre tempo: Sakta.
Trav: s-ljudet eller Trav!
Plus några andra i stil med, "Nu går vi hem"...

Jag använder alltså det talade språket i stor utsträckning.

Att lära in vänster/höger går att göra, men är knappast användbart under tävling.
Mennnn, å andra sidan, är ju inte all körning tävling! ;)

LIA

Shettisen kan (eller kunde iaf):
Gå fram: smacka
trav: sss
Galopp: japp!!
sakta av: Hooo
stanna: prrro
Höger: höger
Vänster: vänster
Samla: kort (fungerade ju inte helt och hållet men en liten hjälp på vägen!)

Jag tror ändå han lyssnade lite på höger och vänster när vi tävlade. Han vände oftast helt om då och sen fick jag reglera med tömmarna om det skulle vändas mindre. Om inte annat blev han riktigt peppad av ljuden och visste att det var tvär vändning (typ hans favoritsysselsättning) på gång. Det gör väl kanske inte sån stor skillnad men jag tycker det är lite kul att kunna använda det om än bara hemma. Typ skritt på lång töm är det smidigt då man ska svänga då hästen följer vägarna!!

Vet inte om du såg den norska dokumentären..om han som hade jydska hästar bl a och hur han arbetade med röstkommandon.

Så imponerad man blev! Hoppas att du kan få tag i den om du inte har den inspelad själv!

Jag själv använder inte så mycket röstkommandon förutom de vanliga då.
Efter ett tag så blir man nästan ett med varandra och hästen känner vad jag vill.. ;)
Ärligt, visst är det väl så för många av oss?
Man "tänker" höger och omedvetet väljer hästen den vägen utan att man har visat det med tömmarna.
Man tänker "öka" så ökar han...
Pratar skogsvägskörning nu..även om det hade varit jäkligt coolt att komma in på banan helt utan tömmar men med en jäkla stor tankemössa på sig själv och hästen :D

Kom och tänka på en sak..om man är döv, ska man inte kunna köra häst då för då blir det bara fulkörning? :crazy:

Veckans dummaste..

Visst..så du menar på fullt allvar att en dövfödd person kan lära sig tala.
Visste att det fattades logiskt tänkande här inne ;) men om ni skulle försöka använda det så måste du inse att om det vore så att de dövfödda bara genom att se ett ljud kunde förstå hur det lät så skulle de vara världens bästa ambassadörer och tolkar.

För tänk, min väninna kan ju åka till USA och genom att se hur munnen rör sig så kan hon plötsligt tala amerikanska..likadant om hon åker till Kina..Ryssland..för att inte tala om de afrikanska stammar som fortfarande har kvar sitt språk.
Hon kan ju enligt er tala med dem alla!!!
En döv kan ju bara titta och sedan uttala orden fast denne inte har en aning om vad ljud är!!

Önskar inget hellre än att det vore så enkelt...

Så innan du uttalar dig om veckans dummaste, se till vad du själv skriver. Det är skillnad på att vara hörselskadad eller dövbliven mot att vara född helt döv!

Har en syn/hörselskadad son. Vi träffar både döva, blinda och helt dövblinda barn.
Lia, välkommen att utnämna alla oss till veckans dummaste...

Förlåt trådskaparen att din tråd spårade ur...

Senast ändrad:

jag hade en släkting som var född döv hon kunde prata...men det lät konstigt men lyssnade man noga så hörde man vad hon sa...jag vet verkligen inte hur hon lärde sig det men....det funkade. hennes man som oxå var döv från födseln kunde inte prata har jag för mig.

men när jag träffade henne så pratade hon när hon såg att jag inte förstod teckenen hon gjorde....den människan var nåt speciellt...*sakna*

angående tråden igen då *tar upp*
Gå fram: smacka, inte med läpparna utan med mungipan typ hehe.
trav: traaava han kan ej s-ljudet.
Galopp: gaaalopp
sakta av: hooo eller saaaakta av...
stanna: prrro
Höger: höger(tränar på dessa just nu kan hästen lära sig det klockrent alltså? på långa tyglar?)
Vänster: vänster
Samla: ska nog lära han det
säja till: typ aaha eller nej inte ditåt ex.
Namnet på hästen: i vilket sammanhang använder ni det?
Stå still: stillaaa
Backa: backa (med ett visst uttal)

Så innan du uttalar dig om veckans dummaste, se till vad du själv skriver. Det är skillnad på att vara hörselskadad eller dövbliven mot att vara född helt döv!

Lia, välkommen att utnämna alla oss till veckans dummaste...
Jag vet att logik inte är din starkaste sida, heller inte att läsa innantill! :smirk: Jag tänkte, mot bakgrund av den erfarenheten, inte svara på dina inlägg framöver, men kunde inte låta bli. Nå, det här svaret får väl bli det sista.

Det finns inget i våra inlägg som säger något om någon specifik variant av dövhet, eller hur? Så varför angreppet i dom båda först citerade meningarna?

Din tredje mening är löjlig. Det var ett inlägg jag kritiserade, eller hur? Så varför dra in några "alla oss" i din smet?

Det verkar som om du försöker försvara dig, genom att beskylla mig för att betrakta döva, blinda etc som dumma. Ska man bli förbannad eller nöja sig med att medlidsamt skaka på huvudet över ett sådant påhopp?
Jag har tillräckligt bred erfarenhet av både blinda, döva, stumma för att inte betrakta någonfera kategorin som dum. :mad:

Ett sista råd till dig, Trygg. Innan du slänger dig på tangentbordet för att gå till okontrollerat anfall igen, läs igenom inläggen ett par gånger till, och försök förstå vad där står!

I all välmening!
LIA

Namnet på hästen: i vilket sammanhang använder ni det?
I alla möjliga. Först av allt nöter jag in det, så hästen vet vem jag talar till (resp inte). Därefter använder jag namnet i kombination med andra ord/kommandon. T ex Bettan- kom, eller bettan- stå still, eller duktig Bettan, eller Bettan- nu går vi, eller Bettan- nej, osv, osv.

Namnet ger en uppmärksamhetssignal som vänder sig direkt till individen, vilket ger ett klarare budskap än om jag bara sagt kom, stå still etc. (Min uppfattning)

Också trevligt när dom svarar när man ropar respektive namn.

LIA

Det begrip varende männska att dena döv int kan tale.Hur skull den döve stackern ha lärt sig uttalen?

Det begrip varende männska att dena döv int kan tale.Hur skull den döve stackern ha lärt sig uttalen?
Jodå Pufffan, jag känner ett par stycken!

Man lär sig genom att härma (nästan som hörande)! Inte via hörseln, men via syn (för dom flesta) och känsel. Man ser vad som händer. känner vad som händer och förstår att luft kommer ur munnen som betyder något för hörande.
Ursäkta alla talande hörselskadade för min fyrkantiga förklaring! :o

Ett exempel från internet/ home.swipnet.se/~w-84007/sid2.html - 3k -

Att fötts döv innebär att man aldrig har hört någonting.
Det kan hörande ha svårt att förstå. Man vet inte hur ord uttalas
som leder i sin tur till att man ibland uttalar orden fel. Det är i
samband med det, det sker en massa missuppfattningar.

Ett exempel till, vilket torde vara välkänt för de flesta.
http://www.lionsclubs.org/SW/content/vision_services_keller.shtml

Helen Adams Keller föddes den 27 juni 1880 i Tuscumbia, Alabama, USA, och vid 18 månaders ålder fick hon feber. Efter denna var Keller blind, döv och stum.

När Helen var sex år anställdes läraren Anne Mansfield Sullivan från Perkins skola för blinda som hennes lärare. Den 20-åriga Sullivan lärde Keller teckenspråk och punktskrift. Historien om läraren och hennes elev har återberättats i William Gibsons teater och film, "Miraklet".

Vid 10 års ålder lärde sig Keller att tala. Sarah Fuller vid Horace Mann-skolan var hennes första talpedagog.

.
Det finns mycket mer för den som vill leta på nätet.

LIA

Min gnäggar när jag visslar, och kommer springandes i full galopp med öronen spetsade.. men namnet, Nja..

Har aldrig träffat en häst som lyssnar till sitt namn faktiskt.

/jenny

Hemma finns det 4 st som gör det mer eller mindre. Ropar man "Bettan" (typ), får man ett glatt kontaktgnägg tillbaka. Ropar man "Bettan kom", så kommer hon medan övriga dröjer sig kvar. Osv.

Dom blir, vad man gör dom till. :)

LIA

Jo, idag insåg jag att "min" hund inte kan lyssna till sitt dumma namn, så nu övade jag inkallning på vissling, och huu vad han kom springandes gång på gång..Antingen förstår han inte skånskan, eller så är Charlie ett av hundvärldens dummaste namn :)

Charlie är grannens bortglömda jakthund som jag förbarmat mig över, mest eftersom jag annars måste lyssna på honom hela dagarna genom sovrumsfönstret, fast nog tycker jag om honom lite med såklart. :)

/jenny

Trygg skrev:
Du är rolig du...tror du att helt döva kan TALA!! :confused:

Jag VET att vissa döva kan tala då jag träffat flera stycken och hört om många andra. Så du kan inte påstå att det är möjligt!!

Gullan86: Namnet är rätt bra att ha när man pratar om hästen och för att ha nåt att skriva på boxen! Men inte många lyssnar till det. Fast några har jag träffat på som gör det!! Han kom springande så fort man ropade hans namn (raka vägen till stalet och träna det!!!!)

Jag träffade en tondöv som sjöng och en lam som sprang. Men det är klart, det var ju i fantasins värld. :love: :love: :angel: :angel: :p :p ;)

Senast ändrad:

Jag är helt övertygad om, att alla handikappade uppskattar din humor. :confused: Eller inte!

Finns det ingen botten för somliga???

LIA

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 416
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Ridning Hej på er! Jag har stött på en i mitt tycke intressant ponny! Jag hjälper en tjej genom att hålla lektioner för henne några gånger i...
Svar
9
· Visningar
2 144
Senast: DizAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka